Senaste nytt

Biljett till Kapstaden, kliva av i Johannesburg?

lars.dec8

Medlem
Om jag har en biljett t.o.r Kapstaden med flygplansbyte i Johannesburg, kan jag då välja att kliva av i Johannesburg på ditresan om jag säger till vid incheckningen? Tanken är att ta mig till Kapstaden på annat sätt för att sedan åka från Kapstaden på returbiljetten.
 

FFS

Medlem
Om jag har en biljett t.o.r Kapstaden med flygplansbyte i Johannesburg, kan jag då välja att kliva av i Johannesburg på ditresan om jag säger till vid incheckningen? Tanken är att ta mig till Kapstaden på annat sätt för att sedan åka från Kapstaden på returbiljetten.
Hej!
Jag vet inte om det här är rätt tråd för den här diskussionen. Hur som helst.
Det borde inte vara några problem med att hoppa av i Johannesburg på ditresan MEN det kan vara så (troligtvis är det så) att resterande del av din resa blir ogiltig i och med att du missar ett ben i mitten.
 

NotRyan

Medlem
Om jag har en biljett t.o.r Kapstaden med flygplansbyte i Johannesburg, kan jag då välja att kliva av i Johannesburg på ditresan om jag säger till vid incheckningen? Tanken är att ta mig till Kapstaden på annat sätt för att sedan åka från Kapstaden på returbiljetten.

Nej, resterande del av resan är VOID om du skippar ett ben i mitten, du blir alltså stående i Kapstaden med hemresan avbokad...

Mvh
/NotRyan
 

lars.dec8

Medlem
Nej, resterande del av resan är VOID om du skippar ett ben i mitten, du blir alltså stående i Kapstaden med hemresan avbokad...

Mvh
/NotRyan

Ja, jag misstänkte det. Det är därför enklare för oss resenärer om flygbolagen skriver två enkelbiljetter istället för t.o.r biljett. SAS föregår med gott exempel där. Det är ofta inte dyrare att köpa två enkelbiljetter än en t.o.r med SAS. Norwegian likaså.
Egentligen borde det ju gå att göra enkelbiljett för varje ben.
 

lars.dec8

Medlem
Ja det stämmer säkert. Vet inte vad problemet skulle vara att göra likadant till exempelvis USA. Men på Norwegian kan du köpa en enkel BKK-STO för 2300 kr i juni. Kanske är fel att jämföra med lågprisflyg men varför krångla till det för resenärerna?
 

Dr. Miles

Expert
Ja det stämmer säkert. Vet inte vad problemet skulle vara att göra likadant till exempelvis USA. Men på Norwegian kan du köpa en enkel BKK-STO för 2300 kr i juni. Kanske är fel att jämföra med lågprisflyg men varför krångla till det för resenärerna?

För att sälja samma produkt dyrt.
När man väl är på planet får man i princip samma service oavsett hur mycket man har betalat för biljetten så länge det är samma kabinklass.
 

flum

Medlem
Egentligen lite off topic, men visst är det skillnad på regler gällande borttappat/sent bagage om du har en TOR och bagaget kommer bort på utresan kontra en enkel.
 

agehall

Medlem
Ja det stämmer säkert. Vet inte vad problemet skulle vara att göra likadant till exempelvis USA. Men på Norwegian kan du köpa en enkel BKK-STO för 2300 kr i juni. Kanske är fel att jämföra med lågprisflyg men varför krångla till det för resenärerna?

Norwegian är till för turister som inte behöver komma fram i tid och skiter i allt. Riktiga flygbolag är till för affärsresenärer som behöver komma till sitt möte i tid. Detta förstår flygbolagen och har därför ofta minimum stay-krav på sina billigaste biljetter. Detta gör att affärsresenärer som bara vill flyga in och sedan ut får betala ett mycket högre pris än turisten som stannar en vecka. Om man skulle sälja enkelbiljetter går inte detta att göra och därför är incitamentet från riktiga bolag lågt att ändra på detta.

Sedan är det inte att krångla till det, det är att se till att få betalt så man överlever.
 

Jacob

Medlem
lars.dec8 Det är ganska billigt med inrikesbiljetter i Sydafrika så föreslår att du köper en tur och returbiljett till Johannesburg och köper en separat inrikesbiljett Kapstaden-Johannesburg. När jag åkte denna sträcka senast betalade jag drygt 800 kr för en enkelbiljett på sträckan.
 
Toppen