Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

miramax

Medlem
Kort sammanfattning av SAS EuroBonus American Express 50% voucher(så kallad 2-4-1 voucher)

  • Man får en 2-4-1 voucher när man har handlat över 150.000 SEK under ett kalendarår.
    (Idagsläget får man inte flera 2-4-1 voucher även om man handlar mer.)
  • 2-4-1 vouchern ger 50% rabatt på en bonusresa upp till två personer. Det betyder att det går också använda 2-4-1 voucher för en person.
  • De går också flyga med Star Alliance partnerflygbolag om du inte kan hitta awardplats(er) på SAS flygning, så länge din destination är SAS destination (se karta nedan)

Begränsning:
  • Endast på SAS flygningar.
  • Endast tur och retur är tillåten. Ej Open Jaw.
  • Stopover är ej tillåten.
  • Enligt reglerna kan man ej mixa kabinklasser.*
    (*Dock några har lyckats att boka en bonusresa med mixade kabinklasser genom att betala högsta kabinklassens poäng.)
  • Det går inte använda 2-4-1 voucher där First class ingår i bokningen.
    (Pushback fick mail från EB kuntjänst om detta.)
  • Man måste avsluta bonusresan inom voucherns giltighetstid.
    T ex om vouchern gäller till 2013-DEC-13, du måste avsluta resan senast 2013-DEC-13.



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

--Originaltext av miramax--

Regeln är ju att man ska nå 150 000 under ett kalenderår för att få rabatten.

Men är det dagen man gör själva köpet som gäller eller när pengarna dras från kortet?

T ex om jag köper en flygresa den sista december så kommer ju pengarna dras i början av januari garanterat. Men, räknas beloppet till 2011års "försök" till 150 000 eller till 2012 års "försök"?
 
Last edited by a moderator:

Roger J

Medlem
Det är när du bokar som avgör. Du gör det på telefon och då kollar de att du har en Burnoff-voucher i systemet.
 

miramax

Medlem
Jag var nog lite otydlig ser jag nu.

Det jag menade är om köpet räknas in i 2011 års försök att nå 150 000 eller 2012 års försök att nå 150 000 med AMEX-kortet. när det är precis på gränsen alltså. Som om jag köper nåt i slutet av december som inte "dras" från kortet förrän 2012.
 

Roger J

Medlem
Ah, OK. Nej det är nog bokföringsdatumet hos Amex som styr. Alltså inte när du betalar fakturan utan när köpet registrerats hos Amex. För alla köp i Sverige skulle jag säga att det sker direkt samma dag om du inte gör någon riktig offline-grej som att dra kortet i en Taxi med karbonpapper (med det förekommer väl knappast längre i Sverige?).
 

miramax

Medlem
Ja kanske är det så. Det händer ganska ofta för mig att det dras från kontot långt efter jag dragit kortet. T ex när jag köpte nåt på max arlanda var det nog en vecka tills det dragits från att jag var där.
 

Sakoz

Medlem
Ah, OK. Nej det är nog bokföringsdatumet hos Amex som styr. Alltså inte när du betalar fakturan utan när köpet registrerats hos Amex. För alla köp i Sverige skulle jag säga att det sker direkt samma dag om du inte gör någon riktig offline-grej som att dra kortet i en Taxi med karbonpapper (med det förekommer väl knappast längre i Sverige?).


Roger har helt rätt, du kan även gå in på AMEX eSaldo och klicka på poäng så ser du varje enskild transaktion och dess datum, samt antalet poäng köpet genererat.
 

agehall

Medlem
Aha! Min far frågade mig exakt samma sak igår då han tydligen ligger relativt nära 150k. Eftersom jag inte visste, så rekommenderade jag honom att ringa AmEx. Ifall han får annat besked så ska jag återrapportera omedelbart.

En annan sak jag funderar på; antag att man får en voucher 31/12. Kan man då få en till under början av nästkommande år och kan man använda båda under detta år?
 

miramax

Medlem
Det vore superschysst! Jag ska flyga den andra januari med jobbet nämligen. Så frågan är om jag ska vänta till den första med att köpa biljetten för att få pengen med i nästa års 150 000-jakt.
 

Alx

Medlem
Aha! Min far frågade mig exakt samma sak igår då han tydligen ligger relativt nära 150k. Eftersom jag inte visste, så rekommenderade jag honom att ringa AmEx. Ifall han får annat besked så ska jag återrapportera omedelbart.

En annan sak jag funderar på; antag att man får en voucher 31/12. Kan man då få en till under början av nästkommande år och kan man använda båda under detta år?

Ja så var det iaf när jag bodde i Sverige förra året. Jag skaffade SAS Amex i september fick voucher i november och sedan en till i februari... Båda är uttagna i år! Så har de inte ändrat på något sedan dess så funkar det. :)

Tyvärr kan man som utlandssvensk inte ha SAS Amex, vilken ju var ett super enkelt sätt att få 2-4-1!
 

Homer

Medlem
Går att göra genom att ringa Tallin och betala 200kr, någon som lyckats göra det på
annat sätt? dvs. gratis?
Det som krånglar till det lite är att jag är EBG men den som hade vouchern är bara EBB.
Går det alls att hitta bokningen online?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen