Senaste nytt

Jämförelse SAS Eurobonus och British Airways Executive Club

Homer

Medlem
När man krediterar Iberia flighter till BAEC konto så får man 200% som silver/guld, minimum 1000/segment.

Här är 2 nästan identiskt lika långa stäckor(skiljer på 10miles) med 1 byte :

ARN-OSL-ALC med SAS ger 1550 poäng för en EBG

ARN-MAD-ALC med Iberia ger 8440 poäng för BA silver/Guld

När det ingår flera segment blir alltså skillnaderna väldigt stora, 450% mer i detta fall.

(som extra bonus går bytet på MAD T4 på 5-10 min och IB Dalí lounge är mycket finare än SK OSL :) )
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Man kan göra jämförelse hur man vill.
Här kommer en jämförelse från annan synvinkel.

Jämförelse poänganvändning mellan SAS och British Airways.


När man använder poäng/avios till bonusresa på egna flygningar.
(SAS EuroBonus -> SK flight, British Airways Executive Club->BA flight)

Poäng/avios som behövs:
EconomyEconomy Extra /
World Traveler Plus
Business
Stockholm - Köpenhamn - Bangkok T/R
med SAS:
80.000 poäng105.000 poäng130.000 poäng
Stockholm - London - Bangkok T/R
med British Airways:
75.000 avios112.500 avios150.000 avios

Skatter och bränsletillägg:

Stockholm - Köpenhamn - Bangkok T/R med SAS: ca 560 SEK
Stockholm - London - Bangkok T/R med British Airways: ca 3.500 SEK
 

Homer

Medlem
Poänganvändning kan man ju jämföra, men AVIOS och Eurobonus poäng är inte samma valuta.
I mitt exempel så fick man för samma flygkostnad 4,5ggr så många AVIOS som Eurobonuspoäng.
Om vi båda åkt samma rutt 84ggr, spenderat ungefär lika mycket på biljetter, och du hållit dig till SAS hade du tjänat 130 000 EB poäng medan jag tjänat 708 960 AVIOS.
I din jämförelse har du utelämnat FIRST, BA:s avgifter är inte högre i FIRST än Business

Så medan du tjänat in 1 bonusresa till BK i SAS skraltiga gamla business class, hade jag tjänat in 5 resor med BA i Club World alternativt 3 i FIRST + 1 i Club World, att jag måste betala några tusen i avgifter per biljett bekymrar mig då inte så mycket.

Dessutom kan jag ju använda min 2-4-1 voucher för att boka FIRST och har massvis med destinationer att välja på, till BKK är det t.ex inga problem att hitta platser.

Vidare så är BA:s pointboosters alltid betydligt mycket mer generösa än SAS

(Man behöver inte åka ARN/GOT-LHR i business även om resan från LHR är i Business/First, utan kan åka i ekonomi och spara 15 000, BA ekonomi motsvarar servicemässigt SK Eko extra short-haul)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Poänganvändning kan man ju jämföra, men AVIOS och Eurobonus poäng är inte samma valuta.

Om du vill jämföra den biten som BA har fördel, så får du gärna göra det. Det är du som bestämmer vad som är fördelaktigt för dig.

Men för mig BAEC är dålig program för de inte ens meddelar sina kunder vad de kommer att ändra förran de har ändrat.
Det är dåligt sätt göra affär. Med samma orsak gillar jag inte heller Delta Skymiles.
 

Homer

Medlem
Om du vill jämföra den biten som BA har fördel, så får du gärna göra det. Det är du som bestämmer vad som är fördelaktigt för dig.

Men för mig BAEC är dålig program för de inte ens meddelar sina kunder vad de kommer att ändra förran de har ändrat.
Det är dåligt sätt göra affär. Med samma orsak gillar jag inte heller Delta Skymiles.

Det har försämrat en del, förbättrat mycket annat, man kan fortsatt kvalificera till silver/guld till samma nivå i 2 år till det räcker för mig, om 3 år kan det vara något helt annat som är bäst - Emirates t.ex.

Appropå försämringar, SAS Pointbargains är sällan några bargains längre, de betalar inte heller tillbaka YQ för annat än flex biljetter.
För att inte tala om när de fick för sig att nästan över natten införa bränsleavgifter som gjorde poängen nästan helt värdelösa för alla medlemmar.
 

Homer

Medlem
Råd som alltid gäller är att inte lägga alla ägg i samma korg, och heller inte sprida ut dem i för många :)
 

Homer

Medlem
Men alltså, jag förstår inte att detta kan komma som någon överraskning för någon här!

Trodde ni att SAS bara skulle ge någon upp till tre gånger så mycket poäng men inte vilja ha något i gengäld??

Javisst, för Rickard Gustafsson har ju sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram.

Men det är ju en bit dit, den som t.ex bor i Göteborg kan alltså flyga t/r med BA via LHR till valfri BA destination i Storbritanien för 9000 Avios poäng och 288kr i avgifter.
Medan det kommer att kosta 10.000 Eurobonus poäng +240kr att flyga t/r med SAS till Stockholm.
Att flyga GOT-LHR-CPH t/r med BA kostar 18.000, medan det kommer att kosta 20.000 att flyga GOT-CPG med SAS
(Oräknat att man tjänar 200% i ekonomi som BA Silver, medan bara 125% med SK som EBG)
 

twiggs

Medlem
Javisst, för Rickard Gustafsson har ju sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram.

Men det är ju en bit dit, den som t.ex bor i Göteborg kan alltså flyga t/r med BA via LHR till valfri BA destination i Storbritanien för 9000 Avios poäng och 288kr i avgifter.
Medan det kommer att kosta 10.000 Eurobonus poäng +240kr att flyga t/r med SAS till Stockholm.
Att flyga GOT-LHR-CPH t/r med BA kostar 18.000, medan det kommer att kosta 20.000 att flyga GOT-CPG med SAS
(Oräknat att man tjänar 200% i ekonomi som BA Silver, medan bara 125% med SK som EBG)

Ladies and gentlemen, we have just landed in the the real and harsh world...
Meine damen und herren, herzlich willkommen zur realität...
Dame i godpodo, upravo smo sletili u strarni svijet...
Mina damer och herrar, hjärtligt välkomna till verkligheten...
Signore e signori, benvenuti nel mondo reale...
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Javisst, för Rickard Gustafsson har ju sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram.

Men det är ju en bit dit, den som t.ex bor i Göteborg kan alltså flyga t/r med BA via LHR till valfri BA destination i Storbritanien för 9000 Avios poäng och 288kr i avgifter.
Medan det kommer att kosta 10.000 Eurobonus poäng +240kr att flyga t/r med SAS till Stockholm.
Att flyga GOT-LHR-CPH t/r med BA kostar 18.000, medan det kommer att kosta 20.000 att flyga GOT-CPG med SAS
(Oräknat att man tjänar 200% i ekonomi som BA Silver, medan bara 125% med SK som EBG)

tja, fast det där är ju inte en helt rättvis jämförelse. Tittar man på long haul redemption så blir BAs avgifter och YQ jobbiga.
 

Dr. Miles

Expert
Javisst, för Rickard Gustafsson har ju sagt att Eurobonus ska bli marknadens bästa lojalitetsprogram.

Men det är ju en bit dit, den som t.ex bor i Göteborg kan alltså flyga t/r med BA via LHR till valfri BA destination i Storbritanien för 9000 Avios poäng och 288kr i avgifter.
Medan det kommer att kosta 10.000 Eurobonus poäng +240kr att flyga t/r med SAS till Stockholm.
Att flyga GOT-LHR-CPH t/r med BA kostar 18.000, medan det kommer att kosta 20.000 att flyga GOT-CPG med SAS
(Oräknat att man tjänar 200% i ekonomi som BA Silver, medan bara 125% med SK som EBG)

Eftersom du gillar att jämföra de villkoren som British Airways har fördel, så gör jag likadant för SAS fördel.

Stockholm - Chicago t/r med miles/poäng

flygbolagEconomyPremium EconomyBusiness
British Airways Executive Club55 000 miles + 3 340 SEK82 500 miles + 3 340 SEK110 000 miles + 3 340 SEK
SAS EuroBonus60 000 poäng + 550 SEK75 000 poäng + 550 SEK90 000 poäng + 550 SEK
 
Toppen