Senaste nytt

Scandic köper Rica Hotels och blir Nordens största hotellkedja

Redaktionen

Medlem
Redaktionen tipsar:

På tisdagsmorgonen avslöjades att två av Skandinaviens största hotellkedjor nu blir en. Det är hotellkedjan Scandic som ingått avtal om att köpa Rica Hotels vilket gör Scandic till Nordens största hotellkedja. Scandic har idag 151 hotell, de flesta i Sverige, medan Rica Hotels kommer tillföra 72 hotell till Scandickoncernen, varav 65 hotell i Norge. Detta […]

Läs hela artikeln och kommentera på vår förstasida
 

FF#1

Medlem
Det innebär att det tillförs en del fräsha hotell till scandic kedjan. Är rätt ofta "tvungen" att bo på scandic, så det passar bra.
 

AndreasN

Ny medlem
Tråkigt. Inget fel på Scandic, de fyller sin funktion och är många gånger helt Ok eller t.o.m bra, men de börjar bli rätt dominerande i svenska städer. Det är dock sällan som ett Scandic lämnar ett bestående intryck. De är hotellvärldens "Ikea". Funktionella, praktiska, väldigt lagom, och aningen småtråkiga. Rica känns bertydligt personligare, och har enligt min mening en frukost som ligger i absolut toppklass. Synd att detta försvinner. Hoppas bara att Elite Hotels fortsätter att vara framgångsrika och en stark motvikt till Scandic.
 
Last edited:

ulagun

Medlem
Lite synd med tanke på bonusnätter.
Jag behöver inte fler bonusnätter inom Norden. Inte så ofta jag övernattar i Flen eller Mo i Rana under fritiden.
Idag har vi endast BW som är rikstäckande och där man får bonusnätter world wide. Tyvärr ofta sunkiga med låg rating hos t.ex Tripadvisor.
Saknar den tiden då Hilton ägde Scandic....
 

Stefan62

Medlem
Visst var det en bra tid då Hilton ägde Scandic, men jag tycker det var ännu bättre när Holiday Inn var ägare - det tillkom en massa trevliga hotell som det gick att ta ut bonusnätter på runtom i Europa. På den tiden var det samma "bonus-pris" på alla hotellen och Scandic hade hotell centralt i många europeiska storstäder, t ex Amsterdam och London m fl.

När Scandic nu växer "igen" så ökar risken/möjligheten att aktieägarna återigen får smickrande bud från andra hotellkedjor. Hilton köpte och sålde, men behöll de bästa hotellen...
 

Jacob

Medlem
Nä, jag tror inte Stordalen darrar precis.
Det tror inte jag heller. Men Nordic Choice förlorar titeln som Skandinaviens/Nordens största hotellkedja, och fler hotell i samma kedja ger en del fördelar som när man ska teckna företagsavtal (och så klart det vi älskar att prata om här, bonusprogram). Så i någon bemärkelse rör de om i grytan.
 
Toppen