Senaste nytt

Skidor i Colorado/Utah/Kalifornien

Kimmen00

Medlem
Bumpar en gammal tråd.

Är det någon som har lite nyare tips etc (eller vill fylla på vad som sagts tidigare) om Colorado?
Jag funderar på att dra med familjen till Steamboat på sportlovet. Behöver bränna både vocuhers och poäng :)

Kollade runt på de olika; Vail, Aspen, Steamboat, Keystone mm.. man kan ju lugnt säga att det är ganska feeeta priser på liftkort, skidhyra, boende etc.
Stor fördel med Steamboat och Keystone var att ungarna fick både gratis lift kort och skidor när vuxen betalar, men det går ändå på en saftig slant.
Men efter lite research lutar det mot Steamboat och nått ski in/out boende.
 

Senator

Moderator
@Kimmen00, vintrarna 97-98, samt 98-99 åkte jag i snitt varannan helg i Steamboat. Åkte tillbaka vintern 2004, och har bara varit där på sommaren sedan dess.

Fullkomligt älskar Steamboat. PM mig så skall jag kolla med min ”släkt” som jobbar på biljettkontoret om boende samt liftkort. Ibland finns det dolda möjligheter.
 

Senator

Moderator
Här är vad jag precis har skrivit till @Kimmen00 gällande resan från Denver till Steamboat efter jag fick deras tidsplan:

Då är mitt stalltips följande:
1. DIA eller DEN är inget roligt ställe. Det finns ingenting i närheten, tänk Arlanda fast värre :) Jag vet inte hur barnen hanterar jetlag, men jag gissar 8t blir tufft. Det tar ca 30-40min att köra till Downtown Denver, men om ni orkar så hitta ett hotell nära 16th Street eller Larimer Square. Rätt mysigt där numera. Alternativt bo vid I-70 på nåt hotell där.

Alternativ A: åk den rakaste vägen upp till Steamboat som är:
Denver I-25 till I-70, sedan I-70 till Silverthorne, där åker ni CO9 mot Kremmling innan ni kör på US-40 mot Steamboat. Två höga fjällövergångar: I-70 och Eisenhower Tunnel/Loveland Pass, samt US-40 kommer ni över Rabbit Ears Pass precis innan Steamboat. Jag skulle rekommendera att du håller koll på just Rabitt Ears som är rätt lynnigt, och ta sikte på att klara av denna medan solen är uppe.
Rabbit Ears Pass - Wikipedia

I Silverthorne hittar du bra outlet: https://www.outletsatsilverthorne.com/

Alternativ B: åk upp till mitt gamla stället: mysiga Fort Collins, Colorado. Ät lunch där, sedan ta CO14 genom Poudre Valley. En smal väg, men ohört vackert. Cameron Pass är väldigt vackert, men också lynnigt: Cameron Pass (Colorado) - Wikipedia
Följ CO-14 förbi Walden tills ni kommer till korsningen med US-40 precis innan Rabbit Ears. En ohört spektakulär väg, men det tar nog 2-2½t längre från Denver. Jag skulle åka den vägen dit och Alternativ A tillbaka om vädret är bra.

Alternativ C: häng i Denver tills lunch, och sedan åk Alternativ A.

Du kan också åka av I-70 till US-40 i Empire och köra via Berthoud Pass och Winter Park. Det var länge sedan jag körde den vägen: Berthoud Pass - Wikipedia

Håll koll på väglaget och vädret, väldigt lynnigt som sagt.
 
Här är vad jag precis har skrivit till @Kimmen00 gällande resan från Denver till Steamboat efter jag fick deras tidsplan:

Då är mitt stalltips följande:
1. DIA eller DEN är inget roligt ställe. Det finns ingenting i närheten, tänk Arlanda fast värre :) Jag vet inte hur barnen hanterar jetlag, men jag gissar 8t blir tufft. Det tar ca 30-40min att köra till Downtown Denver, men om ni orkar så hitta ett hotell nära 16th Street eller Larimer Square. Rätt mysigt där numera. Alternativt bo vid I-70 på nåt hotell där.

Alternativ A: åk den rakaste vägen upp till Steamboat som är:
Denver I-25 till I-70, sedan I-70 till Silverthorne, där åker ni CO9 mot Kremmling innan ni kör på US-40 mot Steamboat. Två höga fjällövergångar: I-70 och Eisenhower Tunnel/Loveland Pass, samt US-40 kommer ni över Rabbit Ears Pass precis innan Steamboat. Jag skulle rekommendera att du håller koll på just Rabitt Ears som är rätt lynnigt, och ta sikte på att klara av denna medan solen är uppe.
Rabbit Ears Pass - Wikipedia

I Silverthorne hittar du bra outlet: https://www.outletsatsilverthorne.com/

Alternativ B: åk upp till mitt gamla stället: mysiga Fort Collins, Colorado. Ät lunch där, sedan ta CO14 genom Poudre Valley. En smal väg, men ohört vackert. Cameron Pass är väldigt vackert, men också lynnigt: Cameron Pass (Colorado) - Wikipedia
Följ CO-14 förbi Walden tills ni kommer till korsningen med US-40 precis innan Rabbit Ears. En ohört spektakulär väg, men det tar nog 2-2½t längre från Denver. Jag skulle åka den vägen dit och Alternativ A tillbaka om vädret är bra.

Alternativ C: häng i Denver tills lunch, och sedan åk Alternativ A.

Du kan också åka av I-70 till US-40 i Empire och köra via Berthoud Pass och Winter Park. Det var länge sedan jag körde den vägen: Berthoud Pass - Wikipedia

Håll koll på väglaget och vädret, väldigt lynnigt som sagt.

Tack för du delar med dig @Senator ! Ska bila i Colorado (och Utah) i ca en vecka runt jul/nyår men har aldrig vart där förut så dom här tipsen ska jag kolla närmare på :)
 

flum

Medlem
Här är vad jag precis har skrivit till @Kimmen00 gällande resan från Denver till Steamboat efter jag fick deras tidsplan:

Då är mitt stalltips följande:
1. DIA eller DEN är inget roligt ställe. Det finns ingenting i närheten, tänk Arlanda fast värre :) Jag vet inte hur barnen hanterar jetlag, men jag gissar 8t blir tufft. Det tar ca 30-40min att köra till Downtown Denver, men om ni orkar så hitta ett hotell nära 16th Street eller Larimer Square. Rätt mysigt där numera. Alternativt bo vid I-70 på nåt hotell där.

Alternativ A: åk den rakaste vägen upp till Steamboat som är:
Denver I-25 till I-70, sedan I-70 till Silverthorne, där åker ni CO9 mot Kremmling innan ni kör på US-40 mot Steamboat. Två höga fjällövergångar: I-70 och Eisenhower Tunnel/Loveland Pass, samt US-40 kommer ni över Rabbit Ears Pass precis innan Steamboat. Jag skulle rekommendera att du håller koll på just Rabitt Ears som är rätt lynnigt, och ta sikte på att klara av denna medan solen är uppe.
Rabbit Ears Pass - Wikipedia

I Silverthorne hittar du bra outlet: https://www.outletsatsilverthorne.com/

Alternativ B: åk upp till mitt gamla stället: mysiga Fort Collins, Colorado. Ät lunch där, sedan ta CO14 genom Poudre Valley. En smal väg, men ohört vackert. Cameron Pass är väldigt vackert, men också lynnigt: Cameron Pass (Colorado) - Wikipedia
Följ CO-14 förbi Walden tills ni kommer till korsningen med US-40 precis innan Rabbit Ears. En ohört spektakulär väg, men det tar nog 2-2½t längre från Denver. Jag skulle åka den vägen dit och Alternativ A tillbaka om vädret är bra.

Alternativ C: häng i Denver tills lunch, och sedan åk Alternativ A.

Du kan också åka av I-70 till US-40 i Empire och köra via Berthoud Pass och Winter Park. Det var länge sedan jag körde den vägen: Berthoud Pass - Wikipedia

Håll koll på väglaget och vädret, väldigt lynnigt som sagt.
Poudre Canyon är ju verkligen makalös, sedan finns det en utsiktsplats när man kommer till ”baksidan” av Rocky Moutain National Park vars utsikt är mumma.
 
Toppen