Senaste nytt

Köper du en bättre sittplats på planet?

miles

Medlem
På ett så kort hopp som Berlin-Stockholm skulle jag inte göra det.

Jag har nog aldrig betalat för seating överhuvudtaget vad jag kan minnas. Men skulle nog kunna göra det...t ex som palmen nämner, nattflygning longhaul i ekonomi...då hade jag nog kunnat tänka mig att betala för en plats jag vill ha.
 

erhel

Medlem
Jag har betalt för seating i Economy Extra på KLM mest för att kunna sova på planet hem (efter en väldigt utmattande möteshelg). Fick en tom rad istället för mittsäte i bakre delen av kabinen. Det var värt kostnaden då, men har aldrig fallit för frestelsen annars.
 

Patrik

Medlem
På 8h+ flygningar betalar jag om det kostar under 500kr och det går att få plats där man inte får en stolsrygg i ansiktet, annars inte.
 

gdaily

Medlem
Jag skulle glatt betala om jag kände att jag behövde.

Som exempel har jag, äntligen, börjat fundera över det "sunda" i att jaga statuskorten (i mitt fall Silver på BA, som motsvarar statusmässigt * Guld).

Det var en tid i mitt liv som jag flög ganska mycket, då var statusen bra att ha. Men nu... jag får kämpa för att få ihop 600 TPs på BA för att behålla Silverkortet. Vilket innebär dumheter som att flyga Sthlm-Tallinn via Helsingfors för att jaga 40 TPs mer, eller förvisso icke-dumheten att uppgradera till C på mina Londonresor.

Varför har jag silverkortet då? Jo, för att kunna komma in i Loungerna i exempelvis Helsinki och London... Men mellanlandade jag inte i Helsinki så behövde jag inte loungen, och om jag uppgraderar till C mot London så behöver jag inte heller silverkortet.

Ergo, i år kommer jag jaga klart silverkortet. Nästa år kommer jag inte bry mig om att jaga statusen, utan helt enkelt använda upp SIlverkortförmånerna och låta det förfalla (om jag inte blir skickad på någon långhaul tjänsteresa såklart, då kansje kah får för mig att "optimera den"). Långhaul privatresor sker ju alltid i C på flygpoäng, det är ett principbeslut jag tog för 10 år sedan och det backar jag inte på, inga långhaul ekonomi längre, då avstår jag hellre.

Ergo, vill jag sitta någonstans speciellt i framtiden så får jag nog casha för det. Det blir billigare ändå :)

Två gånger har jag betalt för seating, dels Bromma-Tallinn då jag ville sitta på rad 1 så jag kunde komma av först och ta hand om vilsna kunder. Det blev inte särskillt lyckat eftersom planets avstigning skedde därbak :)

Den andra gången var att jag ville ha nödutgång på ett Aer Lingusplan mellan London och Dublin, väl värt £15 eller så.
 

MegaFlyer

Medlem
Svår fråga. Sitter med samma dilemma. Har nyligen köpt arn-ams-jfk lga-yul-cdg-arn. På alla flyg finns det extra, plus, plus säten. Tänkte falla tillbaka på mitt FB-guldkort och min charm för att knipa de bästa platserna på flygen vid check-in el gate.

Annars känner jag väl igen stressen om man inte sitter på de främsta raderna i planet...
 

NotRyan

Medlem
Om inte jag sitter nästan längst fram så är hela min dag förstörd, så nej Martin du är inte mer galen än någon annan här....
 

David

Medlem
Nödutgång eller bulkhead är det som gäller för att det skall vara värt något för mig. Gäller i princip oavsett längd på flygning.

Jag har köpt nödutgångsplats ombord Air Asia på samtliga (4) flygningar, typ 50kr/st. Utan tvekan värt det.
Var på väg att göra detsamma ombord United NRT-TPE men fick gratis plats på främre raderna med extra benutrymme mha *G-status.
Hade betalt hos Air Berlin om jag inte haft guldkortet.
Får se till att ordna EBG för bokning av säte även i Go framöver.

Alternativet är ju att hänga på låset vid onlineincheckning och hoppas på att guldkortsinnehavare/folk som köper inte tagit åt sig platserna sedan tidigare och det är värt en peng att slippa de psykiska påfrestningar som ovissheten ger. Detta händer ju redan på de rutter där business känns lite väl för dyrt och nån måtta får det vara på't. ;)
 

FF#1

Medlem
Artin, det är fullt normalt beteende om du känner att det ger dig nått att sitta fram istället för där bak.
Köpte just en South West Early bird för att få sitta längre frame och borda tidigare för det facila priset av 12,5 USD
 

Bamsefar

Medlem
Utan tvekan rätt beslut, att lägga en hundring på detta är det helt klart värt. Förstår verkligen inte problemet.
 
Toppen