Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

ESSA

Medlem
En anonym resenär har skickat in sin berättelse om "diabeteskost" på en flight mellan "Frankfurt och Canada".

Jag är själv glutenallergiker och mår bäst med så få kolhydrater som möjligt. Det är ofta knivigt för mig att välja rätt kost på flighter. Det som erbjöds denna person är inget för en diabetiker och det är fullproppat med kolhydrater (Socker)!
Har de ingen aning om vad som triggar insulinet?!

Mail inskickat till Kostdoktorn.se

Vad har ni för erfarenhet av specialkost?
Är månne avsändaren till mailet medlem här? ;-)
 

Nemo

Medlem
Tittar man på fotot av måltiden ser det ut att vara quinoa. Quinoa är bra för diabetiker, det har ett lågt GI. Däremot är det inte LCHF. Så man får vad man beställer. "Anonym läsare" beställde diabeteskost och gnäller sedan över att hon inte fått LCHF-kost. Suck.
 

ESSA

Medlem
Tittar man på fotot av måltiden ser det ut att vara quinoa. Quinoa är bra för diabetiker, det har ett lågt GI. Däremot är det inte LCHF. Så man får vad man beställer. "Anonym läsare" beställde diabeteskost och gnäller sedan över att hon inte fått LCHF-kost. Suck.

Quinoa höjer blodsockret. Bröd, kaka, konserverad frukt och muffins likaså.
Det är bara du testar själv om du tvivlar. Om nu många diabetiker typ 2 kan slippa medicin tack vare lchf, varför ska det vara fult att göra det? Personen har ju också lyckats gå ner 14 kg genom att undvika socker.

Tyvärr är det alldeles för många som tror att socker bara måste komma i strö- eller bit-form. (Missförstå mig rätt).
Att det står "No added sugar" betyder inte att produkten inte höjer ditt blodsocker.
Och varför skulle margarin vara bättre än smör för diabetiker?

Personen har inte fått vad denne beställt.

(var fick du det till att det är en "hon"?) ;-)
 

Lukas2

Medlem
Lite inne på Nemos spår. För den anonyma resenären, beställer diabetikerkost, och hoppas att det ska vara LCHF, och när det inte är det blir denna anonyma resenär besviken. Frågan är ju varför han/hon/det tror att det ska vara LCHF kost, bara för det står diabetikerkost? Tror ju knappast att flygbolagen bara slänger ihop lite mat hipp som happ, och säger det är specialkost. Så jo jag tror nog att den här personen har fått det den har beställt. Hade den beställt LCHF och fått den brickan, ja då hade man kanske lyft på ögonbrynet lite.
 
Last edited:

thh

Medlem
Quinoa höjer blodsockret. Bröd, kaka, konserverad frukt och muffins likaså.
Det är bara du testar själv om du tvivlar. Om nu många diabetiker typ 2 kan slippa medicin tack vare lchf, varför ska det vara fult att göra det? Personen har ju också lyckats gå ner 14 kg genom att undvika socker.

Tyvärr är det alldeles för många som tror att socker bara måste komma i strö- eller bit-form. (Missförstå mig rätt).
Att det står "No added sugar" betyder inte att produkten inte höjer ditt blodsocker.
Och varför skulle margarin vara bättre än smör för diabetiker?

Personen har inte fått vad denne beställt.

(var fick du det till att det är en "hon"?) ;-)

Undra om inte diabetesmåltiden snarare riktar sig mot typ 1 diabetiker än typ 2 diabetiker?

Quinoa (jag kan faktiskt inte bedöma om det är det på bilden) har ett lågt GI men det innehåller socker. Insulin som diabetiker tar för att sänka blodsockret sänker blodsockret så maten måste alltså innehålla socker. Diabetiker behöver socker precis som alla andra men mår ofta bättre av långsamt socker.

Margarin är inte bättre än smör för diabetiker, margarin är bättre än smör för alla anser de flesta då det innehåller mindre mättat fett. Då diabetes är en kraftig riskfaktor för CVD kan man tänka på det när man väljer smör eller margarin. Sålunda baseras valet på att diabetiker i de flesta länder rekommenderas äta fettsnålare mat för att minska risken för CVD, vilket hon hade kunnat inse om hon läst på. Att en läkare inte klarar av att ta ställning till det skrämmer mig.

Nu krävs det kanske inte en neurokirurg för det men om man äter mindre än man gör av med går man ner i vikt, oavsett om man drar ner på*sockret, fettet eller kalorierna i allmänt. Vill man ha LCHF får man förslagsvis beställa det eller packa sin egen mat. Personen har fått en måltid som en diabetiker kan äta, vilket var vad vederbörande beställde. Nu har vederbörande fotat fel sida så det går inte att avgöra hur mycket socker kakan innehåller, men det kan vara väldigt lite.

Hon skriver om sitt blodsocker - de blodsockerfall hon beskriver drabbar inte icke-diabetiker som har en adekvat produktion av socker från levern om man nu inte svälter.

Slutligen kostråden på svenska för diabetiker, som AC har följt. http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/18471/2011-11-7.pdf Det är ganska slående kring nackdelarna med att äta extremt kolhydratfattiga dieter med hög andel animaliskt fett.
 

Nemo

Medlem
Quinoa höjer blodsockret.
Is Quinoa a Good Grain for Diabetics to Eat?
Såklart det höjer blodsockret. Men det gör det långsamt.
Bröd, kaka, konserverad frukt och muffins likaså.
Det står inte i texten vad brödbiten var bakad på (fullkorn?) så det är svårt att säga något om det. Kakan var socker-fri enligt texten. Konserverad frukt och muffins ser jag ingen bild på, har svårt att avgöra om det var en del i diabeteskost eller fel utdelad normal frukost.
Det är bara du testar själv om du tvivlar.
Jag har själv skaffat en blodsockermätare och testat vid en mängd olika tillfällen. Då jag är frisk så har jag en normal insulinproduktion och blodsockret är väldigt jämnt. Den enda dippen, vilket för övrigt är det normala, är cirka en halvtimme efter matintag, detta då de langerhanska cellerna skickar ut insulin med marginal så att sockret verkligen åker in i cellerna.
Om nu många diabetiker typ 2 kan slippa medicin tack vare lchf, varför ska det vara fult att göra det? Personen har ju också lyckats gå ner 14 kg genom att undvika socker.
Så länge du är vuxen och i övrigt frisk, så ska du självklart äta det du själv tror på, jag har inte påstått något annat.
Tyvärr är det alldeles för många som tror att socker bara måste komma i strö- eller bit-form. (Missförstå mig rätt).
Jomenvisst, så kan det vara.
Att det står "No added sugar" betyder inte att produkten inte höjer ditt blodsocker.
Visst är det som du säger. Men socker är livsviktigt, det är den enda energin som hjärnan använder. Så vi måste få i oss socker, annars dör vi.
Och varför skulle margarin vara bättre än smör för diabetiker?
Omättat fett (som i margarin) är nyttigare för kroppen än mättat fett (som i smör), det gäller för alla.
Personen har inte fått vad denne beställt.
Vilket skulle bevisas.
(var fick du det till att det är en "hon"?) ;-)
Substantivet "människa" är rent grammatiskt till sitt genus femininum. Liksom båtar är femininum (förutom bogserbåtar). Så om man inte vet vilket kön personen har så är det grammatiskt mest korrekta att skriva hon. Genus (språkvetenskap) | Wikipedia
"Spår från äldre svenska lever dock kvar, exempelvis omtalas 'klockan' och 'människan' som hon."
 

Alx

Medlem
Suck! Jag är helt inne på Nemo spår. Personen ifråga har fått vad denne har beställt. Vare sig mer eller mindre.

Vill man ha LCHF och tycker det är viktigt så beställer man såklart det istället för att hoppas. Själv avskyr jag paprika och brukar HOPPAS att maten som serveras ombord inte är överfylld med paprika. Dessutom föredrar jag kalorisnål mat. Men jag skulle såklart inte kunna klaga OM maten är fet och det ändå serverades paprika eftersom jag inte brukar ange vare sig "allergisk mot paprika" eller "önskar kalorisnål mat".

Hade personen ifråga INTE föredragit att gå på LCHF och fått LCHF vid beställning av diabetikerkost så tror jag att samma person hade härjat även om detta. En del människor verkar föredra konflikter istället för lösningar.
 

Nemo

Medlem
Om någon är intresserad av en egen blodsockermätare så går det att beställa gratis. Några testremsor medföljer. Annars är det som med bläckstråle-/laser-skrivare: det är på förbrukningsmaterialet (testremsa/bläck/toner) som de tjänar pengar på.
Accu-Chek
Abbott Diabetes Care
 

ESSA

Medlem
Is Quinoa a Good Grain for Diabetics to Eat?
Såklart det höjer blodsockret. Men det gör det långsamt.

Det står inte i texten vad brödbiten var bakad på (fullkorn?) så det är svårt att säga något om det. Kakan var socker-fri enligt texten. Konserverad frukt och muffins ser jag ingen bild på, har svårt att avgöra om det var en del i diabeteskost eller fel utdelad normal frukost.

Jag har själv skaffat en blodsockermätare och testat vid en mängd olika tillfällen. Då jag är frisk så har jag en normal insulinproduktion och blodsockret är väldigt jämnt. Den enda dippen, vilket för övrigt är det normala, är cirka en halvtimme efter matintag, detta då de langerhanska cellerna skickar ut insulin med marginal så att sockret verkligen åker in i cellerna.

Så länge du är vuxen och i övrigt frisk, så ska du självklart äta det du själv tror på, jag har inte påstått något annat.
Jomenvisst, så kan det vara.

Visst är det som du säger. Men socker är livsviktigt, det är den enda energin som hjärnan använder. Så vi måste få i oss socker, annars dör vi.

Omättat fett (som i margarin) är nyttigare för kroppen än mättat fett (som i smör), det gäller för alla.

Vilket skulle bevisas.

Substantivet "människa" är rent grammatiskt till sitt genus femininum. Liksom båtar är femininum (förutom bogserbåtar). Så om man inte vet vilket kön personen har så är det grammatiskt mest korrekta att skriva hon. Genus (språkvetenskap) | Wikipedia
"Spår från äldre svenska lever dock kvar, exempelvis omtalas 'klockan' och 'människan' som hon."

Tack för många bra kommentarer och nu vet jag också att människan är en "hon". ;-)

Kroppen behöver kolhydrater, ja. MEN... Om man istället tar energin från fett istället för kolhydrater kommer levern att göra om fettet till kroppens egna "kolisar" - Ketoner. Dessa förser hjärnan med vad den behöver. Det finns personer som ätit så gott som noll kolhydrater under flera år - man dör således inte av att dra ner på eller utesluta kolhydrater. Om någon av er följer "Mästarnas mästare" på SVT kanske noterade diskussionen mellan Tommy Söderström och Mattias Sunneborn? Mattias förklarade för Tommy varför han inte åt kolhydrater... Så det är felaktigt att man dör utan socker.

Problemet med påslag av insulin är att insulinet kapslar in fettcellerna och kroppen förbränner inget fett förrän alla kolhydrater är borta. Det är därför många går ner i vikt när de slutar peta i sig mängder av kolhydrater.

Sen kan jag för lite för att kunna förklara varför jag blev av med min migrän, min vän blev av med psoriasis och astma som han dragits med i alla år.

"Frukt är godis", det känner vi väl igen? En banan innehåller nästan lika mycket socker som en burk CocaCola. Resultat - insulinpåslag.
Vad gäller den konserverade frukten skulle jag gissa på att den ligger på va 10-20% socker. Beroende på val av frukt och vad den skvalpar i.

Det är säkert många som anser att personen fått vad den beställt men många diabetiker typ 2 som testat LCHF anser det inte. Jag tycker att det är bra att frågan lyfts och att det blir ett större medvetande kring det här. Jag tror mer på bra kost än att dämpa åkommor med medicin eller operationer. För det har blivit väldigt mycket kolesterolsänkande medicin, insulin, fetmaoperationer, lightprodukter fyllda med skräp...

Jag vill se den feta laxen, kyckling med skinnet på, fettsprängd mör köttbit, feta såser eller kryddsmör, hummer för all del, skaldjur, avokado, feta ostar, köttrik korv, ägg, bacon, äkta fet grädde och smör... Det blir jag mätt på. Alla dar i veckan! ;-)

Att det skapar en sån jäkla debatt bara för att det finns personer som påstår sig må bra av att skippa sockret?
 
Toppen