Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

NotRyan

Medlem
Sitter med ca 450000 SAS poäng som jag tycker är svåra att utnyttja till bonusresor.

Det kan vara svårt att nyttja i Business just i samband med 2-4-1, men rent generellt är det ju inte svårt att nyttja EB-poäng för bonusresor... Du har ju MÄNGDER med alternativ med samtliga Star Alliance-bolag...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

coclol

Medlem
Ja det är ju en inte helt enkel fråga att ge ett glasklart svar på, det beror ju lite grand på vad man vill uppnå och vilken planeringshorisont man har. Personligen prioriterar jag att komma långt bort, i hög klass till lägsta tänkbara kostnad.

Själv har jag haft de flesta kreditkorten och jag skulle vilja svara så här:
* BA Visa, jovars, lätt att få 2-4-1, okej poängintjäning, men jäklars vad BA tar betalt för "skatter och avgifter" vid awardresor. T/o/R Barbados gick ju på nästan 5000 i avgifter (i C-klass) per person och 180000 Avios, med tanke på kick-backen i kortet så känns det nästan som om BA tjänar mer pengar på dessa biljetter än ordinarie. BA har ett trevligt linjenät men skatterna är för höga. En rätt trevlig "effekt" av kortet är ju om man är anglofil och gärna hänger i London, 9000 poäng+300 SEK för att åka till London en helg är ju helt otroligt billigt, både i poäng och skatter och avgifter.
* SAS MC + Diners är ju no-brainer om man har EBG
* SAS Amex är ett bra kort, jag har personligen aldrig haft några problem att nyttja en 2-4-1 per år i business till primärt EWR eller ORD. Men då flyger ju jag från köpenhamn och det är kanske enklare där.
* Amex gold är ett trevligt kort i den bemärkelsen att du kan ha ett gratis extrakort till den bättre hälften och på så vis maximera poängintjäningen. Att använda Amex Awards på deras resebyrå är ju löjeväckande dyrt (har för mig att det krävs en miljon på kortet för att få en resa till NY, vilket skall jämföras med 300000 med SAS Amex. Den största poängen som jag ser med Amex Gold är ju att man kan konvertera poängen till nästan alla hotellkedjor och flygbolag, ibland har de kampanjer. Jag boostade mitt Avios konto med att nyttja en kampanj för något år sedan där de dubblade poängen.

Men jag blir ju lite nyfiken på vad det är som gör att det är svårt för dig att nyttja dina EB till bonusresor.
 

telelina

Medlem
Ber om ursäkt för om svaret redan finns.
Jag vill boka en SAS biljett mellan från ARN-CPH-DUS-ARN. Detta går ju inte på hemsidan.
Om jag ringer SAS och bokar får jag fortfarande 30p/100kr? Eller gäller det bara SAS hemsida oavsett?
 

Bryant

Medlem
Ber om ursäkt för om svaret redan finns.
Jag vill boka en SAS biljett mellan från ARN-CPH-DUS-ARN. Detta går ju inte på hemsidan.
Om jag ringer SAS och bokar får jag fortfarande 30p/100kr? Eller gäller det bara SAS hemsida oavsett?

Jag har fått 30p när jag beställt via telefon (award).
 

Chrome5

Ny medlem
Vi är en vanlig svensk familj med medelinkomst som tycker mycket om att resa. Vi har rest mycket innan vi fick barn, men varit mindre under småbarnsåren.
Men, är på "g" igen med en månads utlandsvistelse i vinter.

Eftersom jag var så fruktansvärt trött på min bank Handelsbanken, flyttade jag nästan hela vårt sparande till Avanza bank. Nu är det våra visakort som ska bytas ut. Man får väldigt lite tillbaka för det man köper. Till skillnad från andra banker. Familjen vill få poäng till våra nystartade Eurobonuskonton. Tyvärr resor vi enbart lite i jobbet.

Min tanke var ett American Express gold + extraskort för att betala med var det går, samt Med Mera mer kombinerat med Med Meras kort som man betalar in i förskott på alla andra ställen. Betala räkningar via Betalo med Med Mera kort. Handlar man på Coop kan man väl dra Med mera kort och betala med Amex?

Vad tror ni erfarna poängjägare om detta? Finns det bättre alternativ?
 
Toppen