Senaste nytt

Någon som flugit business, Cathay Pacific Bangkok-Taipei?

Impendill

Medlem
Hej

Skulle behöva lite tips inför en nyligen bokad resa mellan Bangkok - Taipei med stopover i Hongkong.
Första sträckan är en Airbus 330, andra en Boeing 747. Vi är 3 stycken som ska resa. Finns det några platser man absolut vill sitta på, och några man helst bör undvika?

Jag har tidigare i vintras flugit business class med Turkish, ARN-BKK, och ska även denna gång flyga samma klass och sträcka med Turkish för att sedan ta mig vidare med Cathay.

Om någon har tips på platser, lounger m.m så tages de tacksamt emot.

Resan hade nog aldrig blivit av om det inte för för BC.SE :)
 

Dr. Miles

Expert
Hej

Skulle behöva lite tips inför en nyligen bokad resa mellan Bangkok - Taipei med stopover i Hongkong.
Första sträckan är en Airbus 330, andra en Boeing 747. Vi är 3 stycken som ska resa. Finns det några platser man absolut vill sitta på, och några man helst bör undvika?

Jag har tidigare i vintras flugit business class med Turkish, ARN-BKK, och ska även denna gång flyga samma klass och sträcka med Turkish för att sedan ta mig vidare med Cathay.

Om någon har tips på platser, lounger m.m så tages de tacksamt emot.

Resan hade nog aldrig blivit av om det inte för för BC.SE :)
Först av allt, det är ingen garanti att du får åka med de planen som du kan se i bokningen.
Cathay Pacific är känd för sin sista minuten ship change inom Asien. Främst just på Hong Kong-Taipei och Hong Kong-Bangkok.

Så mitt tips är att förvänta er inte till en viss sittplats på en viss flygplansmodell, annars kommer ni att bli besviken. :(
 

Impendill

Medlem
Först av allt, det är ingen garanti att du får åka med de planen som du kan se i bokningen.
Cathay Pacific är känd för sin sista minuten ship change inom Asien. Främst just på Hong Kong-Taipei och Hong Kong-Bangkok.

Så mitt tips är att förvänta er inte till en viss sittplats på en viss flygplansmodell, annars kommer ni att bli besviken. :(

Hmm.. Jag råkar visst ut för det igen. Ställde samma fråga när jag skulle resa med turkish i business och fick samma svar...

Men om vi tror att de inte ändrar, har du något tips då?
Förr eller senare kanske jag får åka med just de modellerna som anges.
 

Dr. Miles

Expert
A330 har 3 olika modeller
  • Regional Business class 2-2-2
  • Fiskbenskonfiguration 1-1-1
  • Cirrus Zodiac 1-2-1
Regional Business class
Cathay Pacific Business class, HKG-SIN_01.jpg

Fiskbenskonfiguration
Cathay Pacific Business Class 01.jpg

Cirrus Zodiac
Cathay Pacifc Business HKG-ICN A330 Cirus, 002.jpg

Boeing 747-400 har Fiskbenskonfiguration

För övrigt, http://www.businessclass.se/forum/o...g-747-400-sista-flight-aer-2014-sep-01-a.html.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Om vi ser lite positivt på det så är den troligaste konfigurationen 2-2-2 som regional produkt. Jag åkte själv med A330 mellan HKG-TPE-NRT hösten 2012.

Den korta sträckan blir det en enklare måltid med full barservice. Jag gissar BKK-HKG blir 3-rätters lunch eller middag beroende av tidpunkt.

Loungen i BKK vet jag inte. Loungerna i HKG håller hög standard, medan TPE är relativt liten för trafiken. Platsval, ingen kommentar utöver fönster eller gång..

Förvänta dig 2-2-2 och allt annat är bonus
 

TheEagle

Medlem
Hej!

Har både flugit CX:s gamla och nya regionala business. Den gamla är väl kanske inte den roligaste men den nya är bra på kortare flighter. Skulle ha flugit en flight med Cirrus Zodiak men det blev flygplansbyte i sista stund. Dock har jag flugit med AA:s 777-300ER som har samma/väldigt lika stol? och den är extremt trevlig.
Flög CMB-BKK-HKG med den nya regionala stolen. Funkade utmärkt. Dessutom levererades service av guds nåde. Jävlar vad bra och trevligt det var.
Jag besökte The Cabin när jag hade byte i HKG. Tycker verkligen det var en trevlig lounge. Min tjej som är lite hälsointresserad tjatar fortfarande om den loungen. Sedan också bra för att kolla när planen lyfter.
Om ni skall stanna i HKG så missa inte ankomstloungen som ligger lite gömd under tågstationen. Den är rätt liten men har duschar och det mesta man behöver. Sedan kan man beställa riktigt bra mat från en meny. Åt själv en bentolåda som var väldigt bra.
 

JonW

Medlem
Loungen i BKK vet jag inte.

Förvänta dig 2-2-2 och allt annat är bonus
Loungen där är Cathay First & Business Lounge, vilket ju låter lovande. Men loungen är absolut inget märkvärdigt (Brukar jag iofs sällan tycka om Business lounger).
Kontrasten mot BA/QF First loungen intill är enorm...
 
Toppen