Senaste nytt

Doha till London Qatar Airways First Class - tack vare försening

Bakgrund och introduktion

Efter en knapp veckas arbete i Sri Lanka så bar det iväg hem till Sverige. Fakirtiden kl. 04.10 skulle planet lämna Colombo med destination Doha. Pga mycket häftigt regn i Doha?! så var planet försenat och jag insåg att jag skulle missa min anslutning till Sverige. Inget göra åt men lite surt när man lovat barnen att man ska hämta… Denna recension ska inte handla om flyget mellan Colombo och Doha utan om mitt äventyr som blev till pga av förseningen.

På flygplatsen

När jag väl landat i Doha så var det bara att ta bussen till Premium terminal och där hitta någon som kan hjälpa mig med ny resa hem till Sverige. Min erfarenhet av Qatar är att deras service är bra på planen och på plats men rätt usel när man ska försöka kontakta via mail eller telefon. Väl framme i terminalen fick jag snabb hjälp och fick förslag på att resa hem till Sverige via London. Planet skulle gå om 3 timmar. Ok tyckte jag och frågade vilken flygplanstyp som skulle trafikera rutten. Jag hade läst att Qatar skulle sätta in en All-business på rutten Doha- London och det skulle vara kul att pröva den. Fick dock reda på att den var en A330 och kände mig lite missnöjd. Angle-flat när man hade bokning på Boeing 787. Då kom jag att tänka på de briljanta inlägg som jag läst här på Businessclass.se. ”Det skadar inte att fråga snällt om en uppgradering”. Jag tog mod till mig och frågade om jag kunde blir uppgraderad till First som kompensation för min försening. Jag kände direkt att Qatar-värden tyckte det lät som en rimlig begäran och hon skulle kolla upp om det gick att ordna. Hon bad mig komma ner till incheckningen lite före boarding. Spänd väntan…

Jag intalade mig att detta inte skulle gå att ordna och när jag kom till Boarding så hittade jag inte personen som jag pratat med tidigare. Och mycket riktigt, när jag frågade om uppgradering så såg dom inget vid gaten. Jag frågade igen och hänvisade till att det var en kompensation. Då log hon och bad mig sätta mig ner igen. 5 min senare kom den första personen jag träffade och lämnade över ett boardingkort där det stod First Class seat 2E. Nice!

Ombordstigning och första intryck

Boarding med buss och jag reste med passagerarna i Business Class. Gick trappan upp och blev vänligt hänvisad till vänster. Härlig känsla som vanligt:) Blev välkomnad och visad min plats. Champagne på brickan, Krug Grande Cuvee. Värdinnan som skulle ”ta hand” om mig på flygning presenterade sig. Hon berättade att hon kom från norra Indien. Det skulle visa sig att hon verkligen tyckte om sitt jobb och tog hand om gästerna på ett mycket bra sätt.

Stolen och underhållningssystemet

First Class på A330 är inte den modernaste med skön att sitta i. Även riktigt skön att sova i när den bäddas upp. Jag bad att få den uppbäddad även om det var en dagflygning. Man behöver ju lite sömn efter all den härliga dryck man får till lunchen….

Underhållningssytemet är ok men skärmen är på tok för lite. Funkar i ekonomi men för liten när man sitter 2 meter bort. Här har utvecklingen verkligen gått framåt.

Internet ombord

Tror ej att det fanns

Måltider och service

Här är verkligen First Class en division för sig. Kaviar, super-champagne, kanongoda röda viner, Godiva choklad, ostbricka (i klass med de man får ut från Sverige), goda desserter. Mätt är bara förnamnet och rätt smålullig.

Före landning var det Afternoon tea men jag bad om en omgång kaviar till och det gick bra.

Sömn

Jag slumrade i ca 1,5 timma. Riktigt skönt men inte direkt avskilt.

Ankomst

Ankom London i rätt tid och hade ca 1 timme till min flight till Sverige. SAS Plus i ett ganska så fullt plan. Jag kommer inte att recensera flighten med SAS men kontrasten var lite väl stor. Trångt, lite bakis och att man bara vill hem. Det var inte SAS fel men jag har haft skönare flygningar:)

Slutsats

Qatar bjöd på en riktigt bra flygning. Service, mat och dryck kanon, stolen bra men det känns att Qatar behöver uppgradera sin First Class för att kunna möte konkurrensen. Har läst här på BC att dom är på gång med det. Bemötandet i Doha var också mycket bra och det hade jag tyckt även om de inte kunna ordna en uppgradering.

Tack för visat intresse! Tyvärr så lyckades jag inte få in bilderna i denna text, kanske var dom för stora. Några bilder finns under "Recensioner"
 

Alx

Medlem
Kul att även Qatar Airways kan vara schyssta ibland!! De verkar ju dessutom ha hanterat hela förseningen väldigt bra vilket jag tycker är det allra viktigaste när sånt inträffar.

Det skadar ju som sagt inte att fråga snällt så länge man undviker att kräva/tjata/överdrivet fjäska. :D
 
Toppen