Senaste nytt

Söker: Stockholm-Florianopolis i Economy, maj 2014

Thornado

Medlem
Hej!

Jag ska åka till Florianopolis i Brasilien (FLN) i maj. Har sökt på ITAMatrix och diverse andra sidor och har lite möjliga idéer, men är inte helt nöjd och skulle gärna ta emot hjälp om någon ser något alternativ som jag missat.

Jag gör resan för att jag har blivit inbjuden att hålla ett föredrag på en konferens i Florianopolis. Detta gör att resan kommer att betalas av organisatören, och kommer därför även att bokas därifrån (via någon resebyrå som de kommer att sätta mig i kontakt med). Därför bör noteras att jag troligtvis bara kan komma med önskemål som ”boka in mig på flight XXNNN detta datum”, och t.ex. inte specificera bokningsklass.

Först kommer ”frågemallen”, och sen lite info om vad jag redan sökt/hittat.

Varifrån vill du börja din resa?

Stockholm

Var är din destination?

Florianopolis, Brasilien (FLN)

När vill/behöver du resa ut?

3 eller 4 maj, 2014
(Jag anländer till Arlanda 21.45 den 2 maj från en resa PEK-CPH-ARN, så bra om det finns lite marginal så att jag åtminstone hinner hem och packa om väskan. :) )

När vill/behöver du komma hem?

Behöver vara hemma allra senast 11 maj, men kommer hellre hem 10 maj. Kan åka från Florianopolis tidigast på kvällen 8 maj.

Hur länge vill du vara borta?

Se ovan.

Hur många personer som skall resa?

1

I vilken kabinklass?

Economy

Med vilka flygbolag vill du flyga med?

Helst Star Alliance.

Vad är din budget?

Det billigaste jag hittar på en snabb sökning på skyscanner (utan restriktioner) är ca 8500 SEK, så kan inte gå FÖR mycket över det. Om jag har ett bra argument, så hoppas jag kunna motivera köp av biljett upp till 12-13000 SEK.

Vad är det viktigaste för dig?

Bra poängintjäning till Eurobonus och/eller rimliga restider.
Vill gärna slippa onödigt långa väntetider i Sao Paolo.


Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

Nej.

Gör man bara rena ARN-FLN-sökningar på ITAMatrix, skyscanner, eller nåt liknande så får man fram en massa förslag med 6,7,8-timmars väntetid på GRU, och det slipper jag gärna. Flyger dessutom gärna som sagt var *A. De tre alternativ som jag hittills har lyckats komma fram till själv är dessa:

Alternativ 1:
United+Avianca skrev:
Detta alternativ är det som ger bäst utdelning i poäng, och dessutom det billigaste av de alternativ jag hittat.

United:
ARN-EWR-GRU-EWR-ARN
7455 SEK

Avianca:
GRU-FLN-GRU
1579 SEK

Totalt: 9034 SEK

Problemet här är ju att detta är två separata bokningar, vilket jag inte känner mig riktigt bekväm med (vill inte riskera att fastna i Sao Paolo på hemvägen). Försöker man söka en resa hela vägen till FLN på Uniteds hemsida så blir det genast vansinnigt mycket dyrare, men jag vet inte om en resebyrå kan boka dessa två och få dem att hamna på samma biljett (gissar att så inte är fallet då fare rules säger att för att end-on-end ska vara tillåtet så måste ”COMBINATIONS ARE FOR CARRIER UA/AC WITHIN AREA 1” gälla, dvs ej Avianca.

Denna resa har dessutom betydligt längre restid än de två följande och inkluderar två vändor genom US Immigration. Om det hade varit möjligt att flyga denna rutt, men med SAS på Atlanten-hoppet så hade det varit intressantare genom möjligheten till OptionTown.

Alternativ 2:
Swiss skrev:
Det andra alternativet, och det som på många sätt känns som det rimligaste just nu är att flyga Swiss.

ARN-ZRH-GRU-FLN-GRU-ZRH-ARN
(TAM trafikerar GRU-FLN-GRU)
11193 SEK

Försöker man boka detta på Swiss hemsida nu så får man bokningsklass Q (100% till EB) på utresan och E (25% till EB) på hemresan, så inte lysande, men det blir ändå en del poäng (dock lite orolig för att resebyrån som ska boka detta ska lyckas hitta några biljetter i någon mindre förmånlig bokningsklass även på utresan).

Den klara fördelen här är att totala restiden blir bara lite drygt hälften av United-alternativet. Flighten från Zurich till Sao Paolo i 12 timmar Economy blir inte rolig, men det är iaf nattflygning, så med lite tur klarar man av att sova.

Alternativ 3:
TAP Portugal skrev:
Detta alternativ är hyfsat likt Swiss-alternativet vad gäller resväg (fast via Lissabon istället för Zurich) och restid.

ARN-LIS-GRU-FLN-PGP-LIS-ARN
12091 SEK

Bokas i bokningsklasser som ger 100% på utresan och 0% på hemresan. Tror egentligen inte att detta är ett alternativ. Dyrare än de andra, sämre poängintjäning, och jag tror att Swiss borde vara bättre än TAP.

Just nu lutar jag åt Swiss-alternativet, men skulle uppskatta förslag både på andra alternativ, samt om huruvida de alternativ jag hittat är vettiga. Mina frågor till den samlade expertisen här är alltså framförallt:

* Är det någon som har något annat förslag än de ovanstående som uppenbart är ”bättre”?

* Kan man tweaka mitt alternativ 1 för att förbättra det på något sätt (för att det ska vara rimligt så behöver man ju få in allt på samma bokning, och jag skulle som sagt var gärna åka SAS på det transatlantiska segmentet, även om jag antar att det inte går (åtminstone inte på denna fare basis (HL2NCWL))).

Ursäkta att det blev lite långt och rörigt, men hoppas nån orkade läsa det, och tack på förhand för eventuella tips som någon kan ha!
 

VAA717

Medlem
Nu har ja inte kollat på dina specifika datum men jag har rest både med LH (#506) från FRA och med JJ från LHR till GRU till helt okej priser tidigare. JJ går ju över till OW snart så från dem blir det tyvärr inga EB-poäng efter det.

Den nya *A loungen på GRU är faktiskt helt okej så ett stopp på några timmar är inte så farligt där, dock är nog 6 timmar i överkant.

Hemresa t.ex. med United via EWR om du inte hittar lämpliga med LH.

p.s. Ska du på PAC World?
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Jo, om man "bara" ska åka till GRU så finns det lite fler/bättre alternativ, men vissa av dem verkar tyvärr inte funka/bli mycket dyrare om man vill lägga på det sista hoppet till FLN också (i samma bokning).


Nej, jag ska inte på PAC World, utan SBRC.
 

VAA717

Medlem
Du kan åxå åka ARN-FRA-GIG-FLN med LH där sista sträckan flygs av JJ (codeshare).
Samma kostnad som via GRU men du kanske hittar alternativ som tidsmässigt passar bättre och med kortare stopovers.
 
Toppen