Senaste nytt

Award-tillgänglighet på SAS?

Jag sitter och försöker se vad det finns för möjligheter att få en bonusresa till/från BKK nästa vår/sommar. Hur kan det komma sig att det finns gott om tillgänglighet till BKK i exempelvis mars, men ingen alls (inga klasser) hem? Alla biljetter säljs väl som t/r?

Jag har provat att söka på kortaste rutten, d.v.s. CPH-BKK, så att det inte är transfern LLA-ARN-CPH som ställer till det men utan framgång.
 

Dr. Miles

Expert
Det är kanske för att förhindla att folk använda SAS poäng på denna rutt.(förutom för Pandion...)
Men man kan boka oneway award för 60% av ordinarie poäng.
 
Samma sak för mig, hittade inga bonusbiljetter alls på SAS den tid jag ville åka. Expertflyer visade att det fanns bra med plats på LX (nya businesskabinen från början av juli 2011 ZRH-BKK) så jag ringde Eurobonus och det var inga som helst problem att boka ARN-ZRH-BKK-KBV t/r för 135 000 poäng per person i business. (BKK-KBV givetvis med Thai.) Skatterna blev 2200 kr/person vilket är billigare än jag trodde det skulle vara. Synd bara att det inte fanns någon tillgänglighet i första klass...
 

agehall

Medlem
Relaterat: Om man vill boka en bonusresa med AmEx-rabatt, så måste man hålla sig till SK, eller går det att använda den till andra bolag också, så länge man bokar via EBs medlemsservice?
 
Amex-rabatten kan bara utnyttjas på SK. Dessutom måste alla flighterna vara i samma klass vilket gör det ännu svårare att hitta tillgänglighet. Min flickvän är iväg nu på en resa bokad med amex-rabatt. Var helt omöjligt att hitta i business även fast vi kollade under en 5-månaders period så hon fick åka economy extra istället...

Känns som att det väldigt ofta bara släpps bonusbiljetter i business ena resvägen (har mest kollat långflighterna). Har det alltid varit så eller tror ni dom gör så mer efter att amex kom med sin rabatt?
 

Roger J

Medlem
Grejen med februari-mars är väl att det faktiskt oftast är slutsålt på SAS-flighterna från bangkok till Köpenhamn. Och då är det klart att de minimerar antalet bonusbiljetter (om de kan anta att de istället kan sälja platserna som vanligt).

Håller för övrigt med om att Amex-burnoff-vouchern tappar i värde eftersom det är så svårt att hitta två platser i Business t/r på long haul när det bara får vara SAS-drivna flyg..
 

ucce

Medlem
Amex-rabatten kan bara utnyttjas på SK. Dessutom måste alla flighterna vara i samma klass vilket gör det ännu svårare att hitta tillgänglighet. Min flickvän är iväg nu på en resa bokad med amex-rabatt. Var helt omöjligt att hitta i business även fast vi kollade under en 5-månaders period så hon fick åka economy extra istället...

Känns som att det väldigt ofta bara släpps bonusbiljetter i business ena resvägen (har mest kollat långflighterna). Har det alltid varit så eller tror ni dom gör så mer efter att amex kom med sin rabatt?

Är det 100% bekräftat att det måste vara samma klass tor för att amex rabatten ska gälla? Läser man på FT verkar det vara lite olika med den saken, lutandes åt att de avskaffat det kravet.
 
Är det 100% bekräftat att det måste vara samma klass tor för att amex rabatten ska gälla? Läser man på FT verkar det vara lite olika med den saken, lutandes åt att de avskaffat det kravet.

Kan bara prata om min egen erfarenhet och den är blankt nej till mixade klasser. Både jag och tjejen är EBG. Ringde ett antal ggr för att se om någon kunde tänja på reglerna men det gick inte. Detta var ca 2 månader sen. Ingen skulle bli gladare än jag om reglerna ändrats!
 

LaD

Ny medlem
Att redeema poäng på eurobonus är en mardröm.. har aldrig varit med om något så dåligt bonus program där poäng är i stort sett värdelösa. Varit EBG under tre senaste åren.. men efter att försökt bokat hotell samt resor med SAS så har jag insett att det går inte 450 000 poäng bortkastade man måste vara ute år och dar innan för att kunna boka och tom då så är det nästan omöjligt. Går inte ens att jämföra med Miles & more eller Milage plus inom Staralliance. Så ingen idee att överhuvudtaget försöka på Eurobonus. Byt till M&M skippa Eurobonus är min rekomendation!

/LaD
 

Malu

Medlem
Som tur är så kan man använda sina EB-poäng till att boka Star Alliance-awards och då även F-biljetter med t ex LH, TG eller LX. Är man lite öppen med routing och datum så är möjligheterna betydligt bättre där. (Mr Mustard har ett exempel här ovan!) Annars håller jag helt med om att det är alldeles för dålig tillgänglighet på SAS-awards, vilket t ex gör Amex-erbjudandet ganska värdelöst!
 
Last edited:
Toppen