Senaste nytt

Linköping-Toronto i april. Star Alliance eller KLM?

etnoy

Medlem
Hej alla!

Låt mig ställa en fråga om vad som är att föredra mellan dessa två resalternativ. Jag kanske ska på konferens i Toronto i april (betalas av universitetet) och har hittat två relativt likvärdiga alternativ. Först kommer frågemallen.

Varifrån vill du börja din resa?
Linköping (LPI)

Var är din destination?
Toronto (YYZ)

Restid
Konferensen håller på mellan den 11 och 13 april, så jag behöver vara framme den 10 april och åka tillbaka någon gång på kvällen den 13 april eller under den 14. Konferensprogrammet är tyvärr inte ännu släppt, så jag vet inte mer exakt än så.
Kanske blir det till och med så att jag under några dagar besöker ett universitet på min resa, det skule i så fall bli antingen före eller efter konferensen.

Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
Endast jag.

I vilken kabinklass?
Economy. Jag arbetar inom offentlig sektor.

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
KLM eller SAS+Air Canada (se nedan)

Vad är din budget? (Skriv om hur mycket du är beredd att betala för per person)
Priserna för dessa biljetter verkar ligga runt 8000 kr, så ungefär det får bli min budget.

Vad är det viktigaste för dig?
Biljettpris och antalet poäng man kommer tjäna

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Inga särskilda önskemål.

Nu kommer frågan. Eftersom både SAS och KLM flyger från Linköping finns två huvudsakliga alternativ:

Alternativ 1 (KLM)
Linköping-Amsterdam med KLM Cityhopper
Amsterdam-Toronto med KLM, flygplan MD-11
Toronto-Amsterdam med KLM, flygplan MD-11
Amsterdam-Linköping med KLM Cityhopper

Alternativ 2 (Star Alliance)
Linköping-Köpenhamn med SAS ATR-72 (ny linje!)
Köpenhamn-Toronto med Air Canada (codeshare, Boeing 767)
Toronto-Köpenhamn med Air Canada (codeshare, Boeing 767)
Köpenhamn-Linköping med SAS ATR-72

Priserna är båda runt 8000 kr.

Jag har hittils mest rest med Star Alliance och har ett Aegean silverkort. Star Alliance-alternativet skulle med bokningsklass K ge mig ca 8000 poäng, vilket gör att jag är halvvägs till guldkort.

Det som talar mycket för KLM är att det verkar finnas fler datum att resa på samt flygplanstypen. KLM är det sista bolaget som flyger MD-11, och de kommer ta flygplanet ur drift om bara några månader. Jag har aldrig flugit MD-11 så kanske är detta en fördel? Eller är Air Canada 767 bekvämare och tystare?

Alltså:
Fördel med Star Alliance:
-Bonuspoäng
-767 ?

Nackdel med Star Alliance:
- Codeshare (enligt ITA blir icke-codeshare på AC-flighten löjligt dyr)
- Relativt lång bytestid i Köpenhamn

Fördel med KLM
-MD-11-nostalgi
-Ingen codeshare
-Kortare bytestid
-Fler datum

Så, BC.se, vad skulle ni ha valt?
 

Nemo

Medlem
Vill du ha *A-poäng måste du ju välja *A. Finns då fler alternativ om du kan tänka dig att åka SJ direkttåg till Arlanda (cirka 500:- t.o.r.), du förlorar inget i tid jämfört med SAS LPI-CPH. Förutom Air Canada får du då flyga via USA som ger lite mer byråkrati men längre sträcka = fler poäng. Ironiskt nog flyger man nästan över Toronto på vägen till USA. Ungefär samma pris 8.000 SEK på förslagen här nedan. När du ändå är i närheten, åk gärna till Niagarafallen över dagen från Toronto. Turistiskt men också rätt häftigt. Extradag i Toronto kan du motivera med att flygresan är 1000 :- billigare om du åker en dag tidigare.
- Swiss ger längst sträcka, via Zürich och USA.
- SAS ger 100% (vissa klasser 0% dock) via Chicago, kortast restid.
- United flest alternativa resvägar.
Intjäning på Miles&Bonus Aegean Airlines är ungefär likvärdiga på economy 100% vissa klasser 50% några 0%.
 

YYZ

Medlem
Har ingen erfarenhet av KLM så det här blir uteslutande kommentarer om *A. Håller med ovanstående, om du tar tåget till Arlanda får du mycket mer att välja på. Av bolagen som flyger från Europa till Nordamerika tror jag numera bara att det är SAS som ger 100% intjäning till Aegean i de lägre bokningsklasserna. Övriga (AC,LH,LX,OS,LO,UA,TG) ger 50% eller lägre såvida man inte bokar dyra flex-biljetter. I ditt exempel med SAS codeshare med AC skulle tyvärr din intjäning bara bli 50% på AC-flighten CPH-YYZ. Din SAS bokningsklass K kommer att översättas till någon av de lägre bokningsklasserna hos AC (troligen K) och du får poäng därefter.

Jag flyger ganska regelbundet till Toronto i ekonomiklass och för min del så blir det oftast Air Canada. Gillar fönsterplats på deras 767 då konfigurationen är 2-3-2 och man därför bara har en person att klättra över om man vill ut. Några andra tankar är att:
+ Slipper US immigration (har flera gånger missat min anslutning till YYZ från EWR pga +2h kö till immigration)
+ Mycket bra utbud i IFE
+ Gratis alkohol
+ Skaplig stol
- I regel dålig mat (Chicken or vegetarian pasta, varje gång)
- Ibland lite sur och opersonlig service (detta är dock hit or miss, ibland är det väldigt bra)
- Försämrad intjäning till A3. Tidigare gav det 100% intjäning för vissa av de billiga bokningsklasserna
 

Nemo

Medlem
Det finns ju också utanför allianserna Icelandair, för dina datum på Economy Flex c:a 7.000 SEK. Möjlighet till stopover på Island.
 

etnoy

Medlem
Ingen som hade speciella åsikter om att flyga MD-11? Är det något speciellt att testa innan den försvinner för gott (KLM är det sista bolaget med passagerartrafik i MD-11) eller är det inte tillräckligt värt? Tack för bra svar annars, ska nog kolla lite på Arlanda också.
 

agehall

Medlem
Ingen som hade speciella åsikter om att flyga MD-11? Är det något speciellt att testa innan den försvinner för gott (KLM är det sista bolaget med passagerartrafik i MD-11) eller är det inte tillräckligt värt? Tack för bra svar annars, ska nog kolla lite på Arlanda också.

Jag tycker inte MD-11 är så pass speciell att jag skulle välja KLM av den anledningen. Gav mig inga speciella minnen alls faktiskt.
 
Toppen