Senaste nytt

Lounger med SAS Eurobonus AMEX och SAS Eurobonus Diners Club utan EBG?

miramax

Medlem
Hej hej,

Hur funkar det egentligen med lounger? Kommer man in med dessa kort så länge man är i terminalen eller krävs det även ett specifikt boarding pass?

Och vad blir skillnaden om man är EBG? kommer man då in på fler?

Känns väldigt förvirrande med alla regler kring detta!
 

agehall

Medlem
SAS EB AmEx ger dig ingen loungeaccess alls. Diners kommer att ge dig ett loungebesök per 10000kr du spenderat föregående år, oavsett vem du flyger med.

Om man är EBG (eller *G för den delen) har man alltid tillgång till loungen så länge man flyger med *A. Motsvarande gäller även de andra allianserna.

Exakt vilka lounger du kommer in i, beror på vilket sätt du tar dig in på. Om du änvänder Diners, så är det den lounge som Diners har avtal med som gäller. Om du är EBG och flyger med *A, så är det närmaste *A lounge som gäller osv.
 

tourist

Medlem
Hmm.

Fast t ex här kan man läsa att amex ska ge lounge access till menzies lounger på arlanda och landvetter. Så det känns fortfarande oklart vad som egentligen gäller.

Jodå, precis som med Eurocard och Nordea Visa Guld har du med American Express tillgång till ett par Menzies-lounger mot betalning. Jacob har lagt upp en fin bild från ARN-loungen som visar detta här. Jag har för mig att Amex sänkte inträdesavgiften tidigare i år till under en hundralapp, jag ska se om jag kan hitta den informationen, EuroCard tar 125:-. Diners Clubs nya prissättning har vi ju redan skärskådat... :(
 
Last edited:

miramax

Medlem
Så hur ska man nu då tolka det som står om dinerskortet?

Det står alltså "•Tillgång till hundratals flygplatslounger världen över "

Detta är alltså under speciella villkor? inte bara att man har kortet?
 

tourist

Medlem
Så hur ska man nu då tolka det som står om dinerskortet?

Det står alltså "•Tillgång till hundratals flygplatslounger världen över "

Detta är alltså under speciella villkor? inte bara att man har kortet?

Just nu har du gratis tillgång. Efter nyår har du tillgång (vilket är mer än gemene man har) mot betalning, fast du får en "fribiljett" för varje 10k SEK du handlar för året innan.
 

miramax

Medlem
Aha! jag förstår lite bättre nu tror jag. Tack!

Men känns ändå lite krångligt att spontant gå in i en lounge. Man verkar behöva kolla upp en massa innan typ.
 

agehall

Medlem
Aha! jag förstår lite bättre nu tror jag. Tack!

Men känns ändå lite krångligt att spontant gå in i en lounge. Man verkar behöva kolla upp en massa innan typ.

Ja. Flyger du inte så att du har minst guld-status med den allians du flyger med, så är det jättekrångligt. Då kan ett Priority Pass vara lösningen. Det stämmer nog som folk redan påpekat att du kan komma in i vissa lounger med ett AmEx, men då mot betalning. Har man något av de dyrare AmEx-korten tror jag man kan komma in i vissa gratis, men det är knappast lönsamt.. Vissa lounger tillåter även att man bara betalar en avgift, dvs man behöver inget speciellt kort alls.

Dock ska man komma ihåg att så kallade "contract lounges", dvs tredjeparts lounger som är inhyrda av flygbolag och/eller Diners/AmEx/Priority Pass oftast inte är speciellt bra. Jag skulle personligen inte betala för att få använda dem.
 

GVA380

Medlem
Ja. Flyger du inte så att du har minst guld-status med den allians du flyger med, så är det jättekrångligt. Då kan ett Priority Pass vara lösningen. Det stämmer nog som folk redan påpekat att du kan komma in i vissa lounger med ett AmEx, men då mot betalning. Har man något av de dyrare AmEx-korten tror jag man kan komma in i vissa gratis, men det är knappast lönsamt.. Vissa lounger tillåter även att man bara betalar en avgift, dvs man behöver inget speciellt kort alls.

Dock ska man komma ihåg att så kallade "contract lounges", dvs tredjeparts lounger som är inhyrda av flygbolag och/eller Diners/AmEx/Priority Pass oftast inte är speciellt bra. Jag skulle personligen inte betala för att få använda dem.

Håller med, t.ex. Servissair på LHR i T3 är inte rolig.

Dock finns tredjepartslounger som kan vara väl så bra som allianslounger, Dnata i GVA och ZRH är betydligt lugnare än Swiss Businesslounge och jag väljer hellre dem, särskilt den i GVA. Luxxlounge i FRA är en före detta Admirals Club med samma utbud kvar som tidigare (ommöblerad dock) och är helt OK.
 
Toppen