Senaste nytt

Tips på bonusresa i business class till Australien

Kristofer

Medlem
Hej!

Kikar lite på en EB bonusresa till Australien. Funderar på First, men för mellanskillnaden mot Business (240 000 - 180 000 = 60 000) får jag ju ytterligare en långdistans Business med SAS och Amex-vouchern. Så det lutar åt Business trots allt. :)

Så. Om man ska åka Business till Australien på EB Star Alliance Award, vad är bästa alternativet tycker ni?
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Jag förmodar att du allaredan vet att man inte kan flyga annat än SK på bonusresa när man använder AMEX burnoff voucher.
 

Roger J

Medlem
I praktiken kommer du säkert styras av vilket bolag som har tillgänglighet på vilka sträckor. Det som är coolt med bonusresor är att du kan blanda precis hur du vill med alla Star Alliance-bolag så länge du håller dig inom Eurobonus allmänna begränsingar med zoner och antal segment. Det betyder att du kan snickra ihop en biljett med routing (resväg) och kombinera bolag som kanske inte skulle gått med en vanlig biljett.
 

Roger J

Medlem
Vänligen glöm inte att SAS EuroBonus inte tillåter stopover på bonusresor med Star Alliance flygbolag.

Exakt, det är en av många generella begränsningar. En annan är att man enbart får ha en transfer per mellan-zon (zon som ligger på resvägen mellan avresezon och ankomstzon).

En mellanlandning kan dock vara 23h utan att bli en stop-over, så vill man ha en Natt i Bangkok kan det gå att få till.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Teoretiskt kan man kombinera över Asien och över Atlanten när man reser till Oceanien.

Dock jag tror att max segment är 8. (4 per riktning)

T ex:
Stockholm-London-(via Los Angeles)-Auckland-Sydney
Sydnery-Singapore-Tokyo-Frankfurt-Stockholm

SAS är statistiskt sätt(min egen) inte så kinkig när det gäller routing.
 

Kristofer

Medlem
Tack för era svar. Har kikat lite i ANA tool. Thai ser ut att ha ganska god tillgänglighet, via t ex FRA. Hur är det med Singapore Airlines, går det att hitta awardplatser i C från Europa?
 

Roger J

Medlem
SAS är statistiskt sätt(min egen) inte så kinkig när det gäller routing.

Så länge du håller dig inom reglerna får du routa hur du vill (om det finns platser). Men min erfarenhet säger (många många bokningsförsök, även som EBP!) att det t.ex. är omöjligt att göra två transfers i en mellanzon. Du får boka det, men de kommer splitta poänguttaget som att det är två separata resor = mycket mer poäng.
 
Toppen