Senaste nytt

Turbulens: Vad tycker Du och hur hanterar du det?

Patrik

Medlem
Turbulens, ett av de ord som de som är nervösa inför att flyga reagerar på. Vi är ju många som flyger här och det skulle vara intressant att ta del av era tankar runt det (som inte är panikslagna nervösa passagerare som man hittar om man googlar turbulence)?

Jag flög cross country i USA i veckan och när jag kom ombord så berättade kaptenen att vi hade ett vädersystem som vi skulle passera och att det skulle bli "a few bumps" under 1-1.5h i början av flygningen. Resultatet vart en 6h lång flygning där 50% av tiden var på nivån moderate (se tabellen nedan). Jag hade med mig calma (tugummi mot åksjuka), vilket jag var glad för och jag tuggade glatt i mig en i timmen. Jag var också glad över de lugna perioderna, de 50% var utspridda över hela flygningen.

Jag har bara upplevt Severe en gång under 15 års flygande, det var under landning dessutom, flygplanet följde med vindströmmen rätt ner och hamnade på sidan (jag ska inte försöka uppskatta hur mycket höjd vi tappade och hur mycket vi lutade för det kändes säkerligen mer än det faktiskt var) så det vart en avbruten landning och ett nytt försök. Det hoppas jag att jag slipper uppleva igen, det var långt ifrån en behaglig upplevelse.



Light Chop. Slight, rapid, and somewhat rhythmic bumpiness without appreciable changes in altitude or attitude.

Light Turbulence. Slight, erratic changes in altitude and/or attitude. Occupants may feel a slight strain against seatbelts. Unsecured objects may be displaced slightly. Food service may be conducted and little to no difficulty is encountered in walking.

Moderate Chop. Rapid bumps or jolts without appreciable changes in aircraft altitude or attitude.

Moderate Turbulence. Changes in altitude and/or attitude occur but the aircraft remains in positive control at all times. It usually causes variations in indicated airspeed. Occupants feel definite strain against seatbelts. Unsecured objects are dislodged. Food service and walking are difficult.

Severe. Large, abrupt changes in altitude and/or attitude. Usually causes large variations in indicated airspeed. Aircraft may be momentarily out of control. Occupants are forced violently against seatbelts. Unsecured objects are tossed about. Food service and walking are impossible.

Extreme. Aircraft is violently tossed about and is practically impossible to control. May cause structural damage.
 

Gnopps

Medlem
Jag tycker turbulens är både skrämmande och spännande. Turbulens vid start och landing brukar jag hoppa(s) mycket på men när vi är på marschhöjd tycker jag turbulens är mer skrämmande - det har inte med logik och göra utan är mer höjdrädsla och tanken på hur långt man kan falla.
 

Resenären

Medlem
Jag åkte en gång med Delta mellan Boston och Springfield, MA. Vilken flygplanstyp det var minns jag inte, " men ganska litet". Strax efter start meddelades att serveringen skulle börja, när turbulensen minskat. Nästa meddelande, servering endast vid vagnen i främre delen av fygplanet. Nu var det besvärlig turbulens, så ' ingen servering alls ". Allt medan alla passagera, inklusive undertecknad, hade stora problem att sitta kvar i stolen.
Låg flyghöjd gjorde det extra otrevligt. Det var en lättnad när vi tog mark i Springfield :D
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag har inte råkat ut för någon riktigt jobbig turbulens, men en bekant har en kille som är jobbigt flygrädd, han flyger om han måste i princip - så under en USA-resa blev det turbulens

Han brukade tänka att han kör bil, och när det skakar är det som att vara ute på vägrenen, det skakar och stökar på mest hela tiden. Så han tänkte bara: Upp på vägen igen, upp på vägen igen
 

Patrik

Medlem
Jag har inte råkat ut för någon riktigt jobbig turbulens, men en bekant har en kille som är jobbigt flygrädd, han flyger om han måste i princip - så under en USA-resa blev det turbulens

Han brukade tänka att han kör bil, och när det skakar är det som att vara ute på vägrenen, det skakar och stökar på mest hela tiden. Så han tänkte bara: Upp på vägen igen, upp på vägen igen

Det låter faktiskt kontraproduktivt, han fokuserar på att det är jobbigt genom att göra så och att han vill att det ska ta slut.

Be honom ta en titt på denna för att se hur det är att flyga in i en orkan:
Flying through a Hurricane Eye wall - YouTube
ser ju inte så fruktansvärt ut rent krasst och passagerarflygplan flyger aldrig in i en orkan utan piloterna försöker ju alltid ge passagerarna en så bekväm resa som möjligt.
 

Knucket

Medlem
Flög mellan NYC - LAX med UA och hade konstant turbulens hela vägen utom vid start och landning. Som tur var den av den lättare sorten, ändå obehaglig eftersom den varade mer eller mindre under hela flygningen.

Turbolens är det jag ogillar mest av allt när det gäller flygande.
 
Jag tror rädsla för turbulens har en stark koppling till kontrollbehov. Se turbulens som vågor på sjön - åker man båt så kommer det bli vågor. Planet mår inte dåligt av turbulens så slappna av och häng med i rörelserna hur oberäkneliga dom än är.
 
  • Gilla
Reactions: WTP
Toppen