Senaste nytt

Hyrbil i Danmark

niksal

Medlem
Hej,

Jag hittade ingen tråd med att söka på "Danmark" så jag får väl starta en egen.

Jag är finsk medborgare, bor i år i Köpenhamn. Nu vill jag hyr en bil för en helg. Jag är överraskad hur svårt det är!

På varje företags sidor (Avis, Hertz, Sixt, Budget etc) finns det stora disclaimers om att danskar skall använda sig av den lokala sidan (.dk) pga dansk lagstiftning. Vissa företag säger "Danish citizens", vissa säger "Danish citizens that are registered in the Danish Folkeregister", och vissa säger "Danish residents".

Vet någon vad som gäller, och gäller detta även mig? Jag har ett danskt CPR nummer.

Vidare verkar varje företag enbart erbjuda 100-125km gratis. Varje extra km kostar 2DKK. Vet någon om ett sätt att köpa extra km för lite mindre pengar? Skulle behöva ca 300km för en t/r från Ålborg till Skagen, och lite sightseeing längs med kusten.

Tackar på förhand!

Niksal
 

Agö

Medlem
Det är en intressant fråga och styrs av att det är bisarrt dyrt att införskaffa en bil här som du vet (vilket då naturligtvis slår även mot biöuthyrningsfirmor). Det råder ett principiellt förbud att köra en bil hyrd i utlandet in i Danmark av detta skäl, se t.ex. Avis villkor "Bil lejer i utlandet": Lejebetingelser - Avis Biludlejning

Protektionism på hög nivå. Jäkligt tveksam om detta är förenligt med EU-rätten men det ska vara motiverat av "miljöhänsyn".

Och ja, det gäller dig också.
 

fmansson

Medlem
Jag tycker SIXT är bra i Danmark. Helt okej priser och de tar ingen envägsavgift då jag bokar med dem. Heller inga problem med att få unlimited kilometers.
 

fcx

Medlem
Haha, det här var ju ett "roligt" problem som jag aldrig hört talas om ens.
Försöker jag boka på Sixt som Svensk boende får jag ett bra pris på en bil med fria mil. Byter jag till Dansk boende går priset upp 15% och jag får bara 100 fria mil.

Har du EB-poäng att bränna kan du få en helghyra för 20000p, och då ingår 300 km.
 

niksal

Medlem
Tack Agö för informationen. Jag var lite rädd att jag träffas av detta. Råkar du veta hur detta kontrolleras och vad är risken för att bli fast? Jag kan lätt uppge en finsk adress, visa finskt pass och körkort, finskt kreditkort etc. Jag antar det är i olycksfall som det kan bli problem?
fmansson : Hur har du lyckats få unlimited kilometers?
 

Perra

Medlem
Tack Agö för informationen. Jag var lite rädd att jag träffas av detta. Råkar du veta hur detta kontrolleras och vad är risken för att bli fast? Jag kan lätt uppge en finsk adress, visa finskt pass och körkort, finskt kreditkort etc. Jag antar det är i olycksfall som det kan bli problem?
fmansson : Hur har du lyckats få unlimited kilometers?

Som svensk, med danska adress, svenskt körkort i min profil på Hertz har jag alla gånger jag hyrt bil i Danmark fått frågan om jag bor i Danmark. Om du kör på dina finska uppgifter skulle jag säga att det inte är några problem alls att få unlimited km.
 

niksal

Medlem
Jag har såpas dålig track record med att försöka undvika diverse avgifter, så jag bestämde mig för att ta det säkra för det osäkra och hyra på avis.dk med dansk adress. Det blir väl en 400-500DKK i extra km avgifter. Jag hoppas Skagen är värt det!
 

Agö

Medlem
Ja, den uppfattning som Perra har har även jag. Nu har jag ingen svensk adress, är utskriven sedan många år osv. så för mig är det svårt att komma undan. Till råga på allt går mitt svenska körkort ut i sommar så då blir jag så illa tvungen att skaffa ett danskt.

Som Perra skriver så är nog risken väldigt liten om du kör på dina finska uppgifter.
 

Agö

Medlem
Siterna verkar vaga i sin definition. Som bropendlare med arbete i Danmark men bor i Sverige får man ju köra svenskregistrerade bilar, trots att man har CPR-nummer.

Det är väl mindre relevant i sammanhanget. På detta kan ju Danmark inte rimligtvis ta ut skatter och avgifter som ju är syftet med ovanstående reglering kring biluthyrning och deras införskaffande av bilar. Som bekant är det däremot inte att rekommendera att som skriven i DK köra med svenskregistrerad bil, det kan bli rejält dyrt. ;)
 

jerk

Medlem
Ska hyra bil 10-12 jan i Köpenhamn! Aldrig hyrt bil! Så gärna råd och vilken biluthyrare ni föredrar i köpenhamn! Tacksam för svar/ Mvh Jerk
 
Toppen