Senaste nytt

SAS Wifi och Eurobonus Gold

Zoogian

Medlem
Nu har de släppt lite mer info (tror jag)

SAS WiFi - SAS

Ett sätt att sen när de ska börja ta betalt, är att de låter EBG få använda WiFI utan kostnad, det hade varit en bra "guld-förmån" ??

Och detta med Roaming.. GPRS över satelit (som jag räknar med att de säger det är ) lär ju inte vara billigt.....

ska bli intressant att se vad priserna blir...

vore ju bättre de länkade till marken på något sätt istället. i alla fall för inrikes.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att Gulf Airs prissättning var inte så hemskt. 16 USD per timme.
Skyhub |On Board|Gulf Air

Det finns också en artikel om detta:
4W Magazine – Gulf Air launches world’s first aircraft with live TV and Internet


4W Magazine skrev:
You can also access social networks, such as Facebook and Twitter at a speed of up to 50 Mbps ,At $ 16 per hour, the on board internet connection can be paid via credit cards or with travel vouchers that come with the purchase of the ticket, particularly on Gulf Air’s long haul inter-continental flights.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Får hoppas frekventa resenärer kan köpa årsabonnemang. Ge guldresenärer fritt wifi och det annars rätt värdelösa silverkortet X antal timmar.
 

Zoogian

Medlem
när de hade det gamla systemet tog de väl ca 400 kr för en hel långflygning, det går ju acceptera, men det är ju lite förlegat att ta ut pengar för det, låt säga du ger det gratis till alla i C, och ev eco extra, + guld.

alla kommer inte köra samtidigt, alla kommer inte köra hela tiden....
 

A380*G

Medlem
Allt beror vilken total mängd data som kan överföras till/från planet. Jag föredrar att betala för det och få en bra uppkoppling än att det ska vara gratis och få en urseg signal pga 200 medpassagerare försöker se på youtube när jag replikerar mailen!!!

Kan dock tänka mig att ge EBG gratis, men inte C eller övriga *G. På detta sätt bygger de även upp incitament att satsa på att bli EBG.

LH tar betalt för sitt wifi och det fungerar utmärkt.

Är även övertygad att de flesta av oss kan ta den kostnaden på reseräkningen.
 

Magino

Medlem
LH tar väl även betalt för de som reser i F, vilket jag tycker är lite små snålt.
Annars tycker jag att SAS kan ge fritt internet till EBG och EBP och resten får betala en slant.
 
Fördelen med att ta betalt är ju den att nätet kommer bli snabbare när färre använder det. Men att enbart ge EBG men inte andra *G tycker jag är en bra idé (samt EBS några fria timmar). :)
 

Dr. Miles

Expert
Det finns många liknande trådar men jag väljer att posta här.
SAS Wifi och Eurobonus Gold | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/threads/wifi-gratis-för-alla-eurobonus-medlemmar.12259/
SAS Wifi | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-wifi-avgift-för-ekonomiklass-från-27-september.6729/
Eurobonus Gold - gratis Onboard Wifi fungerar inte | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Inlägg från: Stor guide: SAS nya Business Class, Premium Economy (SAS Plus) och Economy Class (SAS Go) | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Enligt en livechat från första flighten så verkade wifi lite knackig. Gick exempelvis inte att skicka bilder. Men det kan ju ha varit något tillfälligt.

Som mest verkar det ha varit 90 st uppkopplade samtidigt. Nackdelen med gratis wifi? (alla hade gratis wifi på första flighten)
När ett plan har närmare 240 passagerare ombord och om alla ska börja att titta på YouTube räcker bandbredden inte.

Det behövs minst 1 Mbps per enhet för att kunna se video med någorlunda bra kvalitet.
240 person x 1 Mbps = 240 Mbps​
Det är svårt att tänka mig att SAS kommer att kunna erbjuda 240 Mbps via satellitkontakt, i alla fall inte i början. Det kan bli väldigt dyrt.

Om SAS vill erbjuda gratis Wifi till EBG och uppåt i fortsättning, kan det vara en bra idé att ha begränsning av hastigheten (alternativt antal datamängd) för gratis Wifi.
SAS kan t ex erbjuda betald internet med dedikerad bandbredd. Behöver man att jobba ombord, står företaget ofta för kostnaden därför det ska inte vara något problem.

Annars finns det risk att ingen blir nöjd, varken de som har betalat eller de som har fått den gratis.
 
Last edited:
Toppen