Senaste nytt

Bra svenska gåvor till kinesiska kunder

EBGGOT

Medlem
God kväll.

Skulle behöva lite hjälp med bra svenska gåvor som man kan ge till sina kunder i Kina. Symbol värde är viktigt! Några idéer?
 

Roger J

Medlem
En fin bok på engelska om t.ex. Stockholm tycker jag fungerar bra. (om du är från Stockholm vill säga).
Det behöver ju egentligen inte vara någonting dyrt. Jag träffar iof bara leverantörer...

PS. Det finns säkert någon fin bok om Götet också?? :eek:
 

Dr. Miles

Expert
Många äldre kinesiska gubbar älskar renhorn.

Du behöver inte ta med hela, det räcker med en bit (typ 5 cm).
De använder inte som dekoration, utan som kinesiks medicin.

Om det inte är till en person utan till företag, så brukar jag ta med ett paket "Aladdin" choklad.
Det uppskattas av kontorsfolk när jag förklarar att det är "svensk choklad".
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Andra alternativ är, stilig värmeljushållare som klarar att hålla en tekanna.

Dricka (dyrt) te har blivit en sorts Bourgeoisie-hobby och många rika kinerser vill gärna visa sin samling av te, tekopp, teverktyg etc.
 

Mikael

Medlem
Tog med mig en Dalahäst en gång, verkar som om det uppskattades. Very traditional!
Jag har också kört med Dalahästar till Kina. Jag brukar påpeka att dessa hästar numera piratkopieras/piratproduceras i Kina numera, och om t.o.m. de kinesiska piraterna har insett värdet av dem så är det inte vad som helst...
 

Ubbe

Medlem
Mackmyra har väl ett sortiment som uppskattas världen över... Har haft detta som gåva ggr flera men då till vänner.
Själv uppskattar jag alltid en whisky som present :) Utgår man från sig själv blir det sällan fel och gåvan blir på ett sätt mer personlig.
Rättar mig själv lite här. Gav min fru en reflexväst en gång och det gör jag inte om.. ;)
 
Toppen