Senaste nytt

Mystik med incheckning och val av plats Köpenhamn-Chicago SK943

etnoy

Medlem
Hej!

Jag ska flyga SAS LPI-CPH-ORD torsdag den 3 april. I morgon bitti öppnar incheckningen online, men när jag tittade in på onlineincheckningen nu på tisdagskvällen kunde jag till min förvåning börja incheckningen redan där. Till min lycka kunde jag då välja bättre platser för flighten CPH-ORD än de jag tidigare fått, så jag skyndade mig att klicka i 20A och 20B för mig och mitt sällskap.

När jag sedan kom till sista sidan på incheckningen ("Tack, incheckningen är nu klar") så står det att jag fått min plats för flighten LPI-CPH (SK1891) men för CPH-ORD (SK943) står det att det "denna avgång går inte att checka in". Konstigt, jag ville ju ha mina fina platser!

Ringde sedan SAS nummer i USA (som till skillnad mot sverigekontoret inte var stängt) och kollade vad som hade hänt. Den något ohjälpsamma personen i luren kunde dock bara se mina tidigare, sämre platser. Platserna 20AB var enligt henne bokade.

Vad kan ha hänt? Kommer jag få platserna 20AB eller kommer jag behöva välja nya i morgon bitti vid "ordinarie" incheckningstid?

Det ska sägas att det är 30h kvar tills resan startar, och 40h kvar tills CPH-ORD lyfter, så jag vet att det är mycket före utsatt tid för incheckning. Det faktum att jag kunde välja plats tände dock mitt hopp för att kunna sitta lite längre fram och med fönsterplats.

Någon som har insikt? Kan det ha att göra med att SK943 förmodligen är en inhyrd LAN-kärra?
 

ante_77

Medlem
På mina returbiljetter brukar jag checka in 36 timmar före avgång och välja plats.
Det uppstår oftast något problem att säkerhetskontrollen inte kan läsa mina pappersbiljetter, men det löses med mobil-APP eller att dom faktskt nvänder ögonen till att läsa.

Det funkar fint med mina sittplatser, fast det kanske inte riktigt är samma problem som du har med "för tidig" incheckning.
 

mha321

Medlem
Det brukar ofta kunna hända konstigheter just när USA-segment är inblandade enligt min erfarenhet. Check in kan ofta gå igenom på en sträcka men inte den andra tex. Kan ju vara något sådant som hänt, det är inte alltid det syns i online-checkin överhuvudtaget, det finns väl antagligen många fler statuskoder än vad det systemet känner till...
 

etnoy

Medlem
Tack för er hjälp. Nu har customer care öppnat för dagen och jag lyckades få hjälp av en mycket hjälpsam svensk agent. Det var visst väldigt svårt även för honom att checka in, men efter lite trixande fick vi vårt boardingkort med rätt säten. :)
 
Det ska sägas att det är 30h kvar tills resan startar, och 40h kvar tills CPH-ORD lyfter, så jag vet att det är mycket före utsatt tid för incheckning. Det faktum att jag kunde välja plats tände dock mitt hopp för att kunna sitta lite längre fram och med fönsterplats.

Incheckning öppnar rent tekniskt 34-36h före avgång, just för att man skall kunna checka in för alla legs när det är 22h kvar till avgång för första leget.
 

ante_77

Medlem
Incheckning öppnar rent tekniskt 34-36h före avgång, just för att man skall kunna checka in för alla legs när det är 22h kvar till avgång för första leget.

Mitt sista leg går 22:20 och jag checkar in vid 06:15 dagen innan. Så 40 timmar fixar man lugnt om man tar med alla legs i beräkningen. Detta har dock endast fungerat på returen och inte utresan.

Men det kanske är någon 36timmars gräns för första leg. Jag ska försöka stiga upp tidigare någon dag för att se om det funkar.
 

mry

Medlem
Det brukar alltid vara som så att det är 36 timmar före första flighten i resan som man kan checka in på samtliga med några få undantag verkar det som. T.ex. kan man först checka in till usa vid en "senare tidpunkt" och detta verkar vara när personalen manuellt har gjort klart för incheckning och inget annat.
 
Toppen