Senaste nytt

Östgötar väljer Arlanda framför de lokala flygplatserna

Jacob

Medlem
En undersökning över flygresandet i Östergötland offentliggjordes i veckan.

Enligt utredningen reste en miljon passagerare med flyg från regionen under 2010. Av dessa reste 480 000 från Arlanda, 285 000 från Skavsta, 91 500 från Linköping och 115 600 från Norrköping. Enligt utredningen borde 180 000 av Arlandaresenärerna kunna resa från Linköping/Norrköping.

Det borde alltså finnas utrymme för fler linjer från Norrköping/Linköping. Frågan är dock vilka nya linjer och hur man lockar några av de knappt 500.000 passagerarna som åker från Arlanda att flyga lokalt.

Pressmeddelande:
NuLink - Linköpings näringslivsbolag - Mer samordning och fler avgångar får fler att resa från regionens... - Mynewsdesk

Norrköpings Tidningar:
"Fler flyglinjer behövs" - Ekonomi - nt.se - Norrköpings Tidningar - Norrköpings Tidningar
Flygplatsutredning vill ha fler turer - Norrköping Lokala nyheter - Norrköpings Tidningar
 

fcl

Medlem
Jag skulle gärna se att någon av linjerna till Köpenhamn byttes ut till München (som jag antar är enklare att få till och trevligare än Frankfurt). Tycker att mycket av Europaresandet täcks av byte i München och att det långväga utbudet är så mycket bättre i München än Köpenhamn.

Att dessutom få en tredje avgång på LPI-AMS skulle ju öka de bra anslutningarna i Amsterdam betydligt.
 

sungtae

Medlem
Om Linköping/Norrköping hade kommit överens om EN flygplats i valfri potatisåker vid Norsholm med bra anslutning till pendeltåget kunde det ha blivit ett riktigt intressant alternativ, förmodligen även för fler flygbolag också. Men städerna valde ju att tjafsa och hålla på prestigen istället vad jag minns från när det var på tapeten för flera år sedan.
 

Jacob

Medlem
Det är ganska fånigt att det är drygt 4 mil mellan de två städerna, lika långt som från Stockholm till Arlanda. Man skulle istället bygga en flygplats någonstans mittemellan, två mil klarar väl de flesta att åka.

Med lite fokus skulle det kunna bli en ganska betydande flygplats i Sverige, det finns ju som sagt en miljon resenärer att slåss om och säkert lite utländska turister och affärsmän också.

Linköpings flygplats går ju mot all time high i år, så helt kass går det ju inte där heller.. :)
Exakt. KLM bytte ju upp till större flygplan under hösten. Det känns som att det är fler direktlinjer som behövs.
 

Dr. Miles

Expert
Om Linköping/Norrköping hade kommit överens om EN flygplats i valfri potatisåker vid Norsholm med bra anslutning till pendeltåget kunde det ha blivit ett riktigt intressant alternativ, förmodligen även för fler flygbolag också. Men städerna valde ju att tjafsa och hålla på prestigen istället vad jag minns från när det var på tapeten för flera år sedan.

Jag håller med.
Här nånstans hade det varit bra.
 

Kristofer

Medlem
Flygplatsfrågan är utan tvekan svår. Flygplatsen i Linköping ägs av försvarskoncernen SAAB, och kommer att förbli där så länge de finns. Just det är nog en av anledningarna till att Linköping inte är särskilt pigga på en ny gemensam flygplats.

Dessutom finns ju militärflygplatsen Malmen i Linköping också. Så skulle man bygga en ny civilflygplats i närheten kommer det ändå att finnas tre aktiva flygplatser..
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag hade nog hellre haft flygplatsen i Linköping faktiskt. Eller iaf mitt emellan städerna.

Vi får väl se hur det blir när alla planer på ett nytt resecentrum förverkligas i Linköping. Då kanske det blir bättre integration mellan buss, tåg och flyg.

Sedan har det ju länge talats om att järnvägen ska förbättras. Björn Ericsson var ju varm förespråkare av detta under sin tid och jag misstänker att hans efterträdare också är rätt intresserad av detta. Om/när det blir verklighet så kommer ju avståndet till Stockholm och Arlanda att minska väsentligt.
 
Toppen