Senaste nytt

Skidor i Colorado/Utah/Kalifornien

Magino

Medlem
Behöver lite tips på vart man ska åka skidor i Colorado nu i slutet av säsongen. Det som ligger överst på önskelistan är Aspen eller Vail i Colorado, men även Mammoth Mountain i Kalifornien har diskuterats. Finns det någon annan skidort som står sig bättre i Colorado, Utah eller Kalifornien?

Det vi söker är bra backar för avancerade skidåkare. Gärna långa, branta och pistade backar som fortfarande har snö i början av april.

Om man väljer Aspen vilket av de fyra områdena passar bäst för avancerade åkare?

Tacksam för all hjälp och erfarenheter.
 

Senator

Moderator
Back bowls i Vail..
Copper Mountain

Colorado har haft en kanonvinter med mycket, mycket snö.. Jag har åkt Copper Mountain i april med welt-klasse snö. I Colorado skulle jag undvika Breckenridge.

Steamboat är en annan favorit, men dom hinner kanske stänga innan ni kommer dit. Kanske inte brant nog för er...

Jag har faktiskt aldrig åkt i Aspen eller Snowmass, men gillade Vail som tusan när jag åkte där under VM-1999 (åskådare, inte tävlande) :)

Sedan är Colorado hästlängder före "Mormon Utah" för allt utanför pisten :) Min känsla är att Kalifornien kommer ha väldigt blöt snö så här dags. Det får du inte i Colorado..

Lämna PM med nummer Magino eller via Fejan då jag inte har det om du vill bolla lite mer i detaljer..
 
Last edited:
Jag har varit i Aspen två gånger och kom hem därifrån för tre veckor sedan - fantastiska snöförhållanden!

Aspen har blivit favoriten bland skidorter, överträffar allt jag besökt i Alperna med råge. Pratade med en hel del amerikaner om var den bästa skidåkningen finns. De flesta föredrog Aspen och då var det mycket beresta skidåkare.

Av Aspens fyra områden gav Aspen Mountain (även kallat Ajax av lokalbefolkningen) mest tuggmotstånd, därefter Aspen Highlands. som också har mycket bra backar.
Snowmass kommer sist i min rangordning. Och det fjärde området Buttermilk har den enklaste skidåkningen - har inte varit där.
 

Mr.T

Medlem
Har bott i Colorado i 4 år och åkt på dom flesta ställena. Då du kommer sent på säsongen skulle jag föreslå Arapahoe Basin, inte lika känt som Vail, Aspen etc men då det ligger högre upp än de flesta andra resorten är skidåkningen bättre där på slutet av säsongen. Annars är Copper Mountain en annan favorit när det gäller skidåkning, tycker dock att staden inte är så bra. Finns framförallt få bra restauranger och den är väldigt liten jämfört med t.ex Breckenridge.
 

David

Medlem
Var i Colorado våren 2006. Vi bodde i Fraser och åkte några dagar i Winter Park / Mary Jane. Det blev även utflykter till Vail, Aspen och Arapahoe Basin (Keystone var stängt för säsongen så hamnade vi där) och vi hade bra upplevelser på samtliga platser. Arapahoe Basin blev en toppupplevelse och vi var alla överens om att det inte gjorde något att Keystone var stängt. :)
 

joemume

Medlem
Arapahoe Basin är nog säkraste valet i april, men som @Senator säger så har Colorado haft en kanonvinter och slutet på mars är normalt tiden då de får mest snö, statistiskt.

Bara för ett par dagar sedan kom ca 40 cm nysnö och för kommande dagar så ligger en liknande prognos i pipen för hela Front Rangeområdet. Du kommer att kunna åka bra med skidor på de flesta resorts, men testa gärna A-basin, en mindre skidort som är min favorit (speciellt offpistområdet East Wall).

Skippa Keystone, det är den enda skidorten man inte behöver åka i, mediokert system.
 

Magino

Medlem
Tackar för alla tipsen, ska titta närmare på Copper Mountain och Arapahoe Basin. Aspen ligger annars högt upp på listan då det varit lite av en dröm att resa dit både för mig och min vän i många år. Blir lite att fundera över i helgen.
 

Magino

Medlem
Magino blev det någon skidresa?

Någon skidresa blev det inte direkt, men vi gjorde något stopp på vår lilla road trip. Första dagen kom vi till Aspen då min kompis verkligen ville dit. Det var ca 18 grader så snön vara riktigt tung, men vi testade både Ajax och Aspen Highlands under dagen. Sedan åkte vi vidare till Vail för att mötas av liftkortspriser på över 800kr per person för en dag. Då funderade vi om vi skulle dra oss upp till Arapahoe Basin men efter lite övervägande lockade poolen i Vegas så det fick bli det istället.

Tack alla för tipsen. Tror inte jag kommer återvända till Aspen men skulle gärna återvända till Colorado när skidförhållandena är bättre och testa lite andra orter.
 
Toppen