Senaste nytt

Icelandair utan mat i economy class över Atlanten

Patrik

Medlem
En jobbarkompis kom tillbaka förra veckan från ett besök i Washington med Icelandair, men han blev lätt fundersam när de inte serverade mat i economy.
Det fanns som tilläggsval att köpa till, men dock

Economy comfort får mat, men de har å andra sidan lagt några kronor mer på biljetten.

själv blir jag också fundersam - ja kan köpa att bolag skippar mat inom europa, med tanke på flygtiden. Men ska man sitta en 5-6-7 timmar är det lite märkligt att det inte serveras mat.

Fler som märkt detta?

Jag tycker faktiskt att det är konstigt att man skippar det även inom europa, det ger folk något att pilla med så det är psykologiskt riktigt än att man ser resovana/nervösa passagerare som sitter med spegelblanka pannor och krampaktigt håller i armstöden vid minsta skakning. ...SÅÅÅ mycket kan man inte spara på maten, jag tar då hellre att resan kostar 100 SEK extra och att Ryamatta måste sälja med ett korrekt pris från start (utan alla tillägg på vägen)
 
De flesta reglerna styr bara det minimala acceptabla gränsen till vad som ska heta, räknas eller bjudas på. Dock flesta bolag tror stenhårt att det är det som gäller och basta - dumt! Man sparar pengar och maximerar vinster - så enkelt det är.
Reser man med barn då är det bra att ha egna snacks: riskakor, chips och sylt.
 
chips och sylt :confused: Det är väl kanske inte så lämpliga mellanmål vare sig ur näringssynpunkt eller smul- och kladdsynpunkt...?
Tyvärr kan man inte ta med juice ombord: syltvatten kan vara mycket bättre än läsk som innehåller mycket kornsyrap. Små engångförpackningar är små nog för att undvika kladd. Veggie straws gjorda av tomat, potatis, spenat och oliv olja är inte samma som Estrella chips. De är lättare att hålla med små barnfingrar och smular nästan inte.
_Uvy8PMtYtXU_PaLg5gVtzBPxkGXjieiA5UpJCwY9GTTt5cZP_1qwT4sUO4HGRecUGnj-6SLtxp7Nds05oVUavy0Pm-4Rt8BnXBC7dCEaRC-OO4c9kxsizI8YWeu6726I_oRjhv1_k4ww-gDmUSBv3pnHaxDfRZjiyELSA


Det här är ju ingen absoluta mellanmål utan snarare reserv ifall något går snett.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Jo, jag tror Icelandair kommer under just eftersom det är ett flygplatsbyte halvvägs. Det är lite det här den här sidan går ut på: Känner du som medveten resenär till att Icelandair är lite av ett lågkostnadsbolag vet du att det lönar sig välja annat.

För några år sedan försökte United börja ta betalt för all mat när man flög över Atlanten från Washington, lyckligtvis insåg nåon beslutsfattare att tilltaget inte var välkommet.
 

Dr. Miles

Expert
För några år sedan försökte United börja ta betalt för all mat när man flög över Atlanten från Washington, lyckligtvis insåg nåon beslutsfattare att tilltaget inte var välkommet.

Det skulle fungera om alla flygbolag gjorde likadant. Men om det är bara United som gör, kommer de inte tjäna på det.
 

Jonas C

Medlem
Ganska löjligt egentligen att man drar in på maten i Economy. Visst, ganska extrema vinstmarginaler iaf kaffet på SAS som inte kan kosta mer än en krona att brygga, och säljs för en femtiolapp (ja, jag betalar 50kr för de ger tillbaka växel).

Många är nog inte heller supermotiverade på att betala multum för en smörgås, så de tar med sig sina egna. Då uppstår dels risken att någon tar med sig något riktigt illaluktande, och att någon stackars allergiker riskerar att få anfall av någons mat. Det är nog bäst för allas trevnad att bolagen serverar gratis mat ombord.

.
För några år sedan försökte United börja ta betalt för all mat när man flög över Atlanten från Washington, lyckligtvis insåg nåon beslutsfattare att tilltaget inte var välkommet.
Det stämmer. Man försökte nämligen ta betalt för maten i både Economy OCH Business på långflyg. Snacka om att ta död på en produkt... Business alltså.
 

Patrik

Medlem
Många är nog inte heller supermotiverade på att betala multum för en smörgås, så de tar med sig sina egna. Då uppstår dels risken att någon tar med sig något riktigt illaluktande, och att någon stackars allergiker riskerar att få anfall av någons mat. Det är nog bäst för allas trevnad att bolagen serverar gratis mat ombord.

Jag studsade faktiskt på en flygning i våras när killen tvärsövergången drog i sig en snickers, det stank jordnötter över hela gången när han smaskade, jag trodde att de flesta visste om att jordnötsallergi är en av de värre och att det finns de som blir svårt sjuka bara av att någon äter något med jordnötter i samma stängda utrymme...
 

Roger J

Medlem
Finns det verkligen en reglering från myndigheterna kring vad ett flygbolag ska ha för servicekoncept ombord? Vad räknas som mat då?
Det där tror jag är en myt.
 
Toppen