Senaste nytt

Försening leder till missad anslutning: ersättning?

EricT

Medlem
Vad har man rätt till för ersättning när följande inträffar?

Bokad GVA - LHR (och har 90 min på sig för byta) till LHR - ARN. Missar flyget till ARN pga sen ankomst från GVA. Flyget till ARN är det sista som går för dagen.

Båda benen Club och resan betald med AMEX.
 

AABack2ARN

Medlem
Förutom hotell etc bör du nog i detta fall vara berättigad till monetär ersättning eftersom du de facto kommer till Sverige mer än 3 (?) timmar sent. Antar att de inte ville boka om dig till SAS-kärran som går senare (beroende på dag och om du nu hade hunnit med den) vilket borde stärka kravet på ersättning.
 

EricT

Medlem
Om det var en lördag och det inte gick ngt senare med sas tyvärr. Hur bör det bli då?
Försening ca 12 timmar.
 

011430121

Medlem
Jag hade en liknade, "historia" för ett par veckor sedan, från BKK. Fick en natt på Sheraton och middags kupong som visade sig vara en salladsbuffé, frukosten var perfekt, blev om bokad till avgången 10,30 för att den första avgången LHR-ARN var överbokad. Mailade BA om ersättning på 600 euro enligt
EU 261/2004, har ej fått svar. Har ej försökt att få någon ersättning via Visa eller hemförsäkringen.
@agehall kommer att ge ett utförligt svar på din fråga!

Det finns en tråd om ersättning EU261/2004
http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
BA kommer dock att slingra sig men stå på dig (er) och återrapportera
011430121: I ditt fall borde du väl få ersättning för att du var sen samt för att du blev nekad ombordstigning (om du nu hade fått biljett till den första flighten vill säga)
 

011430121

Medlem
Har kollat med Thai (har en bekant där) och TG hade platser både till FRA och den till CPH, den dagen.
Så tror inte BA kan neka mig.
 
Last edited:

EricT

Medlem
Jag hade en liknade, "historia" för ett par veckor sedan, från BKK. Fick en natt på Sheraton och middags kupong som visade sig vara en salladsbuffé, frukosten var perfekt, blev om bokad till avgången 10,30 för att den första avgången LHR-ARN var överbokad. Mailade BA om ersättning på 600 euro enligt
EU 261/2004, har ej fått svar. Har ej försökt att få någon ersättning via Visa eller hemförsäkringen.
@agehall kommer att ge ett utförligt svar på din fråga!

Det finns en tråd om ersättning EU261/2004
http://www.businessclass.se/forum/f...-eus-regler-om-passagerares-raettigheter.html

Kan de på något vis komma undan att betala ut 600 EUR?
 
Kan de på något vis komma undan att betala ut 600 EUR?
De lär i alla fall försöka.

Läste i dag i holländska Zakenreis, en månadstidning för resebranschen, att EU 261/2004 har en compliance rate på 2%, dvs att endast en av femtio som är berättigad till ersättning också får den. Flygbolagen är tydligen bra på att slingra sig.

Johan
 

agehall

Medlem
EricT: EU261/2004 gäller till 110% i ditt fall. Den stora frågan är varför GVA-LHR blev försenad. Troligen har du rätt till ersättning, men BA kommer att vägra, så räkna med att processa lite.

Börja dock med att ta reda på varför flighten blev försenad. Sedan kan vi ta ställning till om du borde ha rätt till ersättning eller inte.
 

dwin

Medlem
EricT, hur gick det med ditt case? Hade en precis likadan incident igår med betald biljett i F, är det värt att sätta igång en process?
 
Toppen