Senaste nytt

Hvad er reglerne for smartphones under start og landning?

Frequie

Medlem
Jeg er forvirret over reglerne hos SAS om man må bruge sin smartphone eller ipad i flight mode under start og landning.

Jeg fløj til og fra Amsterdam i sidste uge og der var intet problem at sidde og læse på ipad under start og landning. Mange gjorde det.

Denne uge har jeg fløjet til Billund og Aarhus (fra København). Begge steder blev der sagt at al elektronisk udstyr (inkl smartphones) skulle være helt slukket under start og landning. Til Billund stod stewardessen ved mig og tjekkede at jeg slukkede min iPhone!

Er dette normalt? Hvad oplever i andre?
 

iRobert

Medlem
Ok hos SAS, hur det är med andra underleverantörer (JetTime, Blue1 osv) varierar nog dock, likt servicekoncept mm.
 

Nemo

Medlem
Ska man vara strikt är kaptenens ord lag, ev tvister får man ta efteråt på marken. Säger de att elektronisk utrustning / smartphone ska vara avstängd under start/landning blir det att följa det. Ta det som ett test på att du lyssnar uppmärksamt vid säkerhetsgenomgången. Det kan alltså variera från flight till flight.
 

rob74

Medlem
På alla de senaste flygningarna med SK som jag gjort har det sagts att man ska sätta dem i flight mode.
Alltså inget om att de ska vara helt avstängda.
Intressant att detta kan variera då...
 
A

Aurora

Guest
Ska man vara strikt är kaptenens ord lag, ev tvister får man ta efteråt på marken. Säger de att elektronisk utrustning / smartphone ska vara avstängd under start/landning blir det att följa det. Ta det som ett test på att du lyssnar uppmärksamt vid säkerhetsgenomgången. Det kan alltså variera från flight till flight.

Correct to the spot.

EASA sier selv:

"It is up to every airline to update their operating rules now. Many are expected to do so in the coming weeks. In any event, passengers must always follow the safety instructions of the crew, so you must only use your electronic devices if the crew allow you to do so. Crew will in any case still require your attention during the safety briefing and they may ask you to stow away heavy items during take-off and landing."
EUROPA - PRESS RELEASES - Press release - Aviation: EU extends the use of electronic devices on planes

I tillegg sier SAS:
"Han understreker at selv om forbudet formelt er opphevet fra i dag, er det fortsatt piloten (KAPTEINEN) og kabinpersonalet som bestemmer hva som gjelder.

- Det kan oppstå situasjoner der det kreves at passasjerene følger med, eller at all elektronikk er avslått. Det er det opptil piloten å bestemme, og passasjerene må dermed rette seg etter dette, sier Sandstø."

:)
 
Toppen