Senaste nytt

Finnair ökar 99% på Bangkok senaste året

Finnair Pressrelease:

Under årets fyra första månader har 457 000 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 38 000 fler än samma period 2010. Därmed stärker Helsingfors sin ställning som norra Europas största gateway till Asien och Europas näst största till Hongkong och Japan. Det visar aktuell statistik från Finavia, finländska luftfartsverket, avseende april månad 2011 jämfört med förra året. Finnavia redovisar följande statistik för april 2011 jämfört med april 2010:
Seoul +65%, Hongkong +25%, Delhi +31%, Japan +13%, Kina +18% och Bangkok +99%.

Hittills i år har följande destinationer ökat mest: Seoul +66%, Japan +23% och Bangkok på +12%. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen kommenterar Finavias statistik:
 

Magino

Medlem
Imponerande med en ökning på 99%, men vi får ju inte glömma att förra året hade Europa ett askmoln som spökade i april. Nu vet jag inte exakt om HEL var tvungna att ha stängt så mycket men större delen av Europa hade i vilket fall svårt att ta sig till HEL. Själv fastnade man en vecka i London på vägen hem från USA.
 

JacobGBG

Medlem
Jag tror det knappt själv men jag har aldrig flygit Finnair. Hurdan är deras long haul produkt i jämförelse med SAS?
 

MarcusC

Medlem
Finair är rätt stora på frakt till / från Asien också, vilket säkert ger lite extra betalt på många av deras asien flighter.
 

Gnopps

Medlem
Finnair kör ju med två dagliga avgångar till Bangkok under vinterhalvåret, trodde inte de gjorde det under april dock. Om de inte hade den andra avgången 2010 förklarar det ändringen.

Bangkok-flygen lär vara fulla med paketresenärer, har inte provat själv :)
 
Toppen