Senaste nytt

Återbetalning av SAS Plus-biljetter - Web vs Kundtjänst

rob74

Medlem
Var idag tvungen att avboka en Plus-biljett KRN-GOT för att sedan boka en ny biljett och dela upp resan över två dagar. Det var dock inte möjligt att avboka den via webben - där kunde man bara ändra avgång.
Så det blev ett samtal till SAS och där sa de att återbetalningen tar ca 2-3 veckor när man inte gör det via webben (då tar det bara ett par bankdagar). Ifrågasatte denna tidsram, då det ju inte var möjligt att avboka via webben. Agenten tyckte det var konstigt och menade på att det är en IT-glitch. Kollade samtliga mina biljetter i Plus och inga går att avboka via webben. Minns inte om det alltid varit så, eller om det de facto är något fel.
Agenten skulle i alla fall göra en notis om att skynda på återbetalningen.

Intressant att höra era erfarenheter av detta,,,
 

mha321

Medlem
Jag har inte behövt använda det, men tycker mig minnas att alla eller åtminstone nästan alla bokningar gjorda har notisen "det går inte att avboka just nu, kontakta kundtjänst". Kanske är något i stil med att det bara funkar för fullflex eller något sådant fånigt.
 
Jeg har af afbooket Plus billetter 2 gange, 1 gang inden for 24 timer - det kunne klares online. Den anden gang måtte jeg ringe til SAS kundeservice, jeg mener det tog ca 3 uger før jeg havde pengene igen.
 
Jag hade de här problemet när jag boka av Barcelonaresan i november till BCträffen där. De gick inte heller att boka av på nätet utan man var tvungen att ringa. Dem sa att de skulle ta 5-10 bankdagar för pengarna att komma in. De tog 20.......
 

rob74

Medlem
Verkar ju rena knaset att det ska vara skillnad på återbetalningen bara för att man använder olika bokningskanaler och när det dessutom inte går att avboka själv. Att det kostar mer att boka när man ringer in köper jag, men cancellerad biljett enligt biljettreglerna = pengarna tillbaka, färdigt!
Det här blir ju att ligga ute med pengarna för två biljetter, då jag inte hinner få pengarna innan brytdatum för kortfakturan.
 

johhenrik

Medlem
Jag har dålig erfernhet av att boka av, men de gånger jag gjort det från olika bolag så har det ofta tagit lång tid. En gång skulle jag få tillbaka 8500Kr (10500 - 2000kr i avbokingsavgift). Efter 6v kom det €8500 återbetalt... :p
 

obs

Medlem
Jeg håber at SAS snart lancerer en ny hjemmeside, der også indeholder en smartere og mere avanceret booking-motor. Den nuværende hjemmeside er desværre behæftet med alt for mange fejl, og jeg har også ved flere lejligheder set den besked om at det ikke er muligt at afbestille billetter via hjemmesiden.

Var der noget fremme om at det måske ville ske sammen med lanceringen af EB 2.0, eller er det blot noget jeg forestiller mig?
 
Last edited:
Toppen