Senaste nytt

Dålig säkerhet hos Turkish Airlines ?

Senator

Moderator
"Turkish Airline and safety = oxymoron" Tyvärr har det varit slumpmässigt när jag har åkt med elementära saker som bälte, bord, glas och annat.
 

Alx

Medlem
Jag inbillar mig att Turkish liksom flera andra flygbolag från U-länder har större säkerhetsbrister på inrikesflygningar och andra udda rutter än på de rutter till exempelvis Europa och USA där kraven på flygbolagets flygduglighet regleras betydligt hårdare än hemma. Men det är bara vad jag själv fått för mig, har inga belägg för min teori. Det kanske bara är ett undermedvetet sätt att övertyga mig själv om att de flygningar jag har gjort och kommer att göra med Turkish uppfyller samtliga säkerhetskrav och är helt säkra. ;)

Jag har bortsett från officiellt svartlistade afrikanska flygbolag och TURKISH aldrig varit med om liknande saker som Senator beskriver. Så nog har de om inte livsfarliga säkerhetsbekymmer, så i alla fall en hel del förbättringsmöjligheter när det gäller säkerheten.
 

GOTATH

Medlem
Håller med Alx. Har bokat 45 platser med dem GOT-IST i februari, så jag hoppas inte mina medresenärer läser artikeln och blir nervösa:rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om det är relevant med just Turkish Airlines. Men i Turkiet fick man gå genom enkel säkerhetskontroll innan man kommer in i flygplatsen.
Turkiet har haft lång historia med PKK, så jag personligen tror inte att deras säkerhetstänkande är bristfällig, snarare tvättom.

Det fanns separat säkerhetskontroll när jag kom in i Turkish Airlines inrikeslounge i Istanbul fjol. Där fick jag ta av mina skor vilket aldrig har hänt på Arlanda.
 

Concorde

Founding Member
Alla bolag med återkommande olyckor p.g.a. Pilot error undviker jag. Det antyder på bristande säkerhetskultur.
 

Alf

Medlem
Jag har tidigare varit helt emot att åka med Turkish eftersom dom har en i mina ögon för hög olycksstatistik. Senaste haveriet under inflygning till AMS var en klantig grej där man inte hade ordning på de olika höjdmätarsystemen. Det som anges i artikeln i tidningen verkar ganska relevant så det är nog sant till viss del. Eftersom dom nu är med i Star Allians borde dom ju ha spottat upp sej. Jag har själv bokat en resa med dom till BKK i febr så vi får väl se.
Tyvärr kommer Det inte alltid fram dessa synpunkter i detta forum utan det tar mest upp den bästa champagnen. Men för att kunna se fram mot god champagne gäller det även att flyga säkert. Det skrevs fina ord om det Etiopian Airlines, personligen skulla jag avstå från detta bolag, dom har en usel statistik bakom sig när det gäller olyckor och jag tror inte den är helt bortarbetad.
Att prata om flygsäkerhet är svårt speciellt med vilka värderingar man lägger i det hela. Se på Air France A330 som försvann över Atlanten, bra flygbolag med skickliga piloter, men ändå fixar dom inte en sådan situation som dom hamnade i.
 

PYRZ

Medlem
Har också läst artikeln och kan hålla med om vissa delar, tex språkkunskaper, men det borde inte vara problem endast för TK's piloter? Men att sluta flyga med TK pga en artikel känns bara larvigt.

Sen undrar man ju om tidpunkten för denna artikel? Hur kommer det sig att detta kommer fram bara månader efter att TK har valts till Europas bästa flygbolag? Konspirationsteori? Yep ;)
 

Senator

Moderator
Pyrz, du menar det är en "frasse" som har skrivit detta? Du vet att ingen litar på den franska haverikommissionen när ett Airbus plan är involverat :)

Ok, back on topic:

TK har en underbar affärsklass produkt till IST. Inte OS eller LX når upp på samma nivå. Jag har väl rest 4x T/R med 3x vidare till RUH och IKA och en gång bara till IST. Så på 15 månader hade jag 14 segment med TK i affärsklass på B737-800 och A32x i olika konfigurationer.

Mat och dryck; världsklass. Men...... Kolla man säkerhetsbälte? Nej... Hämtade man alla glas? Nej..... Såg man till att alla bord var uppfällda? Nej.... Gjorde dom någonting mitt i natten mellan RUH - IST när jag vaknade av att det stinker cigarettrök, och det är uppenbart att killen framföre mig har rökt på toan? NEJ!!! Bara lätt Medelhavs ryck på axlarna.
 
Toppen