Senaste nytt

Mannen som drog bombskämt nekad onbord i Japan

Dr. Miles

Expert
Detta hände söndags 11 dec på en Air Do(HD) flight från Tokyo Haneda till Sapporo.

Vid onbordstigning en man i rullstol behövde hjälp av kabinpersonal för att lyfta upp hans väska till overhead compartment (vad heter den på svenska?).

Mannen sa till flygvärdinnan som hjälpte honom skämtsamt: "Var försiktig, för det finns en bomb i väskan."

Men flygvärdinnan tog det på allvar så kontaktade hon kaptenen och kaptenen beslutade att kolla genom flygplanet för säkerhets skull.
Det ledde till en timmes försening och mannen blev nekad att gå onbord.

Källa: Bomb joke grounds passenger on Air Do flight - The Mainichi Daily News
 

Roger J

Medlem
Fel sorts skämt. Lika bra att inte hålla på.
Det heter "hatthylla" förresten. På gamla bussar och tåg skulle herrarna kunna placera plommonstopet på ett enkelt sätt. Nu proppar vi ju in halva bohaget där.
 

vicce

Medlem
Detta hände söndags 11 dec på en Air Do(HD) flight från Tokyo Haneda till Sapporo.

Vid onbordstigning en man i rullstol behövde hjälp av kabinpersonal för att lyfta upp hans väska till overhead compartment (vad heter den på svenska?).

Mannen sa till flygvärdinnan som hjälpte honom skämtsamt: "Var försiktig, för det finns en bomb i väskan."

Men flygvärdinnan tog det på allvar så kontaktade hon kaptenen och kaptenen beslutade att kolla genom flygplanet för säkerhets skull.
Det ledde till en timmes försening och mannen blev nekad att gå onbord.

Källa: Bomb joke grounds passenger on Air Do flight - The Mainichi Daily News

Overhead compartment kallas ibland hatthyllan av någon anledning.

Tycker nog att mannen får skylla sig själv. Det kan knappast ha undgått honom vad som händer/hänt i världen de senaste åren...
 

gdaily

Medlem
Han skall vara glad att han bara blev nekad att komma till Japan. En flyktig bekant till mig drog samma "skämt" i Tallinn på väg till Arlanda. Det slutade med tre månader i estniskt fängelse och 10 års inreseförbud i Estland.
 

vicce

Medlem
Han skall vara glad att han bara blev nekad att komma till Japan. En flyktig bekant till mig drog samma "skämt" i Tallinn på väg till Arlanda. Det slutade med tre månader i estniskt fängelse och 10 års inreseförbud i Estland.

Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun. Hade inte velat sitta i estniskt fängelse. Inreseförbudet hade jag kanske kunnat leva med...
 

gdaily

Medlem
FirstPoker Pokernyheter: Exklusivt - Bombdrama p flygplatsen i Tallinn - Pokertidningen med flest pokernyheter

Han fick då valet av kraftiga böter eller sitta av tiden, varvid han valde fängelse...Det finns en längre intervju med honom i papperstidningen har jag för mig, men hittar den inte på nätet, hur det var i fängelset... Jag var ombord på den flighten, alla fick ta sitt handbagage och gå ut, varefter hela planet genomsöktes och kollades så att inget "kvarglömt" bagare fanns kvar, innan vi lastades ombord igen lite försenade.

De som inte förstår ingressen, "att göra en Dilba", så är förklarigen denna:

Jag blev behandlad som en terrorist - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Utan med minsta vilja att verka provokativ så tycker jag att tre månader bakom galler för att dra ett bombhot på ett flygplan/flygplats tycker verkar vara helt rimligt, om inte ens i underkant!

:mad:
 
Toppen