Senaste nytt

Tjäna poäng med "tillfälliga" betalningar?

Bringman

Medlem
Jag frågar här också:

Om jag köper en biljett ARN-NRT i J klass, över påsken för 37000kr och betalar den nu. Kan jag då avboka denna i januari och få tillbaks alla pengar men ändå använda min voucher som jag får nu i december om jag gör ett såhär stort köp?
Ja poängen kan jag leva utan, det är mer vouchern jag är ute efter.


Jag har själv haft liknande funderingar, någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Du lär väl få ett negativt poängsaldo och frågan är ju hur deras system reagar på det, om alls, det är väl i alla fall risk för att de upptäcker det om du tänker säga upp kortet innan poängsaldot blivit 0.
 

Sakoz

Medlem
För herrans massa år sedan gjorde jag en retur, långt innan jag hade intresse för detta med poäng, tror det var runt år 2000 någon gång.
Då gjorde jag en retur på prylar som var inhandlade på Elgiganten. Efter en del problem och reklamerade så hävde jag till sist köpet... långt långt senare, 7-8 månader så dök det upp en poäng korrigeringspost på Diners fakturan. Jag minns det för jag begrepp inte varför dom gjorde så och det tog ett tag innan jag listade ut det.
 

Homer

Medlem
Poängen behöver jag inte använda det är vouchern som är intressant, precis om jag tror det är för Hyperion007.

jomen det är ju pga negativ poängbalans som systemet skulle kunna flagga för att något är mysko,
å andra sidan måste det ju vara tillåtet att lämna tillbaka sånt man köpt och då kan det ju bli minus saldo
på poängkontot en tid.

Dessutom, om du har negativt poängsaldo måste du ju ha pengar tillgodo och så länge du handlar kanske inget märks, att däremot be AmEx betala tillbaka pengarna kan ju vara en riktigt dålig idé för då kanske de tittar närmare på kontot.
 

henke12

Medlem
Någon som har erfarenhet att betala räkningnar(plusgiro) med AMEX?
Kommer att göra utlägg för en hyra som jag inte har nån lust med att ligga ut med (och samtidigt tjäna lite poäng) :)

Räknas det som cash-advance?
 

micke

Medlem
Jag är ganska säker på att detta räknas som Cash Advance med både avgift, ränta och tyvärr inga poäng heller.
 

tourist

Medlem
jomen det är ju pga negativ poängbalans som systemet skulle kunna flagga för att något är mysko,
å andra sidan måste det ju vara tillåtet att lämna tillbaka sånt man köpt och då kan det ju bli minus saldo
på poängkontot en tid.

Dessutom, om du har negativt poängsaldo måste du ju ha pengar tillgodo och så länge du handlar kanske inget märks, att däremot be AmEx betala tillbaka pengarna kan ju vara en riktigt dålig idé för då kanske de tittar närmare på kontot.

Men säg att jag är tillräckligt nöjd med mitt Amex-kort för att ha det i flera år och betala årsavgiften, möjligen i utbyte mot något av presentkorten, men jag vet att jag vanligen spenderar ca 120k SEK/år, och alltså inte får någon voucher. En påsk-J-biljett för 30k inköpt slutet i november men avbokad i januari skulle resultera i köpsummorna 150k SEK för år ett och 90k SEK för år två et voilà; en voucher!

Jag tycker att det är en intressant tanke.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Men säg att jag är tillräckligt nöjd med mitt Amex-kort för att ha det i flera år och betala årsavgiften, möjligen i utbyte mot något av presentkorten, men jag vet att jag vanligen spenderar ca 120k SEK/år, och alltså inte får någon voucher. En påsk-J-biljett för 30k inköpt slutet i november men avbokad i januari skulle resultera i köpsummorna 150k SEK för år ett och 90k SEK för år två et voilà; en voucher!

Jag tycker att det är en intressant tanke.

Låter som om det skulle funka, i alla fall om du behåller kortet, kompis fick ett litet negativt poängsaldo och pengar tillgodo på kontot och faktura när han lämnade tillbaka en pryl, det hände inget annat än att det räknades av på fakturan månaden därefter.
 
Toppen