Senaste nytt

Hyra bil for dummies

maba

Medlem
Trots min aktningsvärda ålder på över 45 så har jag aldrig behövt hyra en bil, förrns nu :). Undrar därför om det finns några speciella saker man ska tänka på?
Dessutom blir jag lite förbryllad när jag ser att det blir billigare att hyra bilen från ex. måndag morgon och återlämna den onsdag morgon jämfört med att hämta bilen måndag morgon och återlämna den tisdag eftermiddag. Varför?

Alla tips mottages tacksamt från en bilhyresnovis.
 

kexxcream

Medlem
Finns säkert en hel del men omöjligt att täcka allt. Beror på vilket företag du ska välja (Hertz, Sixt, Budget, etc), vilken typ av bil du är ute efter, hur länge du ska ha bilen, var du ska hyra / lämna tillbaka, prisjämförelser mellan olika försäkringar osv. Dock ska man undvika att vrida och vända på vartenda krona om det inte diffar för mycket. Exempelvis hyrde jag och två vänner en bil från Hertz för att köra New York - San Francisco (se följande tråd: http://www.businessclass.se/forum/hyrbilar/16562-hyrbil-fran-new-york-till-san-francisco.html) och tillämpade CDP för Amex Platinum plus att jag anmälde mig som Hertz Gold Plus Rewards member (fick extra förare på köpet).

Finns en hel del trådar på forumet som täcker en hel del. Sök efter och alt. lägg upp en tråd om det är något specifikt du är ute efter.
 

Nemo

Medlem
Här är mina tips. Kan verka som många frågor men de är logiska, enkla och går snabbt att få svar på.

När jag hyr bil ställer jag mig frågorna:
- Vad ska jag ha bilen till? Transportera person och/eller gods? Behöver jag en kombi?
- Hur långt ska jag köra? Fria mil eller ej? Bekväm större bil för långfärd eller minsta modell för kort stadskörning?
- Är det fler än jag som ska köra? Kostar det extra? Är det gratis om det är sambo?
- Vilka priser kan jag få, enligt önskemål ovan, på de olika hyrbilsfirmorna, inbegripet olika CDP:er och liknande rabatter?
- Vilken hyrbilsfirma är enklast/närmast/bekvämast att anlita relativt pris för den här bokningen?

När du bestämt dig, kolla vilket bankkort du ska använda då vissa har bra inbyggda försäkringar. Skaffa gärna hyrbilsfirmans bonuskort, kan ofta hjälpa för uppgraderingar. Skriv ut bokningen, dubbelkolla vad den innehåller inkl vilka försäkringar som ingår.

Vid uthämtning, kolla att det är rätt pris, villkor etc som du bokat på. Kolla att ev bonuskort är inlagda i bokningen. Om det är fler än du som kör se till att den andra personen finns inlagd skriftligen i hyrbilspapprena du får med dig. Fråga vilka bilar som finns inne, om det är möjligt med uppgradering, ibland vill man ha ett särskilt bilmärke som man trivs med, fråga efter den isåfall. Fråga hur du gör om du lämnar bilen tidigare (drop-box, lämna in på deras bensinmack?).

Gå ut på parkeringen, helst tillsammans med uthyraren, ta ett varv runt bilen och kolla efter repor/skador, se till att de finns noterade. Öppna bagaget och kolla om det finns reservhjul eller punkteringsspray, fråga hur den fungerar isåfall. Fråga vilket bränsle som används och hur man öppna tanklocket. På hösten och långkörning, fråga var man fyller på spolarvätska. Sätt dig i förarsätet, fråga efter hur man justerar sätet, ratten, farthållare och liknande som kan skilja mellan bilmärken. Kolla i handskfacket efter instruktionsbok och olycksprotokoll. Fråga efter nödnummer och lägg in det i mobilen. Fråga var du kan parkera bilen vid återlämning. Innan du kör iväg notera mätarställningen och nolla trippmätaren.

Händer det något under resan, tveka inte att ringa deras nummer.

Vid återlämning, kom ihåg att tanka fullt, gärna på deras bensinmack så har du filmbevis på att du tankat bilen. Notera trippmätaren och mätarställning. Kolla handskfacket, baksätet och bagaget så att du fått med dig allt.

När sluträkningen kommer i mailboxen, kolla att den stämmer och att det är samma belopp som dragits på bankkortet.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hyrbilar är en djungel. Det är 100 gånger värre än flygbiljetter och man känner sig i princip alltid lurad. (Om du inte gör det förstår du nog bara inte hur de lurade dig!)

Mitt enda allmänna tips är att ha koll på försäkringarna och se till att du tecknar tillräckligt (men inte mer än så!) med försäkringar från uthyraren.

Men det är svårt att ge bra tips på en så allmänt ställd fråga. Du får nog vara mer specifik om du vill ha bättre hjälp.
 
Et lille tips, hvis det ikke er i EU/EØS/USA så husk lige at få et "Internationalt Kørekort" med ( I DK er den sådan et åndsvagt stykke papir der koster 25kr), du kan risikere at du ikke kan få bilen udleveret da de visse steder er et lovkrav. ex. i Sydkorea.... :mad:
 

maba

Medlem
Jag och frun kommer att åka närmare 100 mil inom Sverige under en tvådagars period och endast jag kommer att köra. Vi kommer att behöva en vanlig personbil då det inte är frågan om någon flytt eller dylikt. Vi skulle helst vilja hämta den tidigt (ca 07.00) på morgonen på eller kring Södermalm. Hade först tänkt använda mig av Hertz på Åsögatan men efter att ha läst på forum här på BC så blev jag lite osäker på Hertz i allmänhet.

Jag har EBG och några andra guld och ett Platinumkort ( ej Accor :)) på olika hotellkedjor, tänkte kika lite om de ger några fördelar.
 

Nemo

Medlem
Hyrbil - SAS Eurobonus. Du kan samla poäng på Eurobonus. Rabattkod CDP:er står på baksidan av EBG-kortet, ger oftast 10%.

Förut kunde man bli Hertz Gold mha EBG, fast nu har de gjort om programmet så att alla blir guld direkt. Nästa steg är Hertz Gold Rewards Five Stars, vars förmåner motsvarar gamla Hertz Guld. Har själv dock inte hyrt hos Hertz på sistone då de haft dåligt kundbemötande och ostädade bilar ett flertal gånger.
EDIT: Det är såklart beroende på hyrstation, bilarna i sig har det inte varit några fel på.

Hos Sixt är jag Platinum mha EBG, har alltid givit uppgradering till trevliga premiumbilar.

Avis ger mycket bra priser via AF/KLM Flying Blue Avis-Flyingblue.com. Du behöver dels ett Flying Blue-kort (räcker med grundnivån Ivory) samt ett Avis Preferred-kort. SAS har nu gjort om så att även de vill att man bokar på en speciell sida, www.avisworld.com/EuroBonus. Har inte provat denna ännu.

EDIT2: Budget har jag aldrig hyrt hos, de är iofs en del av AvisBudget Group.
EDIT3: Europcar har jag hyrt hos några gånger, framförallt vid långkörningar då de, iaf när jag hyrde, hade en relativt låg envägsavgift som ej baserades på avstånd. Då kan det ibland vara billigare att lämna bilen på destinationen och flyga hem, inberäknat alla kostnader.

Närmaste bensinstation såsom Statoil, OKQ8 mfl kan ha biluthyrning och kan vara bäst vid korta hyror.

Ska du ha bilen tidigt på morgonen kan det kanske endast vara möjligt att hämta kvällen före. Har du ont om parkeringsplats kan man oftast, men inte alltid (hör efter) parkera gratis hos biluthyraren. Ibland kan det skilja många kronor beroende på vilket klockslag man hämtar/lämnar, testa runt de tider som passar dig.

Gör provbokningar enligt länkar ovan, se vilka priser du får. Oftast ingår allt vid svensk biluthyrning men dubbelkolla. Kör du till utlandet (Norge, Finland, Danmark) ska du oftast ha skriftligt tillstånd från biluthyraren, ordnas enkelt när du hämtar bilen.
 
Last edited:

OnlyAFool

Medlem
Hertz har ibland att man ej behöver lämna tillbaka bilen fulltankad och man får tips om när man hämtar ut den att lämna den så nära tom som möjligt. Så är bra att kolla hur det är när man ska hyra sin bil. Känns dumt att lämna tillbaka en hyrbil fulltankad och sedan inse att det var helt onödigt och att man inte får ett öre för det.
 

Morgan

Medlem
Jag och frun kommer att åka närmare 100 mil inom Sverige under en tvådagars period och endast jag kommer att köra. Vi kommer att behöva en vanlig personbil då det inte är frågan om någon flytt eller dylikt. Vi skulle helst vilja hämta den tidigt (ca 07.00) på morgonen på eller kring Södermalm. Hade först tänkt använda mig av Hertz på Åsögatan men efter att ha läst på forum här på BC så blev jag lite osäker på Hertz i allmänhet.

Jag har EBG och några andra guld och ett Platinumkort ( ej Accor :)) på olika hotellkedjor, tänkte kika lite om de ger några fördelar.

Om det är vardagar, kolla upp Statoil och OKQ8 - oftast billigare under veckorna än Hertz & co. OKQ8 finns ju vid Slussen (eller Globen & Telefonplan). Deras bilar är lite sunkigare - V60:n kanske gått ett år istället för 3 månader.
 

maba

Medlem
Om det är vardagar, kolla upp Statoil och OKQ8 - oftast billigare under veckorna än Hertz & co. OKQ8 finns ju vid Slussen (eller Globen & Telefonplan). Deras bilar är lite sunkigare - V60:n kanske gått ett år istället för 3 månader.

Tack för tipset, tyvärr ser det ut som att man endast får 240 fria km och därefter får slanta för varje extra km och då vi ska ut på en lite längre sväng så drar kostnaden iväg.
 
Toppen