Senaste nytt

Turkish Airlines nya A321 Business Class: Stockholm – Istanbul

Jonas C

Medlem
Jag ber på hörhand om ursäkt för kvalitén på vissa av bilderna som är tagna med min uråldriga iPhone 3GS.



Introduktion


Under mars månad körde Turkish Airlines en poängkampanj med 50% extra poäng på alla flygningar mellan en handfull destinationer i Europa, däribland Stockholm. Tillskillnad från många andra flygbolag är Turkish Airlines aningen oflexibla när det kommer till kampanjer då de ofta kräver att man bokar och reser på kort varsel. I de flesta fall hinner jag aldrig ta del av kampanjerna, men denna gång lyckades jag komma över en väldigt förmånligt prissatt biljett mellan Stockholm och Istanbul. Biljetten bokades med elva dagars varsel för det facila priset av 990kr. Resan gav mig 4108 miles och då jag värderar en TK-mile till 21 öre (baserat på nuvarande tabell) så var detta minst sagt en kanondeal.

Ett ytterligare skäl till varför jag valde att boka denna resa var för att besöka den nyöppnade expansionen av Turkish Airlines CIP Lounge i Istanbul. Då mina tidigare besök har skett i samband med flygresa i Business, så har jag aldrig fått chansen att ta del av det omfattande mat och dryckesutbudet i loungen, något som jag tänkte passa på att göra under denna resa.

Min vistelse i Istanbul varade i tre nätter, vilket gav mig tillräckligt med tid för att utforska staden.



Måndag 17 Mars 2014


Bor man utanför stockholmstrakten så kan en morgonflygning från Arlanda vara en riktig plåga, i synnerhet då jag brukar åka hemifrån cirka 4-5 timmar innan avgång, vilket alltför ofta tvingar mig att vakna upp under okristliga tider på dygnet. Denna morgon kunde jag dock ligga kvar i sängen till en human tid då flyget avgick 17.20 på eftermiddagen. Snabbaste och billigaste varianten blev tåg till Bålsta och därefter SL Buss till Arlanda. Hela resan tog lite drygt nittio minuter och jag ankommer till Terminal 5 strax efter klockan 14 på eftermiddagen. Turkish Airlines incheckningsdiskar öppnar tre timmar innan avgång och vid Business Class disken var det ingen kö.


7135364253_deae911d95_c.jpg


Södra avgångshallen på Terminal 5. (Arkivbild)


Med boardingkort i hand beger jag mig till säkerhetskontrollen. Då jag ej har tillgång till fasttrack väljer alltid den södra säkerhetskontrollen framför den norra (där SAS håller hus) då köerna oftast är kortare, samt att man slipper backtracking när man ska till loungen. Hela processen gick smärtfritt till och inom loppet av två minuter infann jag mig vid trapporna till loungen.


SAS Gold Lounge Arlanda Terminal 5


I likhet med de flesta andra flygbolag i Star Alliance använder Turkish Airlines sig av SAS Loungen. Vid receptionen tar den manlige värden en lång titt på mitt boardingkort innan det började knappas på datorn. Man kunde nästan tro att han skrev en uppsats, då knappandet pågick i väl över två minuter innan jag välkomnades in i loungen.

Med strax över två timmar kvar innan avgång passade jag på att inmundiga lite lunch i loungen. Denna eftermiddag serverades rostbiff med bulgursallad och svampsoppa, gott! Klockan 15.30 fick jag sällskap av nota bene, som hade vägarna till Amsterdam denna eftermiddag. BC hörnan var upptagen (av icke-medlemmar, arrgh…) så vi satte oss vid marmorbordet istället. Efter en trevlig pratstund var det dags att säga adjö, då avgångstiden för våra respektive flyg började närma sig.



Turkish Airlines flight TK1796 Stockholm – Istanbul


Departure: 17.20
Arrival: 21.45
Duration: 3h 25m
Date: 17 Mars 2014
Aircraft type: Airbus A321-200
Seat & Class: 14A Economy Class >UPG> 4A Business Class



Eftermiddagens flygning avgick från gate 19 vilket innebar passkontroll innan man fick tillgång till gaten. Jag anlände till gaten strax efter kl 16.40 och större delen av passagerarna hade redan gått och satt sig. Det inkommande flyget var sent blev avgången försenad med tjugo minuter, men jag kunde glädja mig åt att A321:an var ett fabriksnytt exemplar med recliner stolar i Business och individuella TV-skärmar i Economy. Kort efter att jag suttit mig ner ropas mitt namn, tillsammans med två andra upp i PA systemet och vid gaten ligger ett nytt boardingkort och väntar, innan jag möttes med de magiska orden från gate värdinnan. Med ett stort leende på läpparna tackar jag för min nya sittplats 4A i Business Class kabinen. Min andra op-up på rad inom loppet av en vecka, inte illa alls måste jag säga.


13338274784_428147e437_z.jpg


Mitt nya boardingkort.


Ombordstigningen ropas så småningom ut, och som vanligt på Turkish råder det fullständigt kaos vid gaten. Prioritet gavs till Business Class passagerare, Miles&Smiles Elite Plus, Elite och Star Alliance Guld, och man blev tvungen att tränga sig igenom folkmassan för att ta sig fram till gaten.

Väl ombord hälsas jag välkommen av två yngre flygvärdinnor som jobbade i Business kabinen under flygningen, innan jag intog min fönsterplats på sista raden. Business Class kabinen på Turkish Airlines nya A321 består av 4 rader i 2-2 konfiguration med sammanlagt 16 stolar.


9219386678_533e50af91_c.jpg


Business Class kabinen på Turkish Airlines A321. (Arkivbild)


Stolarna är av recliner typ, klädda i svart läder och mycket bekväma. Benutrymmet är generöst, med gott om förvaringsutrymme i stolsfickan. Bord och TV-skärmar ligger förvarade i armstödet. Detta är utan tvekan den bästa Business Class produkten som kan fås inom Europa.


9219387542_54a85c7b7f_c.jpg


Business Class stolen på Turkish Airlines A321. (Arkivbild)


9216608767_9a64a3b836_c.jpg


Generöst med benutrymme. (Arkivbild)


Flygplanet är i likhet med flygbolagets nya 777-300ER och A330-300 utrustat med den senaste varianten av underhållningssystemet Planet. Utbudet var mycket generöst med ett 100-tal filmer, 50 TV-program, musikalbum och spel att välja bland. Skärmen är mycket högupplöst och förvaras i en lucka under armstödet. Storleken är densamma som i Economy, vilket inte spelar mig någon större roll. Underhållningssystemet är snabbt i responsen och mitt enda klagomål var ljudet som knastrade till ibland. Detta ställde dock inte till med några större problem.


9216612833_02440ed106_c.jpg


Underhållningsskärmen. (Arkivbild)


Ombordstigningen pågår i drygt tjugo minuter innan dörrarna stängs. Business Class kabinen visar sig vara fullsatt, så när som på tre stolar under denna flygning och i gångsätet sätter sig en medelålders herre. Välkomstdrinkar serveras av kocken och valet föll på strawberry soda, som jag knappt hann dricka klart innan vi nådde startbanan.

Starten erbjuder spektakulära vyer över solnedgången innan vi når vår marschhöjd av 36000 fot. Kort efter att skylten för säkerhetsbältet släckts tas dryckesbeställningar, följt av menyer. Valet föll på Champagne av märket Charles Heidsieck Blue Top Monopole, som tyvärr inte hade kylts ner tillräckligt innan servering. Ingen dryckesservering gjordes innan måltiden och min Champagne serverades i samband med att brickorna delades ut.

Do & Co uppdaterade nyligen måltidskonceptet på alla Turkish Airlines flygningar sedan februari i år och jag såg mycket fram emot att få prova på det nya upplägget. Brickorna är numera klädda i bordsduk, vilket även gäller servetten som är i tyg. De något trista kvadratiska tallrikarna och skålarna har bytts ut mot rundare serveringskärl med en större färgvariation. Stamlösa vinglas har ersatt de små vin och cognacs glasen, som även fungerar som vanliga tumblers. Besticken är däremot desamma som tidigare, men det överraskar mig inte om dessa byts ut så småningom.


13338278404_14379726bb_z.jpg


Förrättsbrickan.


Menyn specificerade inte i detalj vad förrätten innehöll, och på tallriken ligger två små förrätter: Rökt öringsfilé med pepparrots crème, gurka och dill, samt en grillad kycklingfilé med myntayoghurt, körsbärstomat och oliv.

Jag var lite smått överraskad att få en skandinavisk inspirerad förrätt på ett turkiskt flygbolag och öringen visade sig vara mycket god, med en stark rökig arom och lagom fet konsistens. Dillen, gurkan och pepparrots crèmen gick väl ihop med fisken, för att tona ner den rökiga smaken. Den grillade kycklingfilén är vad som mer eller mindre alltid serveras på Turkish, som även denna gång var god och saftig. Allt som allt en mycket god förrätt, och man kan ju sällan förvänta sig något sämre från kockarna på Do & Co.

Härnäst kommer varmrätten. Tillskillnad från tidigare flygningar togs inga beställningar i förväg, utan kocken rullar istället fram en vagn med varmrätterna prydligt upplagda där man tillåts peka och välja den som man tycker ser godast ut. Då jag redan ätit rostbiff i loungen föll valet på kycklingen.


13338040123_921c92c4c2_z.jpg


Varmrätt bestående av grillade kyckling satay med sauterade grönsaker och smörat ris.


Kyckling är något som Do & Co gör väldigt bra och denna gång råder det inga undantag. Bitarna av innerfilé är möra, saftiga och smakrika, något som kan ses som en svår utmaning då de trots allt måste utstå den tuffa miljön i en flygplanskabin. Grönsakerna var väl stekta och med rätt konsistens. Riset var kanske den bästa delen av rätten, då det hade en lätt och luftig konsistens med en fyllig smak. Utan tvekan bland det godaste ris jag har ätit, och hade det inte funnits någon kyckling på tallriken hade jag ändå varit nöjd.

Kocken håller ett ständigt öga på kabinen och så fort jag blivit färdig med min varmrätt plockas brickan undan. Efter maten erbjuds kaffe, the och digestif från en vagn. Valet föll på ett glas Baileys och en kopp turkiskt te som tillreddes på traditionellt vis.


13337896135_960082c9c9_z.jpg


Traditionell österrikisk Apfel Strudel med vispad grädde till dessert.


Efterrätten var ganska otippad då maten trots allt kommer från en österrikisk cateringfirma, och var som väntat utsökt. Storleken kunde dock ha varit något större.

Efter maten fäller jag bak stolen till en skön lounge position och beställer in några extra glass Champagne att smutta på under filmen. Jag är i normala fall inget större fan av recliner stolar, men på en tretimmars flygning inom Europa var dessa mycket bekväma. Resterande två timmar av flygningen ägnades åt att se på filmen The Great Gatsby med Leonardo DiCaprio, innan det var dags för landning på Atatürk flygplatsen i Istanbul. Trots förseningen ankommer vi på tid och inom loppet av en kvart har jag hunnit gå igenom passkontrollen och hoppa på bussen till Taksim. Från flygplansdörr till lägenhet på strax över en timme. Inte illa alls för att vara Istanbul!



Slutsatser


Det är ingen myt att Turkish Airlines är ett av mina favoritbolag och även denna gång levererade en mycket bra upplevelse i Business Class. Den nya interiören på Airbus A321 är utan tvekan den bästa hårdvara man kan få inom Europa och då majoriteten av flottan är utrustade med den nya interiören så bör chanserna bör vara goda, förutsatt att det inte sker ett flygplansbyte i sista sekund, vilket Turkish är kända för att göra. Maten höll toppklass som vanligt, och det nya måltidskonceptet är en stor förbättring jämfört med det tidigare. Man kunde nästan tro att det var en långflygning då serveringsprocedurer och bordsuppsättning var ytterst snarlika. Besättningen på flygningen var uppmärksam, effektiv och serviceinriktad. De är visserligen inte så proaktiva och trevliga som på SWISS, men de höll ett ständigt öga på kabinen och var snabba med att erbjuda påfyllningar av tekopp och champagneglas.

Allt som allt är jag stort tacksam för uppgraderingen, och ser mycket fram emot sommarens resa till New York i Business.

Tack för att ni läste! Har ni några frågor får ni gärna ställa dem i tråden.


Hälsningar
Jonas
 
Last edited:

johhenrik

Medlem
Okej, här kommer en fråga. Vad heter godiset som de serverar innan start? Det mjuka med pistagenötter i. Det är så förbaskat gott men jag vet inte vad det heter, samt... Kan man köpa det i Stockholm? :)
 

fcx

Medlem
Okej, här kommer en fråga. Vad heter godiset som de serverar innan start? Det mjuka med pistagenötter i. Det är så förbaskat gott men jag vet inte vad det heter, samt... Kan man köpa det i Stockholm? :)

"Turkish Delight". Finns överallt i Turkiet, och borde gå att få tag i i Stockholm också. Kolla i butiker som säljer turkiska matvaror.
 

andyp

Medlem
Takk for fin rapport. Turkish ser fint ut med ny config, noe som dessverre er helt tilfeldig om man får.
Problemet med Turkish er som oftest crewet som for min del, uten unntak, har vært uengasjerte og gjemt seg bak gardinen mesteparten av reisen.
Turkish i business intra europa benyttes vel av de fleste kun som feeder flight til longhaul rutene. Synd de ikke har noe rutenett/tider for affärsresenärer intra europa. Hadde de satset på dette kunne de kanskje tatt en markedsandel, men for oss som reiser mye intra-europa vil aldri Turkish være noe reelt valg.
Ingen bilder fra den ny-oppussede loungen?
 
Last edited:
Okej, här kommer en fråga. Vad heter godiset som de serverar innan start? Det mjuka med pistagenötter i. Det är så förbaskat gott men jag vet inte vad det heter, samt... Kan man köpa det i Stockholm? :)

Baklava är en av dessa jag vet att dem serverar ombord. Billigast att få tag på det är marknaden i Rinkeby faktiskt.

Tack för en bra rapport :)
 

PYRZ

Medlem
Tack för en trevlig rapport. TK är också en av mina favoriter speciellt med tanke på den hårda produkten. Den mjuka delen har jag haft mina synpunkter på länge... Åkte med en 737:a med samma stolar som i denna a321 för två veckor sen.

Okej, här kommer en fråga. Vad heter godiset som de serverar innan start? Det mjuka med pistagenötter i. Det är så förbaskat gott men jag vet inte vad det heter, samt... Kan man köpa det i Stockholm? :)

Som fcx redan har svarat, så är det "turkish delights" som serveras innan start. "lokum" på turkiska och finns att köpa överallt i Turkiet. Det går att hitta i Sverige också självklart men det är inte lika gott. Har du vägarna förbi Istanbul kan jag rekommendera Haci Bekir som sägs ha de bästa turkish delights, sedan 1777.
 

sembl

Medlem
Lokum är sockergelechock med nötter i med floursocker på och finns att köpa på hötorgshallen i stockholm, detsamma gällande baklava om det är små spröda rullar, dränkta i socker och pistagenötter. Lokum kommer desutom i massa olika färger och smakar olika beroende på färg
 

cmj

Medlem
Soft product på Singapore Airlines München-Manchester är lite sådär enligt rykte, främst pga flygtiderna. Dock, hard product är bättre än Turkish vågar jag påstå.

Flög denna sträckan ganska nyligen och jag måste säga att jag var ganska nöjd. Grym service! Förmodligen eftersom att det var ny crew som gick på i München. Hann med ett par koppar kaffe innan start och när vi kom i luften fick jag omedelbart en ny kopp..utan att behöva be om det. Skumpa hanns med det också...:)
Fanns två alternativ att välja på till frukost och då de flesta redan hade ätit i Business Class på sträckan från Singapore så kunde jag få båda alternativen om jag ville.
Inte mycket att klaga på här, förutom att flygsträckan var för kort.
 

Skyraider

Medlem
Har flugit denna några gånger nu. Sannolikt har TK bästa intra-Europa-produkten idag. (såg att de flög FRA-IST med en 330 senast dock - därmed ännu bättre stol i C)
 
Toppen