Senaste nytt

MH370 från Malaysia Airlines med 239 passagerare saknas

fmansson

Medlem
Det har ju blivit alltmer "slappt" de sista åren med att kolla att den som verkligen flyger är den som står på biljetten.

Idag är det ju löjligt enkelt att köpa en biljett åt "någon annan" på någon resesajt och sen när man kommer till exempelvis Arlanda och ska flyga till Köpenhamn så behöver man ju inte visa legitimation en enda gång. Man checkar in i Automat check-in, lämnar väskan på obemannade bagdropen och sen kollar de ju inte ID vid gate utan man scannar ju bara boardingpass.

Helt övertygad att man skulle kunna resa runt under namnet Kalle Anka ett bra tag utan att bli upptäckt i vårt närområde.
 

agehall

Medlem
Problemet är inte vad det står på biljetten, egentligen. Det är att pass/id-handling inte matchas ordentligt mot personen som reser.

Grejen är ju den, att om jag har stulit ett pass av Arne Anka, så är det ju inga problem för mig att boka en biljett under namnet Arne Anka, så länge ingen titta för noga på passet när jag försöker resa. Ska man göra detta "rätt", så måste man nog inkludera någon form av biometri, typ näthinna eller fingeravtryck i passet som kan jämföras elektroniskt.
 

Sofia

Medlem
Usch, det är så hänsynslöst av några få att ta livet av så många för att tjäna sina egna syften. Jag vet, historien är genomsyrad av diverse varianter på detta men jag upphör aldrig att förvånas :(
 

pep

Medlem
Problemet är inte vad det står på biljetten, egentligen. Det är att pass/id-handling inte matchas ordentligt mot personen som reser.

Grejen är ju den, att om jag har stulit ett pass av Arne Anka, så är det ju inga problem för mig att boka en biljett under namnet Arne Anka, så länge ingen titta för noga på passet när jag försöker resa. Ska man göra detta "rätt", så måste man nog inkludera någon form av biometri, typ näthinna eller fingeravtryck i passet som kan jämföras elektroniskt.

Det er nok relativt let at snyde check in og få lov at rejse hvis man har et gyldigt pas. Men immigrationen skulle jo stoppe folK? De skal jo netop fastslå identiteten og checke personen op mod systemerne (interpol, stjålne pas etc.). Her i Kenya og Ethiopien skal man nu skanne alle 10 fingre metodisk ved ind-og udrejse
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Problemet är inte vad det står på biljetten, egentligen. Det är att pass/id-handling inte matchas ordentligt mot personen som reser.

Grejen är ju den, att om jag har stulit ett pass av Arne Anka, så är det ju inga problem för mig att boka en biljett under namnet Arne Anka, så länge ingen titta för noga på passet när jag försöker resa. Ska man göra detta "rätt", så måste man nog inkludera någon form av biometri, typ näthinna eller fingeravtryck i passet som kan jämföras elektroniskt.
Från en löparblogg (Frida Södermark). Det viktiga för kontrollen verkar vara att man har ett giltigt pass, inte att personen som bär passet överensstämmer med passet.

"På Landvetter bör de se över sin säkerhet då jag kom igenom passkontrollen med Peters pass. När jag efter upptäckten påpekade detta svamlade vakten något om att jag ändrat håret."
Frida goes pensionär
 

agehall

Medlem
Det er nok relativt let at snyde check in og få lov at rejse hvis man har et gyldigt pas. Men immigrationen skulle jo stoppe fol? De skal jo netop fastslå identiteten og checke personen op mod systemerne (interpol, stjålne pas etc.). Her i Kenya og Ethiopien skal man nu skanne alle 10 fingre metodisk ved ind-og udrejse

Bara för att de scannar fingeravtryck så är jag inte alls säker på att de har ordning på dessa. De flesta använder dem nog först after-the-fact om man säger så.

Och uppenbarligen kollas inte pass mot interpol eller liknande för då skulle stulna pass redan vara värdelösa.
 

Paby

Medlem
De två med stulna pass hade biljett vidare från Kina till Europa, dvs inget behov av visum.

Yes, den ena hade slutdestination CPH och den andra FRA i sin bokning. Det känns onekligen lite suspekt att två personer med stulna pass köper biljetter samtidigt (biljetterna har ETICKET-nummer efter varandra, slutsiffror 99 och 00) men till olika slutdestinationer...
 
Toppen