Senaste nytt

Övertidsfråga

Behöver er hjälp.

Jag inser att de flesta av er inte har övertidsersättning men ni kanske kan komma med idéer ändå.

Jag har då övertidsersättning (inget kollektivavtal). De senaste 12 månaderna har jag jobbat drygt 500timmar övertid och min arbetsgivare tycker nu det är ett problem. Deras problem är inte antal timmar eller ersättningen. Deras problem är att man faktiskt inte får jobba så mycket (arbetstidslagen).

De vill att jag fortsätter jobba på som vanligt, med övertid. De försöker nu hitta något sätt runt detta problem. De tittar på något bonussystem eller liknande där jag skulle få en fast summa per installation/resa.

Jag vill helst bara jobba på, få betalt för de timmar jag jobbar, slippa schablonersättningar osv.

Har ni några erfarenheter om detta? Vad är era åsikter?
 
Please elaborate :) Hur är det ett problem? Utbrändhet osv osv. jo jo, men jag har inte ett så stressigt arbete. Det tar bara lång tid och med resor efter arbetstid osv.
 

Jacob

Medlem
Du får arbeta max 200 timmar övertid per år, annars ska man ha extra tillstånd för det. Så säger lagen.

Så i den bemärkelsen är det ett problem och din arbetsgivare skulle göra fel om de inte reagerade.
Frågan är om det är riktigt hälsosamt att jobba så mycket också, i alla fall på sikt, 500 timmar motsvarar 62 extra arbetsdagar på ett år. Lagen har ju kommit till av en anledning, men det är enbart upp till dig själv.

Men pratar vi 500 timmar övertid eller 500 timmar blandad övertid och restid? Man brukar ju kunna få restidsersättning för den tid man spenderar på resande fot om det ligger utanför den ordinarie arbetstiden och särskilja det från övertid.

Ekonomiskt sätt borde du göra en bra affär på att få övertidsersättning för så många timmar. De flesta företag brukar vara snabba med att plocka bort övertiden och ersätta det med några dagars extra semester eller liknande om man har denna typ av jobb, vilket man monetärt sällan vinner på om man jobbar mycket.

Men du kanske kan lyckas förhandla bort övertiden mot en väsentligt bättre grundlön?
 

Thomasn

Medlem
Hej! Håller med Andreijas, problemet är att även din flygtid samt resorna till och från arbetstiden klassas som restid, dvs de ingår i din arbetstid. Din arbetsgivare är skyldig oavsett avlöningsform att se till att du inte arbetar för mycket. De som idag har övertid kan i många fall kvitta den mot att man tur ut ledighet samma månad, kanske något där. Men gissar att du som många av oss andra inte har tid med det. Annars kan du ju helt enkelt sluta logga din arbetstid...
 

A380*G

Medlem
Kolla historiskt hur mycket din restid respektive övertid varit värd i SEK de senaste 6/12/18 månaderna. Gör en bedömning med din chef hur framtida resmönster kommer se ut och försök därefter få upp grundlönen. ÖVertid/restid är bra för stunden men den är inte pensionsgrundande, därför anser jag att det är bättre att arbeta upp grundlönen än att ha hög övertid. Dessutom, arbetsgivare räknar ofta lönerevisioner i %, då är det också bra att ha så högre grundlön från början. % på %...
 

Bonden

Medlem
Funkar du och arbetsgivaren bra ihop så finns det lite mer avancerade lösningar att ta till :)
Starta ett AB där din arbetsgivare är storägare, men du äger en del, Fakturera kostnaderna till arbetsgivaren!

Som egenföretagare finns det inga regler om arbetstid med mera..
 

gdaily

Medlem
Kan du inte sluta din anställning och "bli konsult" i stället, och därmed debitera timtid. Eller bli timanställd? Båda dessa lösningar kvaddar ju begreppet "övertid"
 

Bonden

Medlem
Kan du inte sluta din anställning och "bli konsult" i stället, och därmed debitera timtid. Eller bli timanställd? Båda dessa lösningar kvaddar ju begreppet "övertid"
Man måste hantera skatteverket som anser att EF med bara en kund är en förtäckt anställning. Som delägare i ett dotterbolag är det inte samma problem.
 
Toppen