Senaste nytt

Trevlig aktivitet i Bryssel

maba

Medlem
Detta tips kommer inte att handla i första hand om mat eller öl ställen utan istället om den trevliga promenad i Bryssels centrum med ett 30-tal väggmålningar av kända Belgiska seriefigurer. Denna promenad är mellan 6 kilometer upp till en mil beroende på om man tar den långa eller den längre promenaden :).

Gå in på något av Bryssels turistkontor och köp den lilla kartan för 50 cent som visar vägen samt även har en liten textruta till varje bild. Det finns även en större karta till samma pris men den var inte så detaljerad, dessutom saknar den bilderna.

Promenaden tar dig runt många mysiga områden i centrala Bryssel och tar ungefär tre timmar, givetvis beroende på tempo och antal vatten (öl) pauser.

Om jag ändå ska nämna en restaurang med kanongod Belgisk mat så skulle jag rekommendera Fin de Siecle rankad 9 av nästan 2000 restauranger av tripadvisor i Bryssel. Absolut inget flashigt ställe utan robust god comfort food. Fin de Siecle, Brussels - Restaurant Reviews - TripAdvisor
Kan f.ö. nämna att detta stället ligger precis bredvid en av väggmålningarna, nämligen bredvid nr 15 "The Angel"

Ska jag nämna ett ölställe så blir det A La Mort Subite med sin trevliga atmosfär. Detta ställe ligger ganska nära Grand Place. A La Mort Subite, Brussels - Restaurant Reviews - TripAdvisor

Här kommer några bilder vi tog av väggmålningarna, det finns dock många fler att upptäcka :)

P1140420 (472x640).jpg P1140425 (480x640).jpg P1140436 (480x640).jpg P1140449 (480x640).jpg P1140453 (640x480).jpg
 

Agö

Medlem
Bra rekommendation. A la Mort Subite, ett ställe där jag tog varenda besökare från Sverige under mina fem år i staden. Suveränt kunnig personal. Ett sällskap på 20 personer som beställer olika ölsorter, servitören memorerar givetvis allt. Inte ett glas till fel person.

Tycker också Fin de Siècle är juste!
 

Perra

Medlem
Ska snart en vända till Bryssel och frågade en kollega bosatt där om lite tips.

Restaurants
PinPom : New restaurant in a former firefighters caserne. Excellent value for money but patience required.
Le Garage à manger (Ixelles) : Trendy place in Ixelles, used to be a food truck that setlled in. It seems to be noisy.
Les brigitinnes : Traditionnal High end belgian food. Very good quality.
Le yeti : In the center. Excellent reputation but never been there.
La buvette : Small new restaurant that people speak more and more about.
Le houtsiplou : For a nice burger in the city center.

Bars
You should go to the “Halles Saint-Gery” this like the center of Brussels cafes. I’d recommend “LE Central” for electro music and “LE coaster” for really decent cocktails.
Bonnefooi : Just a little further, good music as well
Delirium Cafe : There is like 3000 different beers there.
Moeder Lambic : Located Place Fontainas, must go it you travel to the capital of beer
Le goupil le fol : Psychedelic place where you drink seated in very small dark rooms. They serve a very nice Cognac Schnaps.
La porte noire : In a basement, Probably the best Beer/ Wisky / cigars / cheese menu in Brussels.
 

fcx

Medlem
Det tar en stund att ta sig dit, men Atomium är värt ett besök. Ser ut som någonting hämtat direkt ur en Jaques Tati-film.
 

Agö

Medlem
Det tar en stund att ta sig dit, men Atomium är värt ett besök. Ser ut som någonting hämtat direkt ur en Jaques Tati-film.

Jag tycker att Atomium ses bäst från luften vid utflygning från Zaventem! Tyvärr ganska trist inuti. Har dock aldrig testat restaurangen.
 

Agö

Medlem
Ska snart en vända till Bryssel och frågade en kollega bosatt där om lite tips.

Bars
You should go to the “Halles Saint-Gery” this like the center of Brussels cafes. I’d recommend “LE Central” for electro music and “LE coaster” for really decent cocktails.
Bonnefooi : Just a little further, good music as well
Delirium Cafe : There is like 3000 different beers there.
Moeder Lambic : Located Place Fontainas, must go it you travel to the capital of beer
Le goupil le fol : Psychedelic place where you drink seated in very small dark rooms. They serve a very nice Cognac Schnaps.
La porte noire : In a basement, Probably the best Beer/ Wisky / cigars / cheese menu in Brussels.

Kul tips. Moeder Lambic är grymt, har dock en trevligare filial i St Gilles, Rue de Savoie. Goupil le Fol, haha. Där har man varit många gånger. Senast för en månad sedan, då var det osannolikt mkt folk.
 

maba

Medlem
Jag måste bara le åt hur den här tråden utvecklat sig. Primärt var den tänkt att rekommendera rundvandringen med de trevliga väggmålningarna som finns i city, men det är klart med så många finsmakare som verkar finnas på BC så är det kanske inte förvånande att tråden övergått till att handla om god mat och dryck i Bryssel ;). Fortsätt gärna med det.
 
Toppen