Senaste nytt

Vilket Star Alliance flygbolag för resa mellan Köpenhamn - Melbourne?

Originaltitel: Cph - mel
Ändrad av: AHO
---

Ska till Melbourne i slutet av jan Business Class. Kan ev "tvingas" att åka med EK, men skulle gärna ta resan med ngt Star Alliance bolag för att hinna klippa poäng nog för guld.

Undrar lite om vad ni har för tankar? Har aldrig varit nere på det hållet.

SAS via BKK känns inte så kul...
SQ?
Thai?

Några rekommendationer?
Både vad avser mesta möjliga poäng och bästa möjliga resa


Tacksam för input!
 
Last edited by a moderator:

HenrikT

Medlem
SQ lär ju säkert inte vara billigast i Business, men har du möjlighet så tycker jag absolut att du ska åka med dem. Deras Business Class-produkt är riktigt bra. De slår de flesta med hästlängder! Om du åker med SQ från Köpenhamn så är det sannolikt en ganska gammal 777-200 till Singapore så stolarna är nog inte de senaste, men servicen kommer vara toppen. Vidare från Singapore till Australien brukar det vara nyare plan. SQ skulle vara mitt förstahandsval följt av SK till Bangkok och sedan vidare med SQ (om det funkar. Det verkar vara oftare att SK har samarbete med Thai vidare till Australien från Bangkok). Thai har ju så gamla plan från Köpenhamn och ofta en ganska stressad service. De vill liksom ha matserveringen överstökad så snart som möjligt känns det som. Vidare från Bangkok till Melbourne brukar Thai ha lite nyare plan men samma stressade service. SK har en bättre Business Class-produkt än Thai enligt min mening.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Personligen skulle jag välja Qantas eller SQ för denna resa och flyga via London. I och med att du vill flyga inom star alliance blir det väl SQ i så fall.
Är lite osäker på om SQ flyger med A380 till MEL från LHR (vet att Qantas gör det, åtminstone gjorde det förut), man kan i alla fall flyga A380 till Singapore och byta till 747 eller 777 vidare till MEL.
 

campaigner

Medlem
Jag flög med Thai Köpenhamn-Bangkok-Melbourne i business class i oktober. Det var faktiskt en riktigt trevlig upplevelse. Baserat på input från folk här på forumet så hade jag ganska låga förväntningar, och det kanske hjälpte till att skapa en helt ok upplevelse som helhet. Ja, Thai kör gamla 747 CPH-BKK, men eftersom de säljer sin gamla förstaklass som business (och sin gamla business class som premium economy) på de planen, så får man egentligen, utrymmesmässigt sett, en produkt som är som ett mellanting mellan förstaklass och business. Det känns inte nytt, men det var åtminstone fräscht. Man sitter i nosen på 747:an (mitt favoritutrymme alla kategorier), och de har tre rader i det utrymmet (mot Lufthansas fyra rader i business i samma utrymme) plus två säten i mitten av den bredaste delen, alltså 7x2=14 säten. När jag flög var vi (både ner till BKK och tillbaka) bara 7 personer, varav inga reste tillsammans, vilket gjorde att alla hade två platser till sitt förfogande. Rejält med plats, alltså. På nervägen var servicen lite sisådär, men på tillbakavägen var den utmärkt, vänlig, uppmärksam och allmänt trevlig. Man har två toaletter till sitt förfogande som konstant var nystädade och fräscha (ok, det är ju inte så svårt när de bara används av 7 personer). På tillbakavägen ville jag sova och inte äta middag, och när jag sedan vaknade i en nersläckt kabin efter bara några timmar, så kom en flygvärdinna omedelbart fram och frågade om jag var hungrig och ville ha en ostbricka med frukt. En väldigt liten och enkel grej, men så rätt och uppskattat i just det läget.

BKK-MEL körs med 777-300, och de är trevliga i det att man sitter långt fram (de har i den versionen de kör där ingen förstaklass) så det blir ganska tyst, man hör knappt motorerna. Jag gillar sätena i den nyare business class som Thai har i de här planen, men det är varken lie-flat eller 180 graders lutning, så inte lika ätt att sova som på 747:an. Men på det stora hela var det trevligt, de bjöd på god mat och hade hyfsad service. De anstränger sig inte direkt för att ge en personlig service - de frågar inte om specifika önskemål, utan man får till exempel säga till om man vill ha Espresso och inte vanligt kaffe, men de har det i alla fall.

Största nackdelen med Thai-flighterna enligt min mening är tidtabellerna: Man flyger från CPH på eftermiddagen, och lagom till man kommer till BKK så är man trött och vill sova (det är sent på kvällen svensk tid, men tidig morgon i Bangkok). Då ska man i stället sitta och vänta några timmar i loungen på BKK. När man sedan går på MEL-planet är man fortfarande dödstrött, men då vill de servera mat m.m. Sedan när man väl kan få ro att sova så är det morgon svensk tid, och åtminstone jag har då svårt att somna, fastän jag i princip inte har sovit något på hela "natten". Hur jobbigt detta är beror naturligtvis på hur lätt man har att sova utanför den tid som kroppen är van vid - jag har svårt för det och tar alltid lång tid på mig att ställa om mellan lika tidzoner. Samma sak händer på hemresan. Man kan eventuellt hitta någon sovplats på någon av loungerna i BKK, men det är inte fråga om särskilt många timmar i byte, så det är knappast lönt.

Som helhet var jag alltså nöjd med Thai och tyckte det var en trevlig upplevelse, men jag kan inte jämföra med vare sig SAS eller Singapore eftersom jag inte har flugit långdistans i business med dem.
 

ACervin

Medlem
Flög med SQ CPH-Brisbane ToR tidigare i år i Business. Biljetten kostade 44 000 SEK om du vill ha något att jämföra med. Det är absolut den snabbaste servicen till Australien med bara ett byte i Singapore där loungen är riktigt bra med bra duschar och fint matutbud. Dessutom föredrar jag Singapores flygplats framför Bangkoks. Däremot är det sant att planet från CPH är lite äldre. Vill du roa dig på vägen ned kan man kanske boka via Frankfurt eller London eller var man nu kan hitta 380 någonstans. Men hem skulle jag absolut satsa på snabbaste rutten.
 
Stort tack för alla svar :)
Ska försöka jobba på att få det att bli SQ - ett bolag som jag aldrig testat.
Återstår att se om den betalande parten går med på att vi inte flyger EK....
 

HenrikT

Medlem
Stort tack för alla svar
Ska försöka jobba på att få det att bli SQ - ett bolag som jag aldrig testat.
Återstår att se om den betalande parten går med på att vi inte flyger EK....

Lycka till! Berätta gärna hur det går. :)
 
Toppen