Själv stod jag på Arlanda och väntade på SAS flyg som skulle avgå 16:10 till Malmö när det blev strömavbrott i fredags och nu så här i efterhand kan man nog konstatera att jag hade tur eftersom jag kom iväg bara drygt en timme senare och kom till Malmö knappt en timme senare än tiden i tidtabellen. Så SAS löste nog det här så bra som det går när det gäller för det här flyget.
Det var bara en punkt som jag tycker att de inte skötte på ett acceptabelt sätt, informationen!
Vid 15:45 när boarding strax borde börja för att hinna komma iväg i tid så var det fullt med passagerare i gaten men ingen personal från SAS och man började ana att det skulle bli försening eftersom de tycktes ha glömt bort att skicka någon till gaten och irritationen ökade. Att det var problem med ljusen på landningsbanorna visste ingen då. Under normala omständigheter skulle SAS redan ha haft någon i gaten vid den tiden och att då inte skicka dit någon alls som informerar om att boardingen inte kan påbörjas pga problemen med strömförsörjningen är uselt. hade de orkat informera om det så hade de sparat mycket irritation. Det här måste de bli bättre på!
När det gäller brist på information så är för övrigt SJ och Banverket ett perfekt exempel på hur viktigt det är. SJ och Banverket har alltid varit kroniskt usla på att informera om förseningar och när de informerar så gör det det på sämsta möjliga sätt med så lite och så usel information som möjligt. Det är väl känt att SJ:s resenärer är väldigt missnöjda med SJ, många åker för att det saknas bättre alternativ, och jag tror att mycket av det här missnöjet skulle kunnat mildras om bara SJ och banverket blivit riktigt bra på att informera. Får man bara relevant information om vad som händer, eller t.om. information om att det inte finns någon information att ge än, så är det lättare att acceptera en försening än om man bara står där och inte har en aning om varför det blir försening. Speciellt minskar den negativa stressen om man får relevant information om ungefär hur stor förseningen beräknas bli. Ingen information alls som ofta är fallet med SJ och i fredags också när det gällde SAS avgång är däremot det sämsta av alla alternativ!
Det var bara en punkt som jag tycker att de inte skötte på ett acceptabelt sätt, informationen!
Vid 15:45 när boarding strax borde börja för att hinna komma iväg i tid så var det fullt med passagerare i gaten men ingen personal från SAS och man började ana att det skulle bli försening eftersom de tycktes ha glömt bort att skicka någon till gaten och irritationen ökade. Att det var problem med ljusen på landningsbanorna visste ingen då. Under normala omständigheter skulle SAS redan ha haft någon i gaten vid den tiden och att då inte skicka dit någon alls som informerar om att boardingen inte kan påbörjas pga problemen med strömförsörjningen är uselt. hade de orkat informera om det så hade de sparat mycket irritation. Det här måste de bli bättre på!
När det gäller brist på information så är för övrigt SJ och Banverket ett perfekt exempel på hur viktigt det är. SJ och Banverket har alltid varit kroniskt usla på att informera om förseningar och när de informerar så gör det det på sämsta möjliga sätt med så lite och så usel information som möjligt. Det är väl känt att SJ:s resenärer är väldigt missnöjda med SJ, många åker för att det saknas bättre alternativ, och jag tror att mycket av det här missnöjet skulle kunnat mildras om bara SJ och banverket blivit riktigt bra på att informera. Får man bara relevant information om vad som händer, eller t.om. information om att det inte finns någon information att ge än, så är det lättare att acceptera en försening än om man bara står där och inte har en aning om varför det blir försening. Speciellt minskar den negativa stressen om man får relevant information om ungefär hur stor förseningen beräknas bli. Ingen information alls som ofta är fallet med SJ och i fredags också när det gällde SAS avgång är däremot det sämsta av alla alternativ!
Last edited: