Senaste nytt

Varför ska det vara så svårt att få det man betalar för när man hyr bil?

agehall

Medlem
Förra veckan var jag och några kollegor ute och körde bil i USA. Jag hade via hertz.com bokat en stor SUV (FRAR) som skulle ha Sirius XM Radio inkluderat. När vi väl började fippla med radion (det tog en stund eftersom vi hade mycket att prata om de första timmarna) så visar det sig att den inte alls hade någon Sirius FM.

Inte nog med detta, samtliga 3 cigguttag i bilen fungerade inte, vilket är lite jobbigt när man ska försöka använda GPS.

Jag klagade givetvis när jag returnerade bilen, men damen på stationen hävdade bestämt att vi bokat en bil som inte har Sirius XM och visade omsorgsfullt de bokade tillbehören. Jag påpekade då att det inte var ett tillbehör utan skulle ingå, men det ansåg inte hon. Så det enda hon kunde rekommendera mig var att kontakta Hertz centralt. Idag när jag skulle ta mig an detta så inser jag att kundtjänst har urkassa öppettider, typ förmiddagar, men inte alla dagar i veckan.

Dessutom noterade jag att om man vill prata med Hertz om en hyra bokad via Internet så har de ett supportnummer som kostar 2,70kr/minut! WTF!
 
Last edited:

Valley

Medlem
Hoppas att du i a f fick dig en fet jänkesuv.

Du kan ju tänka dig chocken när man förväntar en tuff Cheva och möts av en Toyota :mad:
I övrigt var hantering likvärdig. Det är vad som finns kvar. Skall du ha den eller inte. Den är ju dessutom billigare………
(Hertz, New Haven)
 

agehall

Medlem
Jaha, nu har jag pratat med Hertz här hemma som inte kan göra så mycket annat än att ta emot en reklamation och skicka den vidare till USA.

De försökte först slingra sig med att jag inte var garanterad en viss bilmodell men när jag då påpekade att det står listat som utrustning precis som AC eller krockkuddar så insåg hon väl att den vägen inte var helt framkomlig. De försökte även med att det inte står något om det i deras interna system, men den gubben gick jag inte heller på eftersom jag som kund är hänvisad till att förlita mig på vad som står på publika websidor.

Jag ombads även ange eventuella anspråk på ersättning. Jag vet inte om man kan begära så mycket för "sveda och värk", men motsvarande kostnad som de tar ut för en lös Sirius XM-radio under motsvarande hyrestid är väl iaf skäligt. Sedan kan man diskutera ifall jag även ska kräva ersättning för att vi inte hade några fungerande cigguttag i bilen och att vi fick vänta 30 minuter på att få bilen...
 

OnlyAFool

Medlem
Jag förstår din frustration. Hur man än gör, när man hyr en bil. Så verkar de hitta på massa extra avgifter eller så får man inte det man betalar för. Jag fick nyligen betala 1500kr extra för en bil. Men ska NOGA läsa igenom vad de har lurat på mig jämfört med priset på hemsidan och i bokningsbekräftelsen. Förstår inte varför det ska vara så svårt att ge det slutgiltiga priset DIREKT på hemsidan och sedan leverera det man lovar. *Suck*
/Frustrerad hyrbilskund
 
Hyrde från Budget i Colorado i februari. Inget nämndes om satellitradio vid bokning eller uthämtning, men i bilen satt det en ändå. Dock inte aktiverad. Jag började läsa i papperna för att se om det gick att få igång den mot avgift, men det enda som stod i kontraktet var att satellitradion absolut inte på några villkor får aktiveras. Nähä? Den är tydligen bara där för syns skull. Första gången jag vill slänga pengar åt ett hyrbolag för en extratjänst och de inte vill ta emot. :confused:
 
Last edited:

agehall

Medlem
De köper ofta bilar där det ingår X månaders satellitradio men när den perioden går ut, så antar jag att man måste prenumerera i minst X månader och därför vill de inte att enstaka hyresmän aktiverar den.
 

Mr Carter

Medlem
.....att vi fick vänta 30 minuter på att få bilen...
Jag hyrde bil för en vecka sedan av Hertz på ett mindre kontor i USA och fick vänta i 15 min på att få den. Han hittade inte nycklarna till den tilltänkta bilen så han fick ge mig en annan. Som kompensation för att jag fick vänta bjöd han på en halv tank bensin....
 
Toppen