Senaste nytt

Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

Vilket incitament finns att välja SAS GO före DY när servicen blir likvärdig och biljettpriset i vissa fall är till nackdel?

Mener du udover Lounge, Fast-Track og EB point? Personligt synes jeg den morgenmad de har ombord er ret kedelig og det er bestemt ikke det der får mig til at vælge SAS (eller ikke vælge SAS).
 
Mener du udover Lounge, Fast-Track og EB point? Personligt synes jeg den morgenmad de har ombord er ret kedelig og det er bestemt ikke det der får mig til at vælge SAS (eller ikke vælge SAS).

Jag skulle sällan betala 70:- för frukost ombord, om det finns bättre alternativ samt tid på flygplatsen jag reser ifrån. Däremot ser jag fri frulle som en trevlig fördel, som absolut får mig att välja SAS före andra. Vid stressade morgnar är den dessutom guld värd ur den aspekten.
...men jag antar att det får bli Lagkagehuset på CPH eller Espresso House på MMX framöver. :p
 

varva77

Medlem
Mener du udover Lounge, Fast-Track og EB point? Personligt synes jeg den morgenmad de har ombord er ret kedelig og det er bestemt ikke det der får mig til at vælge SAS (eller ikke vælge SAS).
Det finns sådana, tro det eller ej, som inte är star alliance guld... eller EB medlemmar för den delen.
 
A

Aurora

Guest
Vilket incitament finns att välja SAS GO före DY när servicen blir likvärdig och biljettpriset i vissa fall är till nackdel?

Hvilket incitament finns det for å välja Norwegian framfor SAS? SAS er i mange tilfeller billigere enn Norwegian, Norwegian tilbyr forhold i luftfartsbransjen som har gått forbi Ryanair og poserer dermed som en operatör på det europeiske markedet som er *VERRE* enn Ryanair (!), du kan ikke föle deg like trygg på at du kommer deg fram til din destinasjon ved IRROPS, SAS har flere avganger og sammen med sine Star Alliance-partnere er du garantert å komme deg hjem ved en kansellering - Norwegian har få avganger i uken og samarbeider ikke med noen, du kan dermed risikere å sitte fast et sted i flere dager hvis ikke Norwegian velger å leie inn ekstrakapasitet, Norwegian flyr enda 737 classics, med SAS får du flyvertinner og piloter du kan kommunisere med på nordisk - det er ikke garantert hos Norwegian .... etc :)

Men hvis man stort sett ser ut som han der på avataren din så skjönner jeg at glasset stort sett er halvtomt :)
 

johhenrik

Medlem
Jag har inte hört annat än gott om Norwegian inom Europa från alla mina kollegor. De har bokat om på SAS när de haft strul en gång till AMS exempelvis. Så jag är inte förvånad att folk väljer dem, då de faktiskt oftast är billigast mellan exempelvis ARN-OSL, ARN-AMS bl a. Iaf då mina kollegor åkt. Själv föredrar jag SAS pga jag är EBG, men om man inte är det och väljer mellan SAS Go och Norwegian, well, då tycker jag inte det är konstigt att folk väljer Norwegian. Vi pratar ändå om de flesta som inte reser speciellt mycket.
 

miles

Medlem
Har precis samma uppfattning. Vet att många av mina "sällanflygar"-vänner väljer Norwegian till Manchester när de kommer över på t ex fotboll men själv flyger jag SAS eftersom jag är EBG, nu har jag inte jämfört priser på bra länge så jag vet inte om det skiljer så mycket. Om det inte vore för mitt EBG kanske jag också skulle välja konkurrenten?
 

varva77

Medlem
Samma här. DY och SAS är verkligen cementerade i vanliga folks medvetanden som det "nya, billiga" och det "gamla, dyra". Det verkar som om SAS inte ens är ett tänkbart alternativ när sällanflygare söker resa trots att jag många gånger tror att det skulle vara ett billigare alternativ. Verkar vara omöjligt att bli av med denna bild, givetvis för att det ofta stämmer men som sagt många gånger inte.
För att återgå till ämnet tror jag att GO-försämringarna mer retar upp trogna SAS resenärer än att lyckas locka över sällanflygare.
 
A

Aurora

Guest
Veldig enig med varva77, sett bort fra at jeg ikke opplever norwegian som reellt mye billigere. Hver gang jeg reiser med SAS sjekker jeg samtidig norwegianpriser, det er sjeldent Norwegian er mer enn 150kr billigere - en differanse som utgjevnes av alle tilleggene.

Norwegian kan være billigere på enkelte odde avganger, men å sammenlikne en avgang kl 22:30 til Paris/ORLY med en avgang kl 12:30 til Paris/CDG er jo ikke helt å sammenlikne det samme :) ei heller Oslo/OSL til trondheim (499kr) med Oslo/Torp-Trondheim (199kr). To forskjellige markeder
 

Nystrom

Medlem
Hvilket incitament finns det for å välja Norwegian framfor SAS?

Ett kort svar på din fråga: PLÅNBOKEN!

De flesta på detta forum är medvetna resenärer och vet att Norwegian inte är ett nätverksbolag, inte har någon lounge, ett "rewardprogram" som står EB långt efter mm. Jag fokuserar på den allmänne "sällanresenären" som inte bryr sig om så mycket mer än transporten mellan A och B, dvs en målgrupp som SAS försöker locka över från sin konkurrent. För dem är PLÅNBOKEN den avgörande faktorn vilket bolag man väljer. Ofta så stirrar man sig blind på själva biljettpriset och glömmer bort kostnaden för betalning med kreditkort och kostnaden för den incheckade väskan när man väljer DY.

SAS slarvar bort en liten, men viktig fördel, i det lägre prissegmentet när man tar bort frukostlådan. Kostnadsbesparingen i förhållande till förlusten i anseende för varumärket tycker jag inte är bra
 
Toppen