Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

nota bene

Medlem
Jag både hoppas att det snart öppnar, och inte...

Jag tycker att Tegel är en underbar flygplats i att den ligger på 15 min taxiavstånd till typ allt, och bussen tar dryga halvtimmen till Alexanderplatz. Däremot är flygplatsen extremt underdimensionerad och lounger överbefolkade etc. Och bagagehanteringen är oduglig. Däremot stöter jag sällan på förseningar eller några problem i security etc.
 

Fredrik

Medlem
Tegel är en suverän flygplats att anlända till. Däremot är det inte lika roligt att flyga därifrån. Visst, inga köer men också säkerhetskontroll i gaten (med trist område efter) och det är sunkigt som tusan.
 

Jacob

Medlem
Senaste nytt är att öppnandet inte kommer ske förrän i mars 2016 enligt uppgifter i tysk media igår.

Det som nämns denna gång är nödvändig ombyggnad av den norra landningsbanan på grund av tuffare krav på bullernivån.
 

NyfikenGrau

Medlem
Senaste nytt är att öppnandet inte kommer ske förrän i mars 2016 enligt uppgifter i tysk media igår.

Det som nämns denna gång är nödvändig ombyggnad av den norra landningsbanan på grund av tuffare krav på bullernivån.

Jo jag hörde det...har tänkt av och till om jag ska rapportera regelbundet här om nyheter, men får akut huvudvärk och tillfällig depression när jag hör något om den där flygplatsen.

Det görs allt fler avancerade skämt om vår kära icke-existerande Willy-Brand(t)schutz-flygplats, exempelvis Lego-byggsatser där hälften av bitarna saknas och de som finns inte passar ihop, eller ADAC-testet av flygplatsen som gav den bästa placering när det gäller låg bullernivå, gott om parkeringsplatser och antal försenade flygplan per dygn...:p
 

Jacob

Medlem
Jo jag hörde det...har tänkt av och till om jag ska rapportera regelbundet här om nyheter, men får akut huvudvärk och tillfällig depression när jag hör något om den där flygplatsen.
Haha, jag förstår dig precis. Jag har i princip gett upp detsamma jag också.

Har lite bilder och info om nya Air Berlin-loungen på Brandenburg som ligger men känns ganska meningslöst att skriva om en lounge som ändå inte kommer öppna förrän om två år. Under den tiden kan de ju lika gärna ha hunnit ändra sin varumärkesprofil och bestämt sig för att göra om inredningen.

Nämns det något i media om hur de ska hantera situationen på Tegel? Flygplatsen gick ju på tårna redan för 2-3 år sedan så det här kan knappast vara positiva nyheter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nämns det något i media om hur de ska hantera situationen på Tegel? Flygplatsen gick ju på tårna redan för 2-3 år sedan så det här kan knappast vara positiva nyheter.

Nja, åt nuvarande situation är ju inte så mycket att göra (Tegel får regelbundet säga nej till och med till attraktiva erbjudanden, som longhaullinjer drivna av stora bolag), däremot diskuteras det allt oftare om man ska ändra på tagna beslut så att Tegel och/eller gamla Schönefeld ska fortsätta drivas som komplement till den nya när den någon gång öppnar.
 

nota bene

Medlem
Nja, åt nuvarande situation är ju inte så mycket att göra (Tegel får regelbundet säga nej till och med till attraktiva erbjudanden, som longhaullinjer drivna av stora bolag), däremot diskuteras det allt oftare om man ska ändra på tagna beslut så att Tegel och/eller gamla Schönefeld ska fortsätta drivas som komplement till den nya när den någon gång öppnar.
Jag skulle verkligen gilla om Tegel eller t.ex. Tempelhof/Schönefeld blev kvar. Själv har jag aldrig flugit till Schönefeld, men Tempelhof och Tegel tycker jag om som flygplatser, och närheten till centrum är oslagbar. I dagens utformning är dock Tegel alltför övertrafikerad för att vara en trevlig upplevelse (D-gates och Air Berlins terminal är ingen höjdare).
 
Toppen