Senaste nytt

Fyra saker som verkligen irriterar flygvärdinnor

Detta är dom fyra värsta synderna vi passagerare gör enligt Frommers.com:
  1. Ignorerar säkerhetsgenomgången
  2. Bär hörlurar så att du inte hör flygvärdinnorna
  3. Otrevligt & ohövligt beteende
  4. Ignorerar vad som sägs i högtalarna
http://www.frommers.com/articles/7469.html

Vad tror ni - är detta verkligen det värsta som händer uppe på 10.000 meters höjd?
 

Marcus01

Medlem
Som tidigare CA ser min lista lite annorlunda ut:
- Folk med för stort/ för många handbagage som bara ställer dem i gången och förväntar sig att CA ska lyfta
- Fyllskallar
- Föräldrar som säger till sina barn " gå bak till dem som jobbar på flygplanet och lek lite".
- Folk som ser ner på de som jobbar med service....
 

vicce

Medlem
Detta är dom fyra värsta synderna vi passagerare gör enligt Frommers.com:
  1. Ignorerar säkerhetsgenomgången
  2. Bär hörlurar så att du inte hör flygvärdinnorna
  3. Otrevligt & ohövligt beteende
  4. Ignorerar vad som sägs i högtalarna
http://www.frommers.com/articles/7469.html

Vad tror ni - är detta verkligen det värsta som händer uppe på 10.000 meters höjd?

Att passagerare ignorerar säkerhetsgenomgången är väl kanske inte jättekonstigt. Har man flugit mycket och hört samma sak ett x antal gånger, så kan jag förstår om man inte sitter och har 100% fokus på genomgången.
 

palmen

Moderator
Vad jag hört från de som jobbar som crew finns det betydligt värre saker de råkar ut för
- Att bli tilltalad nedvärerade som om att man har ett "lågklassyrke" för man jobbar med service
- Osmakliga kommentarer om flygvärdinnorna (har säkert ofta anknytning till alkohol)

Har också hört att det är jobbigare med affärsklass än economy, där ställer många resenärer orimliga krav på vad det förväntar sig under en flygning (skiljer sig säkert väldigt mycket från person till person men alltid är det väl någon som utmärker sig).
 

agehall

Medlem
- Att bli tilltalad nedvärerade som om att man har ett "lågklassyrke" för man jobbar med service

Det här tycker jag är relativt vanligt, och inte bara på flyg. Jag förstår inte varför. Jag beundrar folk som gör jobb som jag inte vill göra! De gör ju mig en enorm tjänst genom att jag slipper göra en hel del saker i samhället.

Under förutsättning att personen inte har en riktigt tråkig attityd finns det ingen som helst anledning att på något sätt nedvärdera denne, och har personen tråkig attityd mot mig så kan denne förvänta sig samma behandling från mitt håll, oavsett yrke. Jag bryr mig inte speciellt mycket om ifall det är en VD eller en städare...
 

Concorde

Founding Member
Något OT men i jämnlika Sverige (det är en illusion f.ö.) ser man gärna ner på folk i serviceyrken. Överhuvudtaget är vi usla på serviceyrken, artighet och allmänt hyffs. Vi har en moment 22 situation. Exempel: Servitörer har som regel en likgiltig attityd inför sin uppgift eftersom vi har en dricksfri kultur i Sverige. "Varför ska jag göra det där extra när det ändå saknas incitament?" Medan kunden tänker "Dricksa gör jag bara om servicen är exceptionell eftersom dricksen redan är inräknad"...

Vad gäller allmänt hyffs, etikett och artighet är tyvärr trånga utrymmen som flygplan den plats där detta saknas mest. Det är för många en stressig situation som tar fram dåliga sidor. Jag trodde inte mina ögon i söndags eftermiddag. Buss från Gate 25 i Warsawa. Två kvinnor med bebis i famnen. Regn ute, trappa till planet. Tror ni någon ens tänkte tanken att vi kanske ska låta dom stiga på först? Tack och lov fanns en herre vid trappan som hojtade till alla att maka på sig så kvinnorna med barnen fick kliva på först och INTE stå i regnet väntades med ett barn i famnen.


Tyvärr. Hyffs, servicekänsla och trevligt humör bland allmänheten i Sverige lär dröja.
 

Senator

Moderator
Concorde - helt rätt!

Jag reser alltid med mina Bose lurar; jag tar alltid av mig dessa när jag skall konversera med personalen. Jag tackar alltid, och ber alltid snällt om det jag vill ha även i FIRST. Att resa i framme är ett privilegium, inte en rättighet. Jag vill alltid minnas som den trevligaste gästen på flygningen, och det skall mycket till att jag skall bli upprörd på personalen.

Jag följer kanske inte alltid på demonstrationen av säkerhet, dock är jag tyst under delen och väntar med mitt samtal med medpassagerare tills detta är klart.
 
Toppen