Senaste nytt

Biljettidéer för Paris

lnixon

Medlem
Scenario: resa för tre personer Linköping-Paris runt månadsskiftet april/maj 2012.

Jag försöker rädda svärmor från Ryanair, men det går sådär. Har ni några idéer om hur man skulle kunna få till en trevligare resa, utan att det kostar så väldigt mycket mera? Jag har tyvärr inte poäng för att skicka hela sällskapet i business.

En stund hoppades jag på att kunna använda Eurobonus-erbjudandet med billiga poängresor *från* Paris för att åtminstone ge dem en trevlig hemresa, men erbjudandet gäller inte för enkelresor, och platserna verkar hur som helst vara slut.
 

Jacob

Medlem
Finns ju inte så himla mycket att välja mellan från Linköping. Men har du kollat priserna med KLM/Air France via Amsterdam? Borde gå att få bra biljetter så här långt i förväg, speciellt om ni stannar natten mellan lördag och söndag.
Dessutom har KLM helt OK service i economy med gratis smörgås och öl/vin samt kaka och kaffe före landning.
 

lnixon

Medlem
Ja, alltså, ska man *flyga* från Linköping är ju valen inte stora, men om avgångstiderna är rätt funkar såväl NRK och CPH som ARN.

Med KL från LPI kan man få ett hyggligt pris, men med 4:25h uppehåll på AMS. Man får bättre tider genom att kombinera KL och AF, men då börjar det bli lite väl dyrt. Och SK från både LPI och NRK är alldeles för dyrt.
 

Jacob

Medlem
Med KL från LPI kan man få ett hyggligt pris, men med 4:25h uppehåll på AMS. Man får bättre tider genom att kombinera KL och AF, men då börjar det bli lite väl dyrt.
Air France och KLM kör codeshare på alla flygningar mellan Amsterdam och Paris, så det ska inte vara något hinder. Det går flyg på sträckan åtminstone varannan timme.
 

lnixon

Medlem
Jo, jag har letat i Matrix så det räcker. För att få priset på 1800 från LPI verkar jag inte kunna blanda in någon AF-metall på utresan. (Fare basis GRD4SE - för komplicerade regler för att jag ska begripa dem).
 

lnixon

Medlem
Det brukar inte komma några årliga utförsäljningar eller så? Våren i Paris måste väl vara lågsäsong, right? :)
 

Gnopps

Medlem
Jo, jag har letat i Matrix så det räcker. För att få priset på 1800 från LPI verkar jag inte kunna blanda in någon AF-metall på utresan. (Fare basis GRD4SE - för komplicerade regler för att jag ska begripa dem).
Jag ser vad du menar. Priset tillåter AF men tillgängligheten på de flygen är sämre, det är därför det inte fungerar för dig. Någon av dessa då?


KL1178 26APR LINKOEPING-AMSTERDAM: 0615-0805
KL2003 26APR AMSTERDAM-PARIS CHARLES D: 0930-1045
KL1244 29APR PARIS CHARLES D-AMSTERDAM: 1840-1950
KL1183 29APR AMSTERDAM-LINKOEPING: 2040-2225

SEK 1869


AF1763 27APR STOCKHOLM ARLAN-PARIS CHARLES D: 1210-1450
KL1234 30APR PARIS CHARLES D-AMSTERDAM: 1440-1555
KL1117 30APR AMSTERDAM-STOCKHOLM ARLAN: 1700-1900

SEK 1762
¨

Du kan också kombinera ex. ut från Stockholm och hem till Linköping.
 

Dr. Miles

Expert
ITA kan inte auto-price, men jag tror att man kan ta codeshare Thalys-tåg från Amsterdam Schipol till Paris Gare du Nord(tågstation).
I alla fall när jag bokade Stavanger - Bryssel t/r kunde man åka Amsterdam Schipol - Bryssel med Thalys med KL flightnummer.

Det kostade då ca 1.700 SEK inkl. skatter för t/r.
 

lnixon

Medlem
Hoho, vilken soppa. Det visade sig att svägerskan hade två vouchers från KLM för tidigare flygstrul, så då blev det en no-brainer att det skulle flygas LPI-AMS-CDG.

Fast eftersom det var vouchers inblandade måste man gå via telefonbokningen, och svägerskan satt hela förmiddagen i dag och stångade pannan blodig. Dels bröts samtalen hela tiden så hon var tvungen att börja om, men det var framför allt måttligt skickliga personer hon fick prata med. De klarade inte av att rekonstruera biljetten efter instruktioner, utan ville ha 4000 per person. Jag vet inte vad som var värst, damen som hävdade att det inte betydde någonting att det gick att boka på klm.se för 1869 kr ("De priserna är inte uppdaterade"), eller den andra damen som överhuvudtaget inte hittade några förbindelser mellan CDG och LPI, utan ville dela upp det på två bokningar.

Som tur var upptäckte jag att man kan boka på nätet men välja att betala hos biljettkontoret, så då kunde jag boka där och sedan ringa och hade turen att hamna hos en agent som hade begåvning nog att ta reda på hur man kunde plocka upp den bokningen och göra om den till en voucherbokning.

Tur att man vet när man ska stå på sig...
 
Toppen