Senaste nytt

Interlajna sitt bagage vid olika bokningsnummer?

Gott folk.

Då kunskapen här inne är så pas hög behövs väl knappast begreppet "interline" förklaras ytterligare men jag skulle vilja höra efter vad ni har för erfarenhet på området? Jag flyger så gott som alltid inom Star Alliance och det är ju inga konstigheter att bagaget kommer fram trots att fler än en operatör varit inblandad, så länge bokningen är gjort vid ett tillfälle.

Ofta bokar jag även flighter med byten där de olika flygningarna är olika bokningar, gjorda vid olika tillfällen. Nu till min fråga. Är det möjligt att be snällt vid incheckningen att bagaget ska skickas hela vägen trots att man alltså bara har det ena benet på ett bokningsnummer?

Ett exempel:

Har köpt en t/r ARN-NRT med SAS. Via SAS (en bonusresa) har jag även vid ett annat tillfälle köpt en enkel biljett till ICN (med Asiana) från just NRT. Planet avgår från Narita några timmar efter ankomst med min SAS-flight. Min fråga är således om det är teoretiskt möjligt att få SAS att checka in mitt bagage i Stockholm och skicka det hela vägen till Seoul, utan att jag behöver plocka ut det i Tokyo, gå igenom immigrationsprocessen och sedan checka in allt på nytt?

Någon som har erfarenhet på området?
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan säga att det går när check in personalen vill men inte om de är motvilliga då du inte har rätt till det när du har två olika bokningar.
 

miles

Medlem
Det brukar gå om jag frågar så snällt jag kan på Arlanda. Ibland har de sagt nej, "vi kan, men vi ska egentligen inte", oklart varför. Ute i världen har det aldrig varit nåt knussel, häromveckan var det en äldre kvinna i businessdisken (TG) på Phuket som gjorde det helt självmant, tydligen var det uppenbart att Bangkok inte var min slutdestination trots mina separata biljetter så hon frågade vänligt om nästa destination och fixade allt på två röda sekunder.
 

Olle A

Medlem
Det brukar gå om jag frågar så snällt jag kan på Arlanda. Ibland har de sagt nej, "vi kan, men vi ska egentligen inte", oklart varför. Ute i världen har det aldrig varit nåt knussel, häromveckan var det en äldre kvinna i businessdisken (TG) på Phuket som gjorde det helt självmant, tydligen var det uppenbart att Bangkok inte var min slutdestination trots mina separata biljetter så hon frågade vänligt om nästa destination och fixade allt på två röda sekunder.
Jag har precis samma erfarenhet som du ifrån Phuket. Allt ordnades jättesmidigt, bagaget taggades till Arlanda och t.o.m. boardingkorten för Turkish Airlines från Bangkok via Istanbul till Stockholm fixades så det var bara att slå sej ner i loungen och vänta på avgång.
 

nota bene

Medlem
Jag har lyckats med detta när det är samma allians några gånger. Exempelvis på positioneringsflighter händer detta mig...

Har aldrig blivit nekad, men en gång lyckades de inte då mina bokningar var i olika namn (A resp. AA för Å i olika system).
 
Tack för allas input. Då gäller det att lägga sig an med sitt bredaste bilkrängarflin ute på Arlanda då. Och hoppas att kanske, kanske ens guldkort för en gångs skull gör lite nytta.
 
Vad händer om det första flyget blir försenat och passageraren hinner med det andra flyget, men bagaget hinner inte med? Är något flygbolag i så fall skyldig att skicka det med ett senare flyg? Och om det skulle vara tvärtom, att bagaget hinner med men inte passageraren, resulterar inte det i en försening (det finns väl en regel säger att flyget inte får lov att lyfta om bagaget är med men inte bagagets ägare)?
 

johhenrik

Medlem
Det är som vilken baggageincheckning som helst, så ingen annorlunda. Han man checkat det hela vägen så kommer det komma fram tillslut på det ena eller andra sättet.
 
Toppen