Senaste nytt

Har du haft bokningsklass Y?

agehall

Medlem
Många frågor här rör hur många poäng man ska få när man flugit någonstans i "bokningsklass Y". Tyvärr har de flesta då blandat ihop bokningsklass med kabinklass och inte alls haft bokningsklass Y.

Bokningsklass Y är ofta rätt extremt dyr. Den är nästan alltid dyrare än business, men ger också bra flexibilitet.

Jag har funderat lite på hur många här som faktiskt rest på en biljett bokad i bokningsklass Y. Skriv gärna varför ni bokade Y och ungefär vad ni fick betala.



Själv har jag rest i bokningsklass Y ett par gånger. Varje gång har det berott på att jag i princip köpt biljetten medans jag väntade på taxin till ARN.

Det mest flagranta exemplet är nog när min chef inte lät mig resa i business på en akut resa till Johannesburg och därför fick jag hosta upp 72kkr för en economybiljett i bokad i Y ARN-JNB. En businessbiljett hade kostat 32kkr..
 

sfalc

Medlem
Jag har haft bokningsklass Y men inte köpt den... Jag blev VDB (snarare IBD men det är en annan historia) på Newarks flygplats med familjen (vi skulle flyga Newark-Stockholm med United) När Gate-agenten bokat om oss till nästa flight då blev det Y som bokningsklass. Blev fler A3 poäng i alla fall...
 

Alx

Medlem
Jag har också rest på Y-biljetter några gånger när just UA har bokat om mig. Både vid inställt flyg samma dag men även vid indragna flighter där jag bett om att få bli bokad till en helt annan rutt. Ovanpå det några VDB där både vouchers har utbetalts och ombokning skett till Y klass med mer poäng som följd.

Nu senast var det Ethiopian som bokade om min resa i mars från allra billigaste eco-klass till Y-klass på LH och EK.

Har dock aldrig någonsin varit i närheten av att själv boka och betala en Y-klassbiljett eftersom jag reser 100% privat. Har svårt att se någon (inte ens den minst medvetne resenären) som betalar med egna plånboken göra detta! :D
 

johhenrik

Medlem
Det mest flagranta exemplet är nog när min chef inte lät mig resa i business på en akut resa till Johannesburg och därför fick jag hosta upp 72kkr för en economybiljett i bokad i Y ARN-JNB. En businessbiljett hade kostat 32kkr..

Och du gick med på det? Samma agehall som skulle vägra flyga Ryan om kunden krävde, eller polisanmäla säkerhetskontrollanten på Arlanda för att de rör dina saker, eller skulle gå av ett flygplan på flygplatsen och skaffa advokat om du blev arresterad? :)

Jag kan gå med på en del, men om jag blev tvingad att köpa en biljett som var dyrare och sämre skulle jag nog råka göra fel samt missförstå det hela. ;)
 

Jonas C

Medlem
Jag köpte en inrikesbiljett Jeddah - Medina med Saudi Arabian Airlines. Denna bokades i bokningsklass Y trots att biljetten bara kostade 250kr. Biljetten användes dock ej ;)

När jag råkade ut för IRROPS med Lufthansa förra hösten blev jag ombokad i M respektive Y för DUS-HAM och HAM-ARN.
 

Jonas C

Medlem
Det mest flagranta exemplet är nog när min chef inte lät mig resa i business på en akut resa till Johannesburg och därför fick jag hosta upp 72kkr för en economybiljett i bokad i Y ARN-JNB. En businessbiljett hade kostat 32kkr..

Snacka om kapitalförstöring! Jag hade nog varit rätt förbannad om jag satt i den situationen. Var chefen medveten om prisskillnaden?
 

DrKlas

Medlem
Samtliga inrikesflygningar jag har gjort med ANA i Japan har varit i bokningsklass Y. Eller så är det bara jag som tror det. Men det står bokningsklass Y när jag söker på ITA Matrix och de kommer in som NH **** Y Economy på min Eurobonus-sida. Men de är inte särskilt dyra.

På internationella flygningar har jag hittills undvikit Y och hoppas att det förblir så.
 

agehall

Medlem
Och du gick med på det? Samma agehall som skulle vägra flyga Ryan om kunden krävde, eller polisanmäla säkerhetskontrollanten på Arlanda för att de rör dina saker, eller skulle gå av ett flygplan på flygplatsen och skaffa advokat om du blev arresterad? :)

Jag kan gå med på en del, men om jag blev tvingad att köpa en biljett som var dyrare och sämre skulle jag nog råka göra fel samt missförstå det hela. ;)

Problemet var ju att jag var dum och frågade. Då hade jag ju redan uppmärksammat honom på det hela och skulle då ha haft svårt att komma undan med att göra fel och därmed bryta mot policyn.

Snacka om kapitalförstöring! Jag hade nog varit rätt förbannad om jag satt i den situationen. Var chefen medveten om prisskillnaden?

Jag kommer inte ihåg om jag talade om de exakta summorna eller om jag bara sa "MYCKET billigare".
 

Pho

Medlem
Jag har funderat lite på hur många här som faktiskt rest på en biljett bokad i bokningsklass Y. Skriv gärna varför ni bokade Y och ungefär vad ni fick betala.



Själv har jag rest i bokningsklass Y ett par gånger. Varje gång har det berott på att jag i princip köpt biljetten medans jag väntade på taxin till ARN.

Det mest flagranta exemplet är nog när min chef inte lät mig resa i business på en akut resa till Johannesburg och därför fick jag hosta upp 72kkr för en economybiljett i bokad i Y ARN-JNB. En businessbiljett hade kostat 32kkr..


Jo några gånger har det blivit. Typiskt när man beställt biljetter med mycket kort varsel.

Dock aldrig till riktigt så vansinniga priser... (72 kkr låter som Lufthansas prissättning)
 
Toppen