Senaste nytt

Eurobonus till Singapore ibland och ibland inte?

musicmemore

Ny medlem
Åkte med SAS "operated by Singapore Airlines" i maj förra året och fick noll poäng i turistklass t/t Singapore från Köpenhamn. Bokningsklassen stöddes inte av Eurobonus enligt SAS, fick jag veta när jag sände in biljetterna.

Nu ska jag iväg igen. Möjligen kan jag boka Business denna gång. Vill verkligen inte ännu en gång missa poängen. Men när jag fyller i bokningen på SAS.se visas inga poäng. Betyder det noll igen? Ska jag boka annan väg, annat partnerbolag?

Var hittar jag info – i föväg – om det blir poäng eller inte? Bokningsklassens bokstavskoder syns ju inte vid bokningstillfället.
 

musicmemore

Ny medlem
Ok, tack. Får försöka be kundens resebyrå att skippa code share då . Men de gör väl antagligen på bekvämast sätt :-( när det är byten mellan bolag.
 

TheEagle

Medlem
Brukar också undvika codeshare. Ska man ändå flyga på codeshare biljett måste man vara noga med att undersöka vilken bokningsklass man bokar. (Inte att förväxla med kabinklass) Därefter får man kontrollera vad den bokningsklassen ger i poäng till SAS EB.
 

NotRyan

Medlem
Brukar också undvika codeshare. Ska man ändå flyga på codeshare biljett måste man vara noga med att undersöka vilken bokningsklass man bokar. (Inte att förväxla med kabinklass) Därefter får man kontrollera vad den bokningsklassen ger i poäng till SAS EB.

Det hjälper inte att kolla vilken bokningsklass du bokar på ett codeshare-flyg, eftersom den bokningsklassen kan översättas till något helt annat hos det opererande bolaget, och det är den som ger poäng till EB...

Boka aldrig codeshare om du inte vet vad du gör...

Mvh
/NotRyan
 

TheEagle

Medlem
Det hjälper inte att kolla vilken bokningsklass du bokar på ett codeshare-flyg, eftersom den bokningsklassen kan översättas till något helt annat hos det opererande bolaget, och det är den som ger poäng till EB...

Boka aldrig codeshare om du inte vet vad du gör...

Mvh
/NotRyan

Helt rätt! Kanske borde varit mer tydlig där.
 

Senator

Moderator
Kanske dags att vi startar en lobbykampanj mot de dumma codeshare reglerna hos *A? ;)

Jag tror det finns andra utmaningar som är viktiga...

"Alla" Joint Ventures har redan harmoniserat alla bokningsklasser (några undantag). Det vill säga att det är (troligtvis) mappning mellan:
Nordatlanten: UA, AC (undantag), SN, LX, OS, och LH
Europa/Japan: LH, LX, OS, NH
Japan/USA: UA, NH

Det finns flera bra skäl till Code Share som t.ex. företagsmarknaden som representerar ca 40% av försäljning för flygbolagen där man ofta t.ex. har ett amerikanskt företag med ett globalt avtal med United Airlines. Code share ger då den kunden access till ett mycket större nätverk och deras villkor gäller kanske bara på United flightnummer och ticket stock (005). Det är viktigt att komma ihåg den finns en helt annan "attended business travel market" som inte är representativt för vad a) vi ser ute publikt och b) som kanske få härinne är en delaktig i.

Det som jag stör mig mer på är avsaknad på harmoniserade intjäningsregler för samma bokningsklass mellan flygbolag och program. Jag tänker t.ex. på snorbilliga "K" med Star JV som ger 100% på UA, men 25% på M&M. Det regleras av bilaterala avtal, och inte en gemensam plattform inom alliansen.
 
Toppen