Senaste nytt

Mat i SAS Business Class på Europaflyg

Jonas C

Medlem
Jag kommer att flyga med SAS i Business class från Zürich till Arlanda om tre veckor.

Inte mycket info kring SAS C produkt på short haul finns, och av att döma från de få bilder och recensioner så ser måltiden rätt spartansk ut i jämförelse med t.ex Swiss på samma sträcka, då det varken tycks erbjudas någon riktig förrätt eller dessert (finns det åtminstone Ben&Jerry's som dessert, eller har man bara det på långflygen?). Vad exakt är det som erbjuds på dessa flygningar?

Med tanke på den skrupellösa prissättningen så borde man åtminstone få något substantiellt, eller är det helt enkelt bara en kass produkt.

Tack på förhand!
 

Senator

Moderator
SAS business mellan ZRH-ARN är en bra produkt. God mat med varmrätt, sallad, och en ostbricka. Bra skumpa, och vin... Jag har alltid en bra flight i SAS business.

Bara en gång var det kaos liknande: GVA-ARN med en B737-700 inrikes config: Rad 1 A och 1 C, rad 1 D och F Econ Extra, allt annat Econ. Det kändes inte så exklusivt kan man meddela
 

twiggs

Medlem
Tycker du att prissättningen är såpass skrupellös så är det bara att skippa resan alternativt välja en billigare biljett.

Måltidsserveringen inleds med en påse "savouries" med valfri dryck. En liten förrätt (kan vara alltifrån lite oliver till soltorkade tomater via parmaskinka och annat diverse gott), varm huvudanrättning samt ost till dessert. Varmt bröd och supergott knäckebröd till maten. Måltiden avrundas med en läcker chokladbit och varma drycker. Till måltiden serveras vin från mindre flaskor (mindre bra).

Måltiden serveras på porslin från Royal Copenhagen, bestick från Georg Jensen och glas från Orrefors (vilket är det bästa med hela måltiden!).

Men varför i hela friden vill du vara så förberedd på en såpass kort flygning? Du kommer knappast att hinna magra så att det blir farligt under flygningen! :confused: / :p
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Bara en gång var det kaos liknande: GVA-ARN med en B737-700 inrikes config: Rad 1 A och 1 C, rad 1 D och F Econ Extra, allt annat Econ. Det kändes inte så exklusivt kan man meddela

Varför är detta så förvånande? Alla SAS kortdistansflygplan går blandat inrikes/utrikes så det finns absolut ingen anledning till att klaga/anmärka på själva planets konfiguration.
 

Roger J

Medlem
Maten brukar som påpekas ovan vara bra. Dock tog de bort efterrätterna och innan-landnings-chokladbitarna rätt snart efter att de senast gjorde om konceptet (måste vara ett par år sedan nu?).
Oftast en bra upplevelse, några saker som skulle kunna förbättras:
-beroende på flygplanstyp kan man få väldigt trångt säte även i Business.
-Ingen dryckesservering innan start.
-Skynket är allt som oftast placerat längra bak i kabinen eftersom det inte går att flytta så långt fram som skulle behövas då SAS ofta bara har två-tre rader med Business Class.
 

twiggs

Medlem
Summerbirdchokladen är numera utbytt mot en budgetchoklad som finns på ICA (mycket tråkigt!). Även det smöret har på mina senaste flygningar från CPH varit ersatt med något annat.
 

twiggs

Medlem
-Skynket är allt som oftast placerat längra bak i kabinen eftersom det inte går att flytta så långt fram som skulle behövas då SAS ofta bara har två-tre rader med Business Class.

Det går men det beror på att kabinbesättningen inte har förstått att gardinen ska avskilja C från Y (vilket innebär att passagerare i Y använder toaletterna längst bak!) och inte C och Y från M. Detta har jag påtalat tusentals gånger utan att få någon vidare respons.
 

Senator

Moderator
Varför är detta så förvånande? Alla SAS kortdistansflygplan går blandat inrikes/utrikes så det finns absolut ingen anledning till att klaga/anmärka på själva planets konfiguration.

Det finns några anledningar för detta:
1. Det du beskriver stämmer inte helt. B737-xxx som ursprungligen skulle användas inom Europa med 2-3 säten har bättre benutrymme rad 1-5, det har inte alla inrikes och ex. Snowflake flygplanen
2. Alla andra bolag klarar separera en tydlig affärsklass med ett skynke mellan klasser. Jag har aldrig sätt BA, LX, OS, LH, AF, eller KLM inte göra en markant fysisk avdelning av klasser.

Nej, jag är inte "posh" :cool: Men, jag vill ha det jag har betalat för. Att sitta så trångt, och ha alla econ pax stirra på mig medan jag får min mat är inte så behagligt.
 

twiggs

Medlem
Det finns några anledningar för detta:
1. Det du beskriver stämmer inte helt. B737-xxx som ursprungligen skulle användas inom Europa med 2-3 säten har bättre benutrymme rad 1-5, det har inte alla inrikes och ex. Snowflake flygplanen
2. Alla andra bolag klarar separera en tydlig affärsklass med ett skynke mellan klasser. Jag har aldrig sätt BA, LX, OS, LH, AF, eller KLM inte göra en markant fysisk avdelning av klasser.

Nej, jag är inte "posh" :cool: Men, jag vill ha det jag har betalat för. Att sitta så trångt, och ha alla econ pax stirra på mig medan jag får min mat är inte så behagligt.

1. Precis. B736/B738 leverades i flera olika konfigurationer; det fanns det särskilda utrikes- och inrikesplan. Fast detta höll inte i särskilt många år innan man började blanda vilt och kunde få en B736 med kanske 105 platser ombord ner till GOT (123 bokade...). Tvärtom om också, det var inte sällan det byttes ut från B738EURO till B738DOM bara för att den ena tog 150 passagerare och den andra 179. 150 var alltför lite till London, Frankfurt och flera andra destinationer på en tiden. A321 fanns det inte alltför många av heller som kunde användas.

Ytterligare något år in på historien så togs beslutet att börja göra om flygplanen (150 passagerare i en B738 och 105 i en B736 höll väl inte ens i SAS lilla värld). Nu är det enbart 3 (eller om det var 4) plan kvar med EURO-konfiguration. Dessa utgår från Norge och är de första som ska göras om till "SAS NEK".

2. Detta kunde jag inte hålla med mera om. C ska separeras från Y med gardin!
 

Jonas C

Medlem
Tack för infon! :)

Tycker du att prissättningen är såpass skrupellös så är det bara att skippa resan alternativt välja en billigare biljett.

Flyger hem från PVG med LX i C, så jag valde att ta ett lite längre layover i ZRH för att hinna träffa en god vän som jobbar på flygplatsen, och spendera några extra timmar i Loungen. SAS resan var inkluderad på min biljett. Kollade upp priset på vad enbart ZRH-ARN skulle kosta hos SAS, och hör och häpna den kostade lika mycket som min Business biljett hela vägen från PVG (tjaa, så när som på en 500-lapp).

Men varför i hela friden vill du vara så förberedd på en såpass kort flygning? Du kommer knappast att hinna magra så att det blir farligt under flygningen! :confused: / :p
Alltid vart lite nyfiken på vad SAS har att erbjuda där framme, kan inte hjälpa det ;)
 
Toppen