Senaste nytt

Hur uppgraderar man (vid gate) med poäng och vad kostar det?

aleugg

Medlem
Hur går man till väga för att uppgradera kabinklass vid gate?
Uppgraderar man med EuroBonus-poäng (eller finns det andra möjligheter)?
Hur många poäng kostar det?
Hur säkert är det att man kan uppgradera?
Finns det andra sätt att åka i business på ett billigare sätt än att betala för en sådan biljett? Känner redan till OT.

Tänker mig uppgradering från ekonomi till business på long haul. Antar uppgradering funkar med alla *A-bolag, eller?

Tack på förhand.
 

aleugg

Medlem
Hej!

Börja med att läsa här hur det funkar med Eurobonus: Uppgradering till högre klass och komfort - SAS

Man bör notera att uppgradering av andra *A-bolag brukar vara svårt, eftersom det oftast enbart är de dyraste ekonomiklass-biljetterna som kan uppgraderas.

Välkommen aleugg. Skriv uppgradera SAS i sökrutan så kommer massa användbara trådar upp. Alternativt kolla Billiga flygbiljetter och flygresor ? sök och boka flyg - SAS

Tack för svar.
Tycker inte det framgår om det är billigare (kostar färre poäng) om man uppgraderar vid gate jämfört med i förväg.
Framgår häller inte hur säkert det är att uppgraderingen går igenom vid gate. Vad är er erfarenhet kring detta?
 

fcx

Medlem
Tack för svar.
Tycker inte det framgår om det är billigare (kostar färre poäng) om man uppgraderar vid gate jämfört med i förväg.

Kolla gärna länken igen. Tabellen där visar exakt hur många poäng som krävs för att uppgradera dels i förväg, dels vid gate, samt även hur mycket poäng som krävs beroende på destination.

Sannolikhet att lyckas med uppgradering har jag för litet underlag för att ge ett bra svar på tyvärr, den gyllene regeln är dock "vill du vara säker på att åka i business, betala för en businessbiljett".
 

aleugg

Medlem
Kolla gärna länken igen. Tabellen där visar exakt hur många poäng som krävs för att uppgradera dels i förväg, dels vid gate, samt även hur mycket poäng som krävs beroende på destination.

Sannolikhet att lyckas med uppgradering har jag för litet underlag för att ge ett bra svar på tyvärr, den gyllene regeln är dock "vill du vara säker på att åka i business, betala för en businessbiljett".

Du har helt rätt angående länken. Tack för att du var artig i ditt svar när det var jag som hade gjort en blunder, hehe.
 

Henrik_B

Medlem
Om du har tillräckligt med poäng går det bra att göra en stand-by upgrade vid incheckning, serviccenter, lounge eller gate. Antalet uppgraderingar som finns tillgängliga beror oftast på hur cateringen ser ut samt bokningsläget. Om du får nej vid incheckning så provar du de resterande alternativen. Från Arlanda har det alltid fungerat för mig (dagflyg). Ibland blir SAS-personalen riktigt glada eftersom det löser eventuella överbokningsbekymmer i Go och Plus för dem om du vill upp till Business. Från Newark och Ohare har det dock varit svårare ett par gånger. Det brukar bli huggsexa om uppgraderingarna pga nattflyg samt att personalen prioriterar i statusordning. men har du tex. Guldstatus så borde det nog inte vara några problem.

Men som sagt, vill du vara på säkra sidan så ska du köpa en biljett!
 

aleugg

Medlem
Om du har tillräckligt med poäng går det bra att göra en stand-by upgrade vid incheckning, serviccenter, lounge eller gate. Antalet uppgraderingar som finns tillgängliga beror oftast på hur cateringen ser ut samt bokningsläget. Om du får nej vid incheckning så provar du de resterande alternativen. Från Arlanda har det alltid fungerat för mig (dagflyg). Ibland blir SAS-personalen riktigt glada eftersom det löser eventuella överbokningsbekymmer i Go och Plus för dem om du vill upp till Business. Från Newark och Ohare har det dock varit svårare ett par gånger. Det brukar bli huggsexa om uppgraderingarna pga nattflyg samt att personalen prioriterar i statusordning. men har du tex. Guldstatus så borde det nog inte vara några problem.

Men som sagt, vill du vara på säkra sidan så ska du köpa en biljett!

Jag pratar SAS nu om inte det framgick tydligt nog!

Tack för info!
 
Något OT, men ändå.
Hur fungerar poängintjäning vid en poänguppgradering? Säg att en flygning i Economy CPH-EWR ger 3200 EB-poäng, men så väljer jag att lägga 15 000 poäng på en uppgradering till Plus. Får jag då 6400 poäng för själva flighten, liksom om jag hade köpt min Plus-biljett på vanligt vis? Det skulle ju i så fall göra att jag direkt kan räkna av dessa extra 3200 poäng från kostnaden för uppgraderingen, som då plötsligt landar på 11 800 istället.
 
Toppen