Senaste nytt

Bästa layoten för 180-graders sängar?

Zoogian

Medlem
Undrar lite vilken layout som är mest optimal för att få in så många 180-graders "sängar" som möjligt i en Business class kabin?

nu när SAS vill införa detta, för om det leder till färre platser så behöver de ju i rimlighetens namn höja priset på biljetter och uppgraderingar.....


är det "fiskben" som gäller? eller finns det någon info om detta?
 

Roger J

Medlem
Jag gillar fiskbrn á la ir Canada/Turkish/New Z. I alla fall om man reser själv, superprivat. Och man kan sova mycket bra. Hoppas SAS kör något liknande.
 

Jacob

Medlem
Här har du layout för de 10 som typiskt räknas som bäst,

se under: Aircraft Cabin Seat Maps
The World's Ten Best Business Class Airline Seats
Det är lite lustigt att Virgin Atlantic hamnat på plats 8 och Air NZ på plats 10 med tanke på att det är exakt samma stol.

I övrigt det bästa jag testat är nog Cathay Pacifics nya business class stol. Alldeles perfekt på alla sätt och vis.

Det som är lite trist med fiskbenskonfiguration är att man är vänd från fönstret hela tiden, jag tycker det kan vara trevligt att titta ut, speciellt om man reser i andra världsdelar.
 

Homer

Medlem
Det är lite lustigt att Virgin Atlantic hamnat på plats 8 och Air NZ på plats 10 med tanke på att det är exakt samma stol.
.

Inte direkt eftersom det inte bygger på direkta jämförelser utan snittbetyg på individuella recensioner
där recensenterna har olika preferenser, men det var ju layout som Zoogian funderade på och inte säte och det hittar man för 10 olika flygbolag och massor av modeller via den länken.
 
Last edited:

JonW

Medlem
Vad jag förstått är väl Cathays nya den bästa, men kanske för dyr och utrymmeskrävande för att bli SAS val.
Fiskben är sällan bra för partnerresor, Ofta också instängt och dåligt med golvplats.
Swiss/Finnairs Thomsonstolar är nog bästa kompromissen, ger ju väldigt mycket golv och bänkyta.
Men dom får gärna välja lite mer ombonad design.
 

Zoogian

Medlem
Hej Alla!

Vilken respons, MEN.... nu syftade ju inte jag på vilka stolar som är bäst för resenärern... utan helt sonika vilken flatbed som får in mest resenärer per m2... ur ett flygbolags synvinkel, vilken stol får in flest kunder som har möjlighet att sova i 180 grader...
 

Jacob

Medlem
Jag undrar om inte Finnairs nya business class har den bästa layouten för 180 graders horisontella stolar.

Stolarna är placerad i en slags sicksack layout med en stol i bredd längst till höger, två i bredd i mitten medan stolarna längst till vänster i kabinen är placerade varannan enkel och varannan dubbel.

http://www.finnair.com/finnaircom/w...79842/Ay_seat_map_A330-300_OH-LTS-LTT-LTU.jpg

Fiskbenskonfigurationen tror jag egentligen inte är särskilt effektiv. Det är mycket plats som försvinner som varken passageraren eller flygbolaget får nytta av.

Finnair får in 45 business class stolar mellan dörr 1 och 2 på en Airbus A330, Air Canada som också flyger Airbus A330 och har fiskbenskonfiguration får in 37 stolar på motsvarande yta.
 

rob74

Medlem
Fiskbenskonfigurationen på 747 med NZ, kan jag hålla med om, kändes till en början lite instängd. Nu var det då första gången jag testade den typen av stol och efter ett tag (hade 24 h på mig) så vande jag mig. Tyckte också det var coolt att man kunde starta/landa med stolen i sängläge pga airbag i säkerhetsbältet.
Instämmer med att jag gärna hade velat se fönstret på ett bekvämt sätt.
Nu gick ju den mesta tiden åt för att äta, så sightseeingen kom i skymundan ändå.
Fakta kvarstår, att om man reser som ett par, så blir ju denna lösning lite knepig, även om man kan äta middag ihop.
Blir intressant att se vilken lösning SAS väljer.
 
Toppen