Senaste nytt

Universalfäste för GPS/telefon

fcx

Medlem
Hej!

Under mina hyrbilsäventyr behöver jag alltid någon form av navigationsutrustning, och det vållar mig mer och mer bekymmer för varje gång.

Jag har försökt att hyra GPS från hyrbilsfirmorna. Tyvärr är det dyrt och kartorna är dåligt uppdaterade. Dock får man ett bra fäste som gör att man kan använda GPS:en på ett bra sätt när man kör.

Jag har också försökt att använda navigation i telefonen. Fast då ligger den och skramlar bredvid växelspaken eller framför hastighetsmätaren. Och med en lite för hård kurva ligger den på golvet istället, tills man kan parkera någonstans och plocka upp den igen. Att försöka göra några inställningar under färden låter sig inte heller göras.

Att bara ha navigation genom en röst funkar inte för mig. Jag behöver kunna snegla på en kartbild för att det ska bli bra, samt kunna se hur långt det är kvar att köra.

Det måste finnas en bättre lösning på problemet. Jag ser framför mig ett universalfäste för telefonen som jag kan sätta in i vilken hyrbil som helst som jag kommer till. Är det någon som har några erfarenheter av något sådant? Eller kanske några andra ännu bättre tankar och idéer?
 

agehall

Medlem
Japp! Det finns fästen som sitter fast i cigg-uttaget och har en liten svanhals. Jag har sådana till iPhone4 och 5s och de är kanon!

Numera kör jag även ofta med en iPad Mini som jag ställer framför växelspaken. Det funkar riktigt bra i de flesta bilar.
 

ejm

Medlem
För mobilhållare så kör jag med Kenu Airframe. Passar de flesta telefoner och sätts fast i ventilationsutblåset.

Dessutom väldigt liten så tar ingen plats i väskan!

Kenu Airframe - Kenu

Funkar utmärkt och kostar kring 200Kr!!
 

agehall

Medlem
Fast det är ju ännu billigare att köpa GPS-mjukvara och då slipper man en elektronikpryl till att släpa på.
 

kexxcream

Medlem
Kört Navigon Europe och North America sedan de släpptes till iOS och har fungerat hur bra som helst. Speciellt när man befinner sig på ställen utan internetuppkoppling. De suger ordentligt på batteriet och därav kan det vara bra att ha med ett externt.

Är man taktisk så anmäler man sig till Appshopper och inväntar på prissänkning om man inte har bråttom. Man ser även en historik kring prissänkningarna: App Shopper: NAVIGON Europe (Navigation) (nu är den historiskt som billigast, 469 kr)
 

Nemo

Medlem
Fast det är ju ännu billigare att köpa GPS-mjukvara och då slipper man en elektronikpryl till att släpa på.
Prismässigt är det svårt att klå en rekond-gps. Apparna har extrakostnader så fort du vill ha fler länder, trafikdata, uppdatering etc. TS efterfrågade en pryl och då blir det oavsett en extra pryl, antingen ett fäste, eller en gps med fäste. Om man dessutom köper Traffic Receiver - Accessories - TomTom så har du en komplett gps till ett pris som du aldrig kan nå med motsvarande appar och separat fäste.
 
Toppen