Senaste nytt

Fredagstråden™

MarcusC

Medlem
Var själv på väg GOT-LHR..med BA men ändrade planer och blir hemma iallafall till söndag.

Ser SAS har lite bekymmer med en del inställda flyg, någon som vet orsak? Har läst på andra forum rykten om lite crewproblem?(vet inget mer utan verkar som spekulation)
 

CarlT

Medlem
Som kth-student har denna vecka gått åt att snickra ihop ett bidrag till Quarnevalen imorgon, äntligen blir det fest!
 

Fredrik

Medlem
Nu sitter jag vid en av de stationara datorerna i StarAllianceloungen pa LHR Terminal 1 och vantar pa att mitt flyg ska avga om ett par timmar. Jag har inte an gatt ngn rundvandring har men det ser helt ok ut med saval mat som med plats. Jag tror iofs att BMI:s Great British Lounge ar battre men jag kanske far anledning att aterkomma.
 

Jacob

Medlem
Star Alliance loungen har marginellt bättre mat, men annars skulle jag personligen gå direkt till BMI loungen som är mycket trevligare.
 

Fredrik

Medlem
Nu är jag i HKG och testar CNAC VIP lounge då det är Asianas valda lounge. I närheten finns SQs SilverKris Lounge men där har jag varit förut så jag testar något nytt idag. Matutbudet är sämre men det finns fönster här. De har Häagen Dazs...
 
TGIF!!

Jag är gräsänkling i Stockholm i helgen så allt är möjligt :)

Har bokat ett plan på söndag för flygning med lillebror. Funderar lite på Bromma - Dalarö - Gotska Sandön - Fårö - Visby och några timmar på Gotland. Sen hem raka vägen via Trosa till Bromma!
 

Jacob

Medlem
Jag ska springa Göteborgsvarvet i helgen så fredagen får bli ganska lugn.

Det blir SAS ner till Göteborg lördag morgon och SJ tillbaka söndag förmiddag.
SAS biljetten var s.k Flex-biljett som tydligen bokades i Z-klass och följdakligen ska ge 1500 poäng med EBG-bonus.
Ändå var den faktiskt inte överdrivet dyr, ja allt är relativt, men för en flex-biljett hade jag tippat på några hundralappar ytterligare.

Håller tummarna för fint men inte alltför varmt väder!
 

rob74

Medlem
Kom igår hem efter ett antal timmars resande, USM-BKK-NRT-MUC-ARN-KRN. Måste säga att jag var lite sliten den sista biten MUC-ARN.
Sov därefter på Radisson Arlandia och tog den sista biten dagen därpå. Jag erkänner dock att AKL-LAX-LHR-ARN-KRN (med mellanlandning i UME) i ett svep var en något hårdare nöt. ;)

Det strulade lite i BKK, då min gamla bokning låg kvar i systemet. De trodde därför att jag skulle åkt 07.35. Och vid det här laget var klockan närmare 20.00 och jag tyckte att jag skulle åka 23.50.
Det tog 40 minuter att reda ut det hela. SAS-kontoret i BKK var stängt (17 maj), så det blev att, med de få Baht jag hade kvar på mitt telefonkort samt med nästan dött batteri i tjänstemobilen (hade glömt laddaren hemma), ringa hotline i Danmark och be dem ställa ut biljetten på nytt. Först efter det la det hela sig till rätta.

Det var skönt med helkroppsmassagen i SPA-loungen efter det lilla äventyret.... :cool:

De kunde dock inte utfärda boardingkort till MUC och ARN, så på NRT fick jag vänta till kl 10 (landade 1 h 20 min tidigt, vid 07.00 dessutom) för att få detta levererat till loungen.
Därefter handlade jag en flaska Sake och en Nikka 17 yo, gick tillbaka till loungen och bad om en vilstol. Jag blev då visad till Businessloungen och väl där somnade jag i ett privat rum. Ställde klockan på 40 min innan avgång, men vaknade inte förrän en loungevärdinna skakade liv i mig och sa att min flight gick om 15 minuter! Hon ledsagade mig ombord på planet, de stängde dörren och vi avgick före tidtabell!

Jag var ensam i F både BKK-NRT och NRT-MUC, så det var full uppmärksamhet från kabinpersonalen.

I MUC vägrade de släppa mig genom securityn med flaskorna, trots plombering, så jag fick lämna dem där och väl hemma sätta in 33,80 euro för frakt till hemadressen. :mad:
Visste faktiskt inte om den där regeln...

Idag är det heldag på jobbet (inte färdig förrän vid 21 ikväll...), jobba lördag och söndag och på söndag kväll ner till GOT och flickvännen! :)
 

Jacob

Medlem
I MUC vägrade de släppa mig genom securityn med flaskorna, trots plombering, så jag fick lämna dem där och väl hemma sätta in 33,80 euro för frakt till hemadressen. :mad:
Visste faktiskt inte om den där regeln...
Du får inte gå igenom transfer security med några flaskor om du kommer från ett land utanför EU/Schengen.
Så flyger du från exempelvis Tokyo är det alltså endast meningsfullt att köpa tax-free flaskor om du flyger direkt till din slutdestination.

Exakt samma sak har hänt mig också.
Jag flög BKK-CPH-ARN för något år sedan och blev stoppad i transfer securityn i Köpenhamn, ovetande om denna regel.
Jag blev dock så förbannad att jag gick ut till avgångshallen, plockade ur det viktigaste i en plastpåse, och checkade in mitt handbagage med flaskan i sista biten till Stockholm.

Kändes fånigt att bli stoppad, när flaskan låg i en förseglad påse och allt, men sådana är reglerna.
Och borta i Asien är de givetvis inte intresserade av att upplysa passagerare om detta.
 

JacobGBG

Medlem
Kändes fånigt att bli stoppad, när flaskan låg i en förseglad påse och allt, men sådana är reglerna.
Och borta i Asien är de givetvis inte intresserade av att upplysa passagerare om detta.

Detta beror lite på säkerhetspersonalens dagsform har jag märkt. När jag flugit EWR-CPH-GOT en gång så var det inga problem att skicka mitt flytande guld över rullbandet. Inget jag skulle rekommendera dock.
 
Toppen